Avatar billede Zenzyg Praktikant
12. juni 2019 - 00:19 Der er 5 kommentarer

HDD--> SSD swap

Hej har ikke kunne finde en tråd med dette spørgsmål, så her kommer det :). Vil gerne skifte min HDD ud med min SSD, grundet at min HDD gik i stykker. Har en Samsung SSD 500gb i min gamle laptop, og vil gerne smide den i min PC. SSD'en har installeret Windows 10 på i forvejen, så når jeg bytter den ud med HDD'en, vil der så stadigvæk være Windows 10 på den? Det jeg tænker er, at min PC vil starte helt normalt, som den gør på min laptop, altså uden jeg skal ind og ændre alt muligt? Ved godt hvordan jeg fysisk skifter dem, men opsætninen i softwaren har jeg ikke helt styr på. Håber i kan hjælpe mig :D.
Avatar billede poko1 Ekspert
12. juni 2019 - 05:54 #1
Hej Zenzyg.
Nej du kan ikke flytte din SSD over På et andet bundkort. I dag er licensen nemlig bundet til dette.
men hvis du på har Windows 10 på din PC: Kan du klone den over på din SSD fra HDD, Med AOMEI Clone.
Avatar billede poko1 Ekspert
12. juni 2019 - 06:00 #2
Avatar billede hjolsen Ekspert
12. juni 2019 - 07:27 #3
Du kan være heldig at det virker -jeg har gjort det enkelte gange , du skal dog forvente at opdatere en del drivere. Ang Licens skal begge maskiner køre samme version (home/pro) af windows.
Lav en backup af vigtige data på SSD'en inden du begynder - samt en USB-pen med windows 10 ( herfra :https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10 )
Så du har det klar hvis det bliver nødvendigt !

#1 HDD er itu så kloning er ikke en mulighed !
Avatar billede poko1 Ekspert
12. juni 2019 - 07:54 #4
Var ikke helt opmærksom på at HDD var defekt-
Men hovedet på blokken den bliver aldrig aktiveret på et andet Bundkort!
Microsofts Database registrerer alle koder sammen med Bundkortets Registrering.
Avatar billede hjolsen Ekspert
12. juni 2019 - 08:16 #5
Windows licensen er registeret til hardware , det er korrekt , men du kan godt bytte feks en HDD. Hvis begge maskiner har en licens til SAMME version af windows vil den stadig være aktiv !
Det er ikke aktiveringen der er problemet ved at flytte en HDD - hvis det ikke virker er det sandsynligvis for store forskelle i drivere/chipset mv.
Jeg har som sagt gjort det flere gange  - og monterer ofte en SSD med præinstalleret windows 10 som test af en PC .
En ren installation er at foretrække , men hvis der er special programmer som ikke kan geninstalleres er det en mulighed !