Avatar billede plausten Juniormester
22. april 2019 - 14:47 Der er 11 kommentarer

2 routere efter hinanden

Hej Eksperter,

Jeg har en Sagemcom 3890 fra Yousee, den har jeg opsat til "bridge mode" så den i princippet kun fungerer som modem. og hvis jeg kobler pc'en direkte til den er der også hul direkte til internettet med offentlig IP adresse mm.

Så vil jeg gerne have sat min egen Cisco RV320 VPN router op til at route netværket samt fungere som VPN server. men jeg kan slet ikke få hul igennem til internettet,
Sagemcom routeren er koblet til Cisco routerens WAN1 indgang.
På Cisco routerens konfigurationsside står der med grønt "connected" som om alt er i den skønneste orden, jeg har selv angivet de rigtige DNS adresser, men det hjælper ikke.
Den eneste forskel jeg kan se er at routeren får en IP adresse i et helt andet range (10.138.X.X) i forhold til når jeg sætter computeren direkte til Sagemcom (87.57.X.X)
Jeg kan indstille "host and domain name for the Router." (ISPs) er det noget TDC/Yousee bruger?

Ser frem til at høre fra jer.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
22. april 2019 - 14:54 #1
Din Cisco skal modtage alle informationer fra YouSee's SagemCom-dåse via DHCP.
Avatar billede plausten Juniormester
22. april 2019 - 15:42 #2
Nu har jeg ændret opsætningen så den selv henter DNS adresser, men det gør ingen forskel, bortset fra at det er nogle helt andre adresser den finder i forhold til når jeg koplede pc'en direkte til. Den siger stadig Connected med Grøn i Cisco routerens konfigurationsside. :-(
Avatar billede INK Ekspert
22. april 2019 - 16:46 #3
Min router fra YouSee (coax-forbindelse) anvender følgende:

DNS: 193.162.153.164 og 194.239.134.83

Default gateway er 80.167.181.1

Tilsvarende skal vel indstilles i din Cisco router.
Avatar billede claes57 Ekspert
22. april 2019 - 16:50 #4
kontakt lige yousee - jeg havde et lille hastighedsproblem, og fik at vide, at sagecom var udgået, og fik den ombyttet til F@st 3890 kvit og frit.
Og så tag opsætning når du er opdateret...
Avatar billede claes57 Ekspert
22. april 2019 - 16:52 #5
glem det - min sagemcom var en ældre model (som de ikke gider mere) - din er ok.
Avatar billede Hans Mester
22. april 2019 - 17:01 #6
Du skal registrere din router på aktiver.yousee.dk. Brug gerne deres dhcp-udleverede dns-server i denne forbindelse. Derefter vil du få en tildelt offentlig ip.
Avatar billede plausten Juniormester
22. april 2019 - 17:08 #7
Jeg har aktiveret bridge mode i routeren ved tdc, den åbnede selv tdc’s hjemmeside hvor jeg kunne aktivere det, og kunne på den måde få forbindelse til internettet når min pc var koblet direkte til Sagemcom routeren. Men så snart det er min cisco router der skal koble op giver det problemer, det er som om den ikke kan hente de rigtige adresser. Jeg har prøvet at indtaste dem manuelt, men der er stadig ikke hul igennem Cisco routeren :-(
Avatar billede Hans Mester
22. april 2019 - 17:39 #8
Du skal aktivere Cisco-routeren, efter den er sat på. Lige nu har du aktiveret din pc (MAC-adressen) - dvs. den får tildelt din rigtige ip.
Avatar billede hjolsen Ekspert
22. april 2019 - 18:18 #9
#8 - men det må være nemmere at klone pc'ens MAC adresse over i routeren !
Avatar billede CRKrogh Ekspert
22. april 2019 - 18:59 #10
Du bliver sandsynligvis ramt af ARP cache:

Når du tilslutter din PC til Sagem-dåsen, forbinder den til YouSee og får IP#/GW/DNS.
Nu er din eksterne IP# kædet sammen med din PC's MAC-addresse i en ARP-tabel.

Når du frakobler PC'en og tilsutter routeren, har den ikke selv nogen måde, den kan cleare den sammenkædning i ARP-tabellen på. Den er nødt til at vente på at den timer ud og DHCP'en dermed uddeler IP# på ny og en  ny sammenhæng skrives ind i ARP'en.

Men PC'en kan du reelt "snyde" dig ud at problemet med [ipconfig release] & [ipconfig renew].
Avatar billede Hans Mester
22. april 2019 - 19:36 #11
Det er ikke en arp-cache. Yousees aktiveringsportal gemmer mac-adressen i deres database. Kun en registeret adresse får tilknyttet en offentlig ip.