Avatar billede vardepigen Praktikant
30. maj 2019 - 10:17 Der er 12 kommentarer

Ekstra tegn

Jeg håber jeg har oprettet spørgsmålet i den rigtige kategori.
Jeg har en bærbar ASUS med windows 10

De sidste par dage er den begyndt at lave bindestreg når jeg skriver.
Som dette: hvor-dan får jeg- den til at- lade være me-d at- la-ve -bindest-reger?

Det er computeren der selv satte bindestregerne ovenfor. Den har også gjort det, i de andre linier, men der har jeg slettet dem.
Avatar billede ErikHg Ekspert
30. maj 2019 - 11:01 #1
Du har måske uforvarende kommet til at aktivere en funktion der giver bindestreger.
Prøv evt. at rulle tilbage til et gendannelsespunkt fra før problemet opstod.
Avatar billede claes57 Ekspert
30. maj 2019 - 11:47 #2
hvis du har et eksternt tastatur, så prøv det. Hvis det virker korrekt, så er der enten skidt (støv) ved en tast, så den hænger, eller noget knækket under tasterne.
Prøv evt også at motionere -tasten (lav fx 50 - og _ )  og se, om det hjælper.
Avatar billede vardepigen Praktikant
30. maj 2019 - 14:16 #3
Det -hjalp ikke a-t la-ve en systemgendannelse.

Jeg- købt-e den for e-n måned siden, og som i kan se, er det meget tilfældi-gt hvornår, den laver en bindestreg.

Jeg ved -ikke lige hvad jeg skal forsøge med- nu- :(
Avatar billede ErikHg Ekspert
30. maj 2019 - 14:24 #4
.
Hvilken model er der tale om?
Producenten har en hjemmeside, hvor der med meget stor sikkerhed også er en manual til netop din model. Prøv at studere denne manual, så finder du forhåbentlig en løsning. Hvis det ikke er tilfældet vil jeg råde dig til at indlevere den til reparation.
Det kunne godt tyde på en fejl i tastaturet.
Avatar billede ErikHg Ekspert
30. maj 2019 - 14:26 #5
#2
Jeg tror næppe det er støv er der årsagen, da maskinen kun er en måned gammel. Der er nok nærmere tale om noget er knækket.
Avatar billede vardepigen Praktikant
30. maj 2019 - 14:56 #7
Milter - det- ser u-d -til- a-t- -d-et- -er sa-mme problem
kan dog ikke- lige -s-elv finde ud- af det, så -må -n-ok vente til min -søn kan -hjælpe

det er de-nne- bærba-r- je-g har (spiller dog ikke) https://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/barbar-computer/MSIGV728RD026/msi-gv72-8rd-026ne-17-3-barbar-gaming-computer?fbclid=IwAR2TeJJ8M4W2q47RujjTQmOkSOOcmWw3lq3gYzqA-IRjqy0-BUjaQQJQ6pM
Avatar billede vardepigen Praktikant
30. maj 2019 - 18:21 #8
Nu har jeg fået sat eksternt tastatur til og så er der ingen problemer.

Når jeg trykker på Windows knappen og space, viser den at det er dansk tastatur.
Avatar billede vardepigen Praktikant
30. maj 2019 - 18:23 #9
Når jeg klikker på backspace knappen, laver den bindestreg
Avatar billede ErikHg Ekspert
30. maj 2019 - 19:23 #10
Det vil være klogt at indlevere den til reparation hos forhandleren hvor den er købt.
Det at der ingen problemer er med et eksternt tastatur, viser jo netop at det med meget stor sandsynlighed er tastaturet der er synderen.
Avatar billede vardepigen Praktikant
31. maj 2019 - 18:59 #11
Så er den afleveret til reparation.
En fabriksindstilling afhjalp ikke problemet.
Avatar billede ErikHg Ekspert
31. maj 2019 - 19:32 #12
Det var godt. Det er også altid godt hvis man er i tvivl om det er en selv, der er den "skyldige" i fejlen, lige at tjekke en ekstra gang, for hvis der ingen fejl er, at finde på maskinen på værkstedet, kan man risikere at skulle betale.
Men at begynde selv at lege den lille pc-reparatør, mens der stadig er garanti på apparatet, det skal man holde sig fra.