Avatar billede schunck Juniormester
27. maj 2019 - 11:15 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Dynamisk liste over unikke værdier (ord) i celleområde

Jeg skal have Excel til at lave en liste i kolonne "S" over unikke værdier i celleområdet "B4:Q59". Der figurerer et enkelt ord i hver celle.

Listen skal være dynamisk, så den ændrer sig i takt med, at man redigerer celleområdet. Gerne i alfabetisk orden, men det er ikke essentielt.

Jeg har leget lidt med indeks-funktionen, og har fundet følgende på nettet:
=INDEX($A$2:$A$12,MATCH(0,COUNTIF($A$2:$A$12,"<"&$A$2:$A$12)-SUM(COUNTIF($A$2:$A$12,"="&B$1:B1)),0))

Som jeg har rettet til:
=INDEKS($B$4:$Q$59;SAMMENLIGN(0;TÆL.HVIS($B$4:$Q$59;"<"&$B$4:$Q$59)-SUM(TÆL.HVIS($B$4:$Q$59;"="&S$1:S1));0))

Jeg kan dog ikke få den til at fungere overhovedet. Hverken den tilrettede eller originalen.
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
27. maj 2019 - 11:34 #1
Mon det ikke er en Matrix formel?

når du er færdig med at taste tryk Shift+Ctrl+Enter og træk formlen ned

Jan
Avatar billede schunck Juniormester
27. maj 2019 - 11:53 #2
Jo, det er en Matrix-formel, men jeg får stadig fejlen: en værdi er ikke tilgængelig...
Avatar billede schunck Juniormester
27. maj 2019 - 12:20 #3
Jeg har sjusset mig frem til, at det er fordi, der er tomme felter i celleområdet. Kan man komme omkring dette?
Avatar billede schunck Juniormester
27. maj 2019 - 14:11 #4
Med lidt ekstra fiflen er jeg nået frem til, at det er når jeg bevæger mig i flere koloner, at problemet opstår. Hvis jeg efter kun kalder en enkelt kolonne, gør den det korrekt.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
27. maj 2019 - 14:57 #5
Du er ude i noget som tidligere og nuværende versioner af Excel efter min mening ikke egner sig til.

Hvis du bruger matrixformler som viste til at undersøge så stort et område så er der god grund til at forvente, at Excel går død.

Hvis du absolut må gå den vej, kan du eventuelt tage et kig på vedhæftede, hvor kolonne S og T er hjælpekolonner og kolonne U skulle vise de unikke (usorteret - hvilket er galt nok endda, hvis Excel skal bevare bare en lille smule af pusten)

https://www.dropbox.com/s/hlynm1i54efgv36/Unique_2D.xlsx?dl=0
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
27. maj 2019 - 16:17 #6
Hejsa har lavet en function der løser dit problem
=HVIS.FEJL(IndeksMatrix($B$4:$Q$59;RÆKKE()-1);"")
vigtig:
$ ved matrix'et
Række  skal altid give 1 i første celle 2 i anden osv.

https://1drv.ms/x/s!AmlqgsyjsAq5hZh4Yu0Ewp7zXQgCyg

Jan
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
27. maj 2019 - 16:38 #7
Jeg trækker mine ord (om Excels uegnethed i denne situation) i mig igen.
Hats off til Jan Hansen.
Avatar billede schunck Juniormester
27. maj 2019 - 18:03 #8
Fedt Jan, men jeg kan ikke få den til at virke. Jeg kan heller ikke se det på dit matrix forsøg. Der er ikke noget output på nogen af delene (kan dog godt se, at du har indtastet noget i kolonne S).
Mangler jeg at indtaste/gøre noget?
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
27. maj 2019 - 18:37 #9
#7 tak
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
27. maj 2019 - 19:44 #10
Nu med alfabetisk orden

https://1drv.ms/x/s!AmlqgsyjsAq5hZh4Yu0Ewp7zXQgCyg

=HVIS.FEJL(IndeksMatrix2($B$4:$Q$59;RÆKKE()-1);"")

Jan
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
28. maj 2019 - 09:38 #12
Mon dette ikke løser dit problem

https://1drv.ms/f/s!AmlqgsyjsAq5hZh7WwfK6FN5lgsMwg

Jan
Avatar billede schunck Juniormester
28. maj 2019 - 09:54 #13
Det gjorde det.

Mange tak