Avatar billede larsini Seniormester
04. juli 2019 - 17:10 Der er 18 kommentarer

Til skræk og advarsel

Fruen min har netop modtaget en mail - angiveligt fra Nets - med  indhold som det fremgår af dette klip:

https://ibb.co/HGLNnp1
Avatar billede ErikHg Ekspert
04. juli 2019 - 17:30 #1
Dem har jeg fået adskillige af de seneste uger. Der er kun én vej: AT ARKIVERE DEM LODRET
Avatar billede Mikael Ekspert
04. juli 2019 - 17:42 #2
Enig ;) Og besvar dem aldrig.. Ikke engang med: "rend mig i røven svindler" ;)
Avatar billede ErikHg Ekspert
04. juli 2019 - 18:13 #3
#2 Det kan ellers være fristende, men du har helt ret.....!
Avatar billede Mikael Ekspert
04. juli 2019 - 18:28 #4
#3.. De fleste "spammails" bliver udsendt via en "robot"  til vilkårlige mailadresser.

Nogen findes ikke, men rammer de en brugbar mailadresse, så sker der kun det at man modtager "den spammails"..

Besvare man den, så har man "li´som" SELV gjort opmærksom på, at dén mailadresse eksistere..  ;)
Avatar billede ErikHg Ekspert
04. juli 2019 - 19:53 #5
Der er desværre nogle naive og godtroende sjæle der hopper på den, for når nu der står f.eks. NETS eller Skat så må det være rigtigt. Derfor er det altid klogt at kikke på afsenderens mail-adresse samt generelt at være kritisk.
Avatar billede kurtba Ekspert
04. juli 2019 - 21:01 #6
Det smarte ved den mail er, at de skriver at kreditkort med nr. 4571.xxxx osv. Det får mange til at tro, at det er rigtigt, for deres dankort starter med netop det nummer. Det de ikke ved er, at alle dankort starter med det nummer - uanset hvilken bank man har.
Er selv blevet ringet op af flere bekendte, som havde modtaget denne mail og var bekymret, fordi de åbenbart kendte nummeret på deres dankort.
Avatar billede ErikHg Ekspert
07. juli 2019 - 12:56 #7
Endnu en fupmail fra NETS. Så er der igen igen igen kommet en fupmail fra "NETS".
Der ser lidt anderledes ud end den der vises i linket larsini´s spørgsmål, men er uden den mindste tvivl falsk.

https://ibb.co/HXHp6RM
Avatar billede Mikael Ekspert
07. juli 2019 - 13:43 #8
Underligt ?? Jeg er els meget aktiv på nettet.. Men får yderst sjældent disse "opfordringer" Hverken på min normale Gmail eller i "spammappen"..

Dog sker det sjældent (desværre) ;) At der på min face dukker en fattig pige op, som ikke har råd til ret meget tøj. ;)

Men lidt mere seriøst: Hvorfor rammes nogen mere end andre ???
Avatar billede ErikHg Ekspert
07. juli 2019 - 14:08 #9
Jeg tror det skyldes at visse mailadresser er mere enkle end andre.
Jeg har ingen Gmail-adresse, men jeg har YouSee som udbyder, adressen derfor xxxxxxsnabel-a-pc.dk. Jeg ved godt, at jeg yderligere kan oprette en Gmail-adresse, men det er jeg ikke interesseret i. Jeg har blokeret en masse mail-adresser, men disse tilhører, firmaer der i og for sig er reelle nok, men alligevel sender en masse skodtilbud. Dette kan man jo ikke gøre med ukendte adresser, før de er kommet ind i ens indbakke. Ser jeg noget, bliver de smidt up, og mappen tømt.
Jeg har ingen som helst problemer med Fjæsbog, da jeg ikke er på dette medie, og heller ikke ønsker at komme det.
Avatar billede ErikHg Ekspert
09. juli 2019 - 14:57 #10
Så har jeg igen fået en fupmail i min indbakke:

https://ibb.co/M89r2Sb

Bemærk afsenderadressen:

Nets A/S ✔ <kunto.nets"snabel a"medicalbillersandcoders.com>

Der står "kunto.nets" jeg formoder at der skulle have står "konto.nets.

Det er trods alt godt at der er så gravernde fejl. Ligeledes ender adressen på "com" og ikke på "dk".

Afsenderadressen kunne lige så godt have været fupogsvindelA/S
Avatar billede jcr18 Professor
30. juli 2019 - 14:39 #11
Tror det har en del at gøre med om ens virusprogram også scanner mails, websites omm. Mit Kaspersky internet security program fornemmer jeg beskytter mig optimalt, også når jeg er på sider der måske kan betragtes som "farlige". Kaspersky popper i hvert fald op. Har i de mange år jeg har brugt kaspersky ALDRIG haft problemer på nogen måder, heller ikke disse besynderlige e-mails som påstår alt muligt mellem himmel og jord. Enhver der har en pc burde vide (efter utallige advarsler i medierne) næsten vide hvad der er op og ned. Bare min mening.
Avatar billede ErikHg Ekspert
30. juli 2019 - 15:03 #12
Jeg modtog igen igen igen en mail fra "NETS" eller rettere et "firma" der burde hedde Plat & Svindel A/S, Snyd & Bedrag A/S, eller noget lignende..
Avatar billede larsini Seniormester
07. august 2019 - 15:42 #13
tak for mange gode indlæg i denne tråd - her er en ny fup-mail, som umiddelbart ser ud til at komme kommer fra e-boks https://ibb.co/zXCQs7V
Avatar billede ErikHg Ekspert
07. august 2019 - 16:06 #14
I stedet for, at der står e-boks A/S, skulle der stå Plat & Svindel A/S.
Fup og snyd lever i bedste velgående på nettet, og desværre er der nogle naive sjæle, der ukritisk hopper på den. Det bedste middel mod denne plat og svindet, er ens sunde fornuft
Avatar billede larsini Seniormester
07. august 2019 - 17:03 #15
#14 helt enig, sund fornuft er altid godt, men stærkt skal det jo gå for mange af os, så det er ikke svært at gå i en fælde.
måske kunne man her på forum oprette en kategori med navnet fup-mail eller lign....!
Avatar billede ErikHg Ekspert
07. august 2019 - 18:56 #16
Ja det ville bestemt være værd at overveje. Der ville med meget stor sandsynlighed komme mange spørgsmål vedr. dette emne. Det er jo ikke kun i mails dette uvæsen florerer, men så sandelig også i sms´er. Jeg har fået utallige sms´er om dit og dat, og hvor der er et link, men liiiiige skal aktivere. Ja, så er det, at der er nogen der ukritisk bare klikker, og så brænder lokummet. .
Avatar billede Mikael Ekspert
12. august 2019 - 19:53 #17
Yderst sjældent at jeg får denne slags.. Men se denne ;)

Citat:
"Hej,

                        din forladte pakke til levering

Jeg er Mr. Jim Carlos, leder af bagage / bagageopbevaringsfaciliteter (drift, vedligeholdelse, transport) her i Dallas / Fort Worth International Airport. Under min nylige rutinekontrol med MEDHELDPAKKET ved lufthavnens oplagringshvelv, opdagede jeg en forladt forsendelse fra en diplomat fra Afrika, og da jeg scannede den, afslørede den en ikke-offentliggjort sum penge i en Metal bagagerumskasse, der vejer ca. 110 kg. Forsendelsen blev opgivet, fordi forsendelsens indhold ikke blev erklæret korrekt af modtageren som "PENGER", snarere blev det erklæret som personlig virkning for at undgå afhør samt diplomatens manglende evne til at betale for De Forenede Staters gebyrer for ikke-inspektion, som er $ 3.700USD. Detaljerne om forsendelsen inklusive dit navn,

Men for at aktivere mig bekræfte, om du er den faktiske modtager af denne sending, vil jeg rådgive dig med at angive dit nuværende telefonnummer og fuld adresse, for at aktivere mig krydskontrol, hvis den svarer til adressen på de officielle dokumenter inklusive navnet på den nærmeste lufthavn omkring din by. Bemærk, at denne sending antages at være returneret til det amerikanske finansministerium som ikke-krævet levering på grund af forsinkelsen med at afslutte godkendelsesprocesserne, så som et resultat heraf vil jeg ikke være i stand til at modtage dine oplysninger på min officielle e-mail-konto . Så for at ordene skal gøre det muligt for mig at krydskontrollere dine detaljer, vil jeg anbefale dig at sende de krævede detaljer til min private e-mail-adresse til hurtig behandling og svar. Når jeg først har bekræftet dig som den faktiske modtager af bagagerummet,

Til sidst skal du informeres om, at grunden til, at jeg har taget det på mig at kontakte dig personligt om denne forladte sending, fordi jeg vil have, at vi skal gennemføre denne virksomhed og dele pengene 70% for dig og 30% for mig, da sendingen endnu ikke er returneret til det amerikanske finansministerium efter at have været forladt af diplomaten, så straks bekræftelsen er foretaget, vil jeg gå videre og betale for USA's ikke-inspektionsgebyr på $ 3.700 dollars og sørge for, at kassen leveres til dit dørtrin, eller jeg kan medbringe det for mig selv at undgå flere problemer, men du er nødt til at forsikre mig om min 30% andel.

Jeg venter med at høre fra dig hurtigst muligt, hvis du stadig lever, og jeg vil sætte pris på, om vi kan holde denne aftale fortrolig. Gå tilbage til mig via min private e-mail :( officefile.deskonline@gmail.com ) for yderligere direktiver.

Tak,

Mr. Jim Carlos

Interim Assistent General Manager,
(Drift, Vedligeholdelse, Transport)
Dallas / Fort Worth International Airport
Adresse: 2400 Aviation Dr N, DFW Airport, TX 75261, USA
E-mail: officefile.deskonline@gmail.co m"
Avatar billede ErikHg Ekspert
12. august 2019 - 20:18 #18
Jeg modtog så sent som i dag 12/8 endnu en meget mistænkelig mail, med en vedhæftet PDF.fil.

Alene afsenderadressen oser af fup.

https://ibb.co/30qYMsW