Avatar billede Lystfisker Seniormester
16. april 2019 - 12:29 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

TÆL.HVIS

Jeg forsøger at tælle hverdage for at finde arbejdstiden for perioden 16 - 31 i måneden.
Jeg har formateret dagene fra tal til ddd (ma, ti, on, to, fr, lø og sø), og skrevet formlen:
=(TÆL.HVIS($AN$12:$BS$12;"MA")+TÆL.HVIS($AN$12:$BS$12;"TI")+TÆL.HVIS($AN$12:$BS$12;"ON")+TÆL.HVIS($AN$12:$BS$12;"TO")+TÆL.HVIS($AN$12:$BS$12;"FR"))*7,4

Men resultatet = 0

Er der mulighed for hjælp?
Med venlig hilsen Lystfisker
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
16. april 2019 - 12:39 #1
=SUMPRODUKT(--(UGEDAG($AN$12:$BB$12;2)<6))
Avatar billede Lystfisker Seniormester
16. april 2019 - 12:43 #2
Hej xl-Enthusiast

Formlen ser nu sådan her ud:
=SUMPRODUKT(--(UGEDAG($AN$12:$BB$12;2)<6))*7,4

Nu beregner den antallet af arbejdstimer for perioden, ved en 37 timers arbejdsuge :-)

Tak for hjælpen.
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
16. april 2019 - 12:47 #3
Det er ligegyldigt, om du formatere celler til, at vise ugedagene - det er stadig kun formateringen, der vises - Excel opfatter stadig datoerne som tal.

Din formel tager heller ikke hensyn til, om nogle af ugedagene er (skæve) helligdage.

Må jeg anbefale, at du benytter en bruger defineret funktion:
http://www.EXCELGAARD.dk/Bib/ANTALDAGE/

Eller kan du benytter denne formel til, at tælle antal hverdage mellem to datoer:
=ABS(($BS$12-UGEDAG($BS$12;2)+UGEDAG($AN$12;2)-$AN$12)/7*5-MIN(5;UGEDAG($AN$12;2))+MIN(5;UGEDAG($BS$12;2)))
Avatar billede Nikolaj Forsker
16. april 2019 - 13:30 #4
=(antal.arbejdsdage(Startdato;slutdato;[feriedag]))*7,5
Avatar billede Lystfisker Seniormester
17. april 2019 - 10:08 #5
Hej Excelgaard og Nikolaj

Tak for jeres svar/løsninger :-)

Jeg vil gerne fortsætte med formlerne, så langt det er muligt. Så har jeg bedre mulighed for at finde evt. fejl som jeg får lagt ind i min mappe.
Jeg har endnu til gode at kaste mig ud i VBA.

Jeg forstår ikke hvorfor der anvendes 7,5 time til beregning, idet den gennemsnitlige ugentlige arbejdstid så ender på 37,5 time.
Til øvrige formler har jeg brugt 7,4 time som udtryk for en arbejdsdag. Hvis det er forkert, så vil jeg naturligvis gerne vide det, så jeg har en mulighed for at rette fejlen.

Tak for hjælp, - det er overvældende at finde så udstrakt velvilje.
Det er desuden misvisende med Computerworlds brug af forfremmelser, herfra er der langt til titlen som"Seniormester". :-)

Med venlig hilsen Lystfisker.
Avatar billede Nikolaj Forsker
17. april 2019 - 10:53 #6
Perfekt, godt du fandt en løsning
Der skulle naturligvis ha stået 7,4 i mit forslag.

Hvis du har behov for at kunne tage højde for helligdag, vil jeg forslå du kigger mere på formelen ANTAL.ARBEJDSDAGE.

Eks. hvis man tager denne uge er der kun 3 arbejdsdage.
A1: 15-04-2019
A2: 21-04-2019
C1:18-04-2019(skærtorsdag)
C2: 19-04-2019(langfredag)

Så skal formelen se således ud =ANTAL.ARBEJDSDAGE(A1;A2;C1:C2)
Så får du de 3 arbejdsdage i denne uge.
Avatar billede Lystfisker Seniormester
17. april 2019 - 12:05 #7
Hej Nikolaj

Jeg har "kun" brug for at tælle antallet af hverdage, for at finde timenormen for lønperioden 16. - 15.
Efterfølgende fratrækker jeg helligdage fra timenormen under selve arbejdstids tidsberegningen, - så man kan vel sige at jeg "snyder" lidt. :-)

Med venlig hilsen Lystfisker.
Avatar billede bjarnehansen Seniormester
17. april 2019 - 13:01 #8
det lettes er at regne med formatet tt:mm 7:24 end med 7,4 for så kan man taste tidspunkterne lige ind og omregne til 100/dele ved at gange med 24 hvis man skal regne lønnen ud.