Avatar billede perbjo Juniormester
04. juni 2019 - 11:35 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Subtotal, division og tommeceller

Hej.
Jeg vil skal udregne gennemsnittet af anvendte lektioner, og søger derfor en formel, der vil lade mig gøre følgende: Sammentæl summen i celler indenfor samme kategori, fx Kat. 1, og dividere med det antal celler der er >0. Jeg kan ikke gennemskue, hvordan tomme celler ignoreres, så de ikke indgår i divisionsmængden.
Jeg håber en herinde kan hjælpe.
Mvh Per

Formiddag        Lektioner
Kat. 1        4
Kat. 2        2
Kat. 3        8

Eftermiddag        Lektioner
Kat. 1        0
Kat. 2        4
Kat. 3        2

Aften        Lektioner
Kat. 1        3
Kat. 2        0
Kat. 3        1

Samlet gennemsnit

Kat. 1    =???
Kat. 2
Kat. 3
Avatar billede kim1a Ekspert
04. juni 2019 - 11:53 #1
=averageif tænker jeg, gns.hvis hedder den sikkert på dansk. Den skal nok gå udenom de tomme, men ikke dem der står nul i.
Avatar billede perbjo Juniormester
04. juni 2019 - 11:59 #2
Hej Kim.
Ja, men den skal netop ignorere tomme celler samt celler der står '0' i. Den skal kun dividere med det antal celler, hvor værdien er større end nul.
Avatar billede perbjo Juniormester
04. juni 2019 - 12:14 #3
Hvis det er lidt uklart, så er det ønskede resultat i mit eksempel:
Kat. 1        3,5
Kat. 2        3
Kat. 3        3,66
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
04. juni 2019 - 12:33 #4
=SUMIF($A$6:$A$18;A22;$B$6:$B$18)/(COUNTIFS($B$6:$B$18;">0";$A$6:$A$18;A22))

Hvis dansk: SUM.HVIS og TÆL.HVISER
Avatar billede ebea Ekspert
04. juni 2019 - 12:37 #5
En mulighed:
=MIDDEL.HVISER(B3:B15;A3:A15;"Kat. 1";B3:B15;">0")

Hvor A3:A15 indeholder dine kategorier, og B3:B15 indeholder dine sumtal
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
04. juni 2019 - 12:40 #6
=MIDDEL.HVISER()
Avatar billede perbjo Juniormester
04. juni 2019 - 12:57 #7
Ebea! Tusind tak, det funger helt perfekt :)
Tak for øvrige bidrag.
Nu er dette mit første indlæg - er der noget med et point system, og hvordan fungerer det?
Avatar billede ebea Ekspert
04. juni 2019 - 13:17 #8
#7  -  Du er velkommen ;-)
Nej (ingen pointsystem); du skal blot acceptere én eller anden løsning du kan bruge, og så lukkes spørgsmålet