Avatar billede kewin-holm Juniormester
01. maj 2019 - 21:41 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Kan kun opnå fuld internetforbindelse via Netværkskabel fra fiberboks?

Hej i kloge hoveder.

Jeg er i den situation, at jeg netop har fået opsat mit fibernet fra 100/100 til 500/500, hvilket jeg sagtens kan opnå, men KUN hvis jeg kobler et netværkskabel direkte fra fiberboksen til computeren. (Hvilket ikke er optimalt, da jeg skal bruge WiFi og forbindelse til TV)

Jeg har prøvet følgende ting, som ikke virker:
- Netværkskabel fra fiberboks til router:
  1. Herfra så TP Link via stikkontakt til andet rum. (Jeg tænkte at det var elnettet, som var for dårligt, hvorfor jeg ikke kunne opnå højere forbindelse)
  2. Herfra så direkte netværkskabel til computer.

Ovenstående giver kun min gamle forbindelse på maks 100/100, hvilket er ca. det samme jeg opnår via WiFi.

Jeg har kontrolleret netværkskabler, som alle er kategori 5e eller 6.

Jeg har kontrolleret min router, som sagtens burde kunne tage disse forbindelser både i WiFi og Ethernet. Se link til router:
https://www.netgear.com/home/products/networking/wifi-routers/R7000.aspx

Hvor går jeg galt i byen? Jeg synes jo at jeg burde kunne opnå min forbindelse på 500/500. Er der noget generelt opsætning, som jeg mangler?

Håber i kan hjælpe, inden jeg må erkende jeg skal have fat i en professionel.
Avatar billede poko1 Ekspert
01. maj 2019 - 21:53 #1
vad med dit WI-FI kort i PC. kan det klare hastigheden?
Avatar billede kewin-holm Juniormester
01. maj 2019 - 22:03 #2
#1 - Ja, intet problem. Wifi kan klare 450 og Ethernet over 1.000, som også bekræftes da jeg opnår ca. 580 i download med netværkskabel fra fiberboksen.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
01. maj 2019 - 22:09 #3
Netgear skriver ikke et eneste sted, hvor meget den kan levere af WAN throughput, så det ville nok være min første mistanke - at routeren ikke kan følge med til mere.
Avatar billede nopsen Ekspert
01. maj 2019 - 22:22 #4
lan portene på mange routere er begrænset til 100 mbit, selv om wifi delen trækker mere, og dette oplyser producenterne sjældent, så tror også at det er der du rammer muren. du må nok ud og finde en anden router.
jeg fik selv gratis leveret en router af yousee der ikke var begrænset på lan, da min gamle linksys netop ikke kunne følge med.
hvis du har yousee har du altså denne mulighed, ellers kontakt din udbyder og hør om de har et lign tilbud.
Avatar billede kewin-holm Juniormester
01. maj 2019 - 23:11 #5
#3 - Uden at være inde i termet, så undre det mig bare, hvis de siger den kan levere forbindelser op til 1.900 Mbit, hvis den ikke kan trække det?

Det eneste jeg kan finde på nettet af WAN throughput er følgende oversigt, som viser 900+, link: https://www.smallnetbuilder.com/old-tools/charts/router/bar/74-wan-to-lan

#4 - Tak for tippet, har via Yousee, så kan være jeg skal undersøge det. Men LAN portene står oplyst til 10/100/1.000 Mbit hastigheder, de skriver “Five (5) 10/100/1000 Mbps—(1 WAN & 4 LAN) Gigabit Ethernet ports”

Jeg synes bare det er underligt, hvis routeren er problemet, da den netop skulle være “high end” og kunne klare det meste.
Avatar billede kewin-holm Juniormester
01. maj 2019 - 23:13 #6
Desuden ville jeg vel også kunne opnå en hæjere WiFi forbindelse, selvom LAN portene eventuelt ikke kan trække mere end 100 Mbit?
Avatar billede claes57 Ekspert
02. maj 2019 - 08:50 #7
Luk alle andre wifi enheder og inkl pc, genstart router, start pc, test hastighed.
Derefter kan du sætte andre enheder på igen,
Brug evt app 'wifi analyzer' på pc - klik på analyze, og tjek, at 5ghz bånd er valgt (skiftes i bund/højre) - du skal evt flytte kanal på router-opsætningen for at være fri for nabo-støj.
Avatar billede kewin-holm Juniormester
02. maj 2019 - 20:15 #8
#7 - Tak for input. Jeg har nu kontrolleret, også via Wifi Analyzer. Dette ledte mig til, at mit netværkskort kun kan operere på 2,4 Ghz og ikke 5 Ghz. Dette betyder også at jeg kører på protokol 802.11n.

Dette kan forklare forbindelsen via Wifi, som ikke kommer over 100 Mbit, selvom at både 2,4 Ghz og 802.11n skulle kunne trække mere, så vidt jeg kan se.

Jeg er stadig ikke helt forståelig overfor den manglende forbindelse via netværkskabel, men så må løsningen være evt. nyt netværkskort og ny router, som forhåbentligt kan give mig den optimale hastighed.

Tak for hjælpen.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
02. maj 2019 - 20:33 #9
Din metode er fin nok, at starte med en hastighedstest med PC'en direkte på fiberboksen.
Det er også derfor, det eneste logiske vil være en begrænsning af througput på routerens WAN-port.
Jeg tænker nok at den kan levere både Gbit på LAN og WiFi, men WAN kan f.eks. være begrænset af firewall, QOS og VPN i routeren.
Avatar billede claes57 Ekspert
02. maj 2019 - 20:48 #10
Du kan få .ac wifi kort til pc, men det er laveste hastighed på dit system, der bestemmer - hos mig er det HP-printer der kun et på .n, og så hjælper de andres hastigheder ikke noget.