Avatar billede Nervatos Seniormester
07. maj 2019 - 17:32 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Switch til LAN

Hej med Jer

Jeg er på udkig efter en switch, som kan bruges til LAN. Den skal have minimum 8 porte og skal kunne køre med og uden router. Så vi alle kan se hinanden, gælder både MAC og WINDOWS. Det skal siges, routeren er mobilt bredbånd.

Jeg har kigget på Proshop og lavet et filter til nogle jeg synes kunne være løsningen, men jeg har ikke den vilde forstand på dette.
Link: https://www.proshop.dk/Switch?b=d-link~ubiquiti~linksys&p=0-160000&o=2052&pre=0

Håber der er én, som kender til det - som kan hjælpe på vej.
God aften.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. maj 2019 - 18:14 #1
Som jeg læser det, kan du bruge en hvilken som helst switch.

MEN - ikke direkte uden router. I routeren ligger der en DHCP server - den der bestemmer hvordan netværket er "formatteret", og uddeler bl.a. IP adresser.

Uden router skal man enten installere en DHCP server på en af de PC´ere der er fast på nettet, eller også skal man give samtlige PC´ere (og andre enheder) en fast IP adresse.

Kommer routeren så på igen, vil den ikke kunne bruges, før det hele er omkonfigureret igen. - og dog - hvis man vælger at give alle enheder fast IP adresse med samme "formattering" (samme segment) som routeren ville tildele, vil det også fungere når routeren kommer tilbage.

Så problemet er at finde ud af, hvordan IP adresser skal sættes, uden routerens DHCP server.
Avatar billede Nervatos Seniormester
07. maj 2019 - 18:19 #2
#1 Tak for dit svar.

Altså det som jeg mener er, at vi f.eks. kan spille CS:GO, AOE2 og andre spil LOKALT. Så det bliver localhost tænker jeg. Giver det mening? :)
Avatar billede CRKrogh Ekspert
07. maj 2019 - 19:41 #3
En switch til lokalt netværk kan være hvad som helst, der lige måtte stå på hylden.
Din router er tvingende nødvendig, hvis mere end én PC skal på internet.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. maj 2019 - 22:55 #4
Nej, jeg er ikke sikker på hvad du mener med "Det bliver localhost"... - Local host dækker over PC´ens fiktive grundadresse 127.0.0.1 - den kan du mig bekendt ikke bruge til kommunikation med andre maskiner.

Enten skal i sætte fast IP - eller i skal have en DHCP server.
Avatar billede Nervatos Seniormester
08. maj 2019 - 13:17 #5
Hmm, jeg må have misforstået noget så. Det den skal bruges til, er nu ikke til internet brug. Men til at PCerne kan se hinanden, så vi kan spille lokalt (LAN?).
Avatar billede ole_madsen Ekspert
08. maj 2019 - 13:40 #6
Ja - jeg kommer nok til at gentage mig selv... :-)

Uden en DHCP server der kan tildele IP adresser, vil alle dine PC´ere og andre enheder, ikke vide hvem de skal snakke med. Alle vil få en "privat" IP adresse, der reelt ikke kan bruges til noget.

Så enten sæt fast IP på alle enheder, så alle ligger i samme "segment" (eks. 192.168.1.1 -> 192.168.1.50), og alle bruger samme "Default Gateway" (eks. 192.168.1.1), og alle har subnet masken 255.255.255.0 - så vil det virke.

Eller installer et DHCP server program på en af PC´erne - et eksempel kunne være https://sourceforge.net/projects/dhcpserver/ (jeg kender det ikke - har ikke brugt DHCP software i 15 år :-)

Eller en sidste mulighed, lettest men dyrest, er sammen med switchen at købe en billig router, eks. https://www.edbpriser.dk/produkt/tp-link-tl-wr840n/#slide1
Så får du, foruden den DHCP server du skal bruge, foræret trådløstnetværk og 3 porte ekstra at bruge (Switchen skal bare sættes på en af de 4 gule porte - de 3 andre kan du bruge til andet udstyr). Routeren behøver slet ikke netværksforbindelse for at virke.