Avatar billede Lystfisker Seniormester
13. april 2019 - 15:06 Der er 12 kommentarer

Hjælp til beregning af arbejdstid.

Hej Eksperter

Jeg har "lidt" udfordringer med beregning af arbejdstid, i intervaller:
06-18
18-22
22-06

Tiden skifter samtidigt fredag(hverdag) til Lørdag, søn og helligdags takst.
og
Lørdag, søn og Helligdag(søndag) til mandag(hverdag)

Jeg har lagt mit ark i Dropbox hvis der er nogen der skulle have mulighed for at hjælpe:
https://www.dropbox.com/s/0zfdvmnlccp22hf/Timeberegning%20deling%201-1.xlsx?dl=0

Mvh. Lystfisker
Avatar billede bjarnehansen Seniormester
13. april 2019 - 18:22 #1
hvad er dit proplem er det at opdele tiden til forskellige intervaller?
Avatar billede Lystfisker Seniormester
13. april 2019 - 19:27 #2
Hej Bjarne

Problemet er som sagt når jeg skal dele tiden  i intervaller:
06-18
18-22
22-06
og når jeg skal skille arbejdstiden fra en Lør, søn og helligdag, f. eks tiden fra:

17:30 - 06:45 på en søndag
Her vil jeg gerne dele tidsintervallerne sådan her:

Hverdage
06-18  18-22  22-06
00:45

Lør, søn og helligdag
06-18  18-22  22-06
00:45  04:00  08:00

Som jeg har forsøgt at vise med mit ark, med flere eksempler i Dropbox.
Her har jeg forsøgt mig med formler :-)

Med venlig hilsen Lystfisker
Avatar billede kurtba Ekspert
13. april 2019 - 23:19 #3
Prøv at se om ikke der er noget du kan bruge i  dette ark.
http://www.excelgaard.dk/Bib/Arbejdstidsskema/
Avatar billede Lystfisker Seniormester
14. april 2019 - 11:04 #4
Hej Kurtba

Tak for referencen til Excelgaard, jeg kigger gerne over skulderen på de bedste.
Jeg har det allerede liggende på mit USB. Excelgaards arbejdstidsskema bruger referencer/betingelser, og jeg forstår det ikke helt....endnu.
Avatar billede bjarnehansen Seniormester
14. april 2019 - 11:40 #6
se om det er noget du kan bruge i det ark jeg har sendt et link til
Avatar billede Lystfisker Seniormester
14. april 2019 - 11:59 #7
Hej Bjarne

Tak for hjælpen, jeg kigger på det hurtigst muligt, jeg er desværre nødt til at vente til i aften.
Igen tak for udstrakt hjælp :-)

Jeg har selv forsøgt at finde en formel, der kan skille tiden ud fra 06:00 til 06:45, og overføre dem fra "Lør, søn og helligdage" til satsen under "Hverdage", når det drejer sig om:
Søndag 18:30 - 06:45.
De 45 minutter bliver ved at figurere under weekend satsen :-(
Avatar billede bjarnehansen Seniormester
14. april 2019 - 16:48 #8
Avatar billede bjarnehansen Seniormester
15. april 2019 - 09:38 #9
Avatar billede bjarnehansen Seniormester
15. april 2019 - 10:08 #10
ups der er en fejl i arket
man skal gå ind i celle H15 og sætte $$ i den første G15>T!$A$1 og kopier formelen op og ned i kolonnen.

=HVIS(ELLER(OG(UGEDAG(B15;2)<6;G15<F15;G15>T!$A$1;C15<>"";C16="");OG(UGEDAG(B15;2)=7;G15<F15;G15>T!$A$1;HelligdagsNavn(B15+1;0;0)=""));ColTime(T!$A$1;T!$A$4;F15;G15);HVIS(OG(UGEDAG(B15;2)<6;C15="");ColTime(T!$A$1;T!$A$2;F15;G15);"00:00"))
Avatar billede Lystfisker Seniormester
15. april 2019 - 11:52 #11
Tak Bjarnehansen

Jeg tilretter ASAP :-)

Mvh. Lystfisker
Avatar billede Mads32 Ekspert
22. april 2019 - 00:47 #12
Hej Lystfisker og bjarnehansen
Jeg har med stor interesse fulgt spørgsmålet.
Har selv prøvet med forskellige løsninger, men er ikkekommet i mål,
Endnu en gang nogle fantastiske formler lavet af bjarnehansen.

Da jeg hurtigt opdagede problemerne der opstår når når tiderne løber hen over midnat, og at timer efter midnat jo skal indregnes i næste døgn, har jeg et problem jeg ikke kan løse. Din løsning bjarne tager heller ikke hensyn til dette.

En anden problemstilling er, hvorledes skal/kan der foretages en indtastning af tider, hvis der eksempelvis  startes en onsdag kl 10:00 og slutter torsdag kl 12:00.

Dette er ikke nævnt for at nedgøre din løsning bjarne, Jeg må igen beundre dine formler.

Jeg har brugt mange dage for selv, at finde en løsning, men jeg tror ikke at det lykkes. Hvis du bjarne kan/fil få indarbejdet de nævnte udfordringer. Følger jeg fortsat denne tråd.

m v h
mads32