Avatar billede jhjorsal Mester
27. april 2019 - 22:01 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Router i bærebar 2

Jeg sidder og forsøger at løse en problemstilling.
Jeg har en bærebar pc`er og en Ipad, jeg ønsker at betjene den bærebar pc via fjernskrivebord over et hotspot eller lign (dog ikke via Lan, og wi-fi er ikke til rådighed) Dette kan umiddelbart sagtens lade sig gøre via Windows hotspot. Jeg skal dog også kunne afbryde og tilslutte min Lan forbindelse på pc`en via fjernskrivebord, og til dette har jeg lavet 2 bat filer der kan dette, og det virker også fint. Det vil sige jeg kan sidde på min Ipad (fjernskrivebord)  og afbryde/tilslutte min Lan forbindelse. Men hvis jeg ikke bruger fjernskrivebord en given tid, det vil sige ingen trafik på hotspot, så lukker hotspot automatisk ned. sådan har det ikke altid fungeret med Windows, engang kunne hotspot kører uendelig. Der ligger en masse work-around om dette problem på nettet, har dog ikke fundet noget jeg kan bruge.
Også var det jeg tænkte, kan man via en USB til RJ45 adapter tilslutte en router til den bærebar`s USB indgang, også bede routeren oprette et wi-fi netværk som man kan tilgå 24/7 fra Ipad`en og den vej oprette en fjernskrivebord forbindelse fra Ipad`en til Pc`en.
Avatar billede INK Ekspert
28. april 2019 - 08:55 #1
Hvis iPad tilsluttes wifi router uden internet forbindelse, vil den nok “brokke” sig over dette.
Jeg tror ikke helt jeg har forstået dit setup. Ud over fjernskrivebordsforbindelsen, har din pc så også lanforbindelse til internet?
Avatar billede jhjorsal Mester
28. april 2019 - 17:21 #2
Nej jeg er godt klar over det lyder lidt kringlet, problemet er at jeg sejler på en af Søværnets skibe, vi har kun wifi i fællesområderne. Men Lan på værelserne, dog er vi i bekneb med ip adresser, så det forventes at man afbryder sin forbindelse efter endt brug. Så ønsket er at jeg vil kunne ligge på min køje med min Ipad og tilslutte mig min pc, hvorefter jeg vil kører mit bat script og tilslutte Lan forbindelsen til pc`en, så deler pc`en jo mit internet vis hotspot til min Ipad. Men dette lader sig ikke gøre længere da Microsoft har ændret deres politik for deres hotspot, da den ikke længere lader sig være aktiv uendeligt.
Og så var det jeg tænkte om man kunne bruge en gammel router som hotspot, og ja pc`en har Lan forbindelse, men kun når jeg aktivere forbindelsen.
Håber det gav lidt mere forståelse, ellers spør endelig igen
Avatar billede INK Ekspert
28. april 2019 - 17:41 #3
Det ligger nok uden for mit erfaringsområde, så beklager!

Kunne du tilslutte en lokal "Access point" til din lan-forbindelse (ved køjen), og så køre wifi fra iPad til AP. Der bruges så kun en IP-adresse når du slår wifi til på iPad?
Avatar billede jhjorsal Mester
28. april 2019 - 19:20 #4
Ja det ville give god mening, hvis ikke lige det var fordi det var forsvaret, man skal igennem en log in side for at komme igennem til noget som helst, og det bliver lidt svært fra et access point.
Men tak for forsøget 😃
Avatar billede jhjorsal Mester
04. maj 2019 - 12:44 #5
Så fandt jeg selv en løsning, et ekstra netværkskort i den bærebare (USB til RJ45) og en gammel router der kun er koblet til den bærebare via det ekstra netværkskort. Nu kan jeg altid komme på den bærebare fra Ipad via fjernskrivebord over routerens wifi, og derfra tilslutte min Lan forbindelse via mit batch script.
Det krævede lidt ekstra grej men USB netværkskortet havde jeg, og jeg fandt en gammel Cisco router på DBA til 75kr, så okay.