Avatar billede jqrn Mester
26. juli 2019 - 20:03 Der er 15 kommentarer

Kan ikke logge på min router

Dette er nok banalt, men jeg kan ikke gennemskue det. Det gode er, at så er chancen for, at nogle af jer kan hjælpe mig og trække lidt på smilebåndet.

Jeg er flyttet. Har taget min Dlink router med. Jeg satte netværksforbindelse i og mit gamle WLAN virkede :-) Jeg kunne dog ikke logge på routeren, blev simethen ikke promptet for brugernavn/password når jeg indtastede IP adressen i en browser.

Nå, jeg lavede noget andet i et par timer og ... så virkede WLAN ikke mere. SSID var synligt, men jeg kunne ikke få forbindelse (husker desværre ikke fejlmeddelelsen).

Så jeg lavede et factory reset af routeren. Bag på har jeg skrevet, at efter reset bliver Ip adressen 192.168.0.50 (det har jeg jo nok bøvlet med før siden jeg har skrevet det). Men det virker ikke, heller ikke 192.168.0.0 ...0.1 eller 1.1 (lidt desperat forsøg) Prøvede også lidt inspireret af 10.0.x.x

Jeg er nu på via routerens default netværk hvilket jeg selvfølgelig ikke ønsker. Jeg vil gerne koble op til routeren via kabel, men har ikke en PC med RJ45 port. Så jeg er på via trådløs og jeg ved ikke hvilken IP pc'en får, måske betyder det noget ?

Hvordan får jeg forbindelse til routeren så jeg kan konfigurere den?

pft.
26. juli 2019 - 22:33 #1
hvis du er på nette på kan se den i netværk på på
Denne pc\Netværk\Internetforbindelse
Avatar billede claes57 Ekspert
27. juli 2019 - 05:17 #2
Jeg bruger er app til iPad - Net Analyzer - der er et punkt Lan, hvor man kan vælge Scan, og så får men en liste med alle ip-adresser på enheder på det aktuelle kan, inkl routerens.
Avatar billede jqrn Mester
27. juli 2019 - 10:00 #3
tak for input! meget nyttigt.

overgaard: Jeg kan nu se, at PC'en har fået IP via DHCP. og aktuelt er det 10.24.x.x.

Claes57: fix lille app! jeg kan se IP på computer (heldigvis samme resultat som Overgaards metode), mobil og .... en komponent jeg ikke kan identificere. Den har navn efter min internetudbyder (novomatrix) og det må jo næsten være routeren (eller en komponent bagved routeren, det vil give mening hvis internetudbyderen har udstyr bag deres port). Anyway, jeg har selvfølgelig indtastet ip adressen men får time out. Det giver jo mening, at hvis det er Novomatrix' udstyr, så er det beskyttet.

Er det muligt at jeg ikke kan se routerens adresse? F.eks. hvis den er i 192.168.x.x. ?
hvordan får jeg kontakt?
Avatar billede claes57 Ekspert
27. juli 2019 - 10:35 #4
Nogle udbydere låser deres routere, så du kun har begrænset adgang til at sætte den op via deres hjemmeside. Tjek lige udbyders FAQ ang router opsætning.
Avatar billede jqrn Mester
27. juli 2019 - 11:12 #5
routeren er ikke udbyderens. Det er min egen, som jeg har flyttet med og sluttet til. Det er derfor jeg synes det er mærkeligt, at den komponent jeg kan se på netværket har et navn hvor Novomatrix indgår. Jeg havde forventet noget DLINK- model-serienummer eller lign. hvis det er routeren.
Avatar billede claes57 Ekspert
27. juli 2019 - 11:41 #6
spørg hos Novomatrix om hvordan du kommer i kontakt med din egen router - jeg gætter på, at de har lukket adgang til den, og det er via deres hjemmeside.
Til windows findes en WiFi Analyzer app - i den kan du klikke på Analyze og se din kanal og nabo-netværks kanaler, så du kan vælge en optimal kanal med minimum nabo-støj. I bund/højre kan du skifte mellem 2,4 og 5GHz netværk. Men igen, du skal have fat i router/hjemmeside for at skifte kanal(er)
Avatar billede Slettet bruger
27. juli 2019 - 13:16 #7
reset din router og brug password fra manual. sæt den så op
Avatar billede jqrn Mester
27. juli 2019 - 13:28 #8
sidwave: tak for input! Det er netop min plan. Jeg når dog aldrig til at indtaste password, for jeg får ikke kontakt til router ved at indtaste dens IP adresse i min browser.
Avatar billede Rune1983 Ekspert
29. juli 2019 - 15:04 #9
Nogle routere har som default slået til at man SKAL være forbundet via kabel for at ændre settings. Det er en god sikkerhed, da udefrakommende ikke kan forbinde og ændre noget på din router via bare at være logget på din wifi.
Jeg vil foreslå du skal prøve med kabel selvom du siger det ikke er muligt.
Avatar billede jqrn Mester
05. august 2019 - 17:11 #10
Tak for jeres input. Jeg har nu lånt en computer med hjem fra arbejde, der udmærker sig ved at have en netværksport, hvilket vores egne ikke har. Til gengæld har jeg ikke admin rettigheder på min arbejds-PC, ved ikke om det bliver et problem.

i hvert fald har jeg nu trukket kabler
- fra "internettet" (der hvor fiberen terminerer i huset) til routerens LAN port (er også port til PoE men jeg bruger seperat strømforsyning)
- fra router console port til arbejds PC
Er dette korrekt eller skal det være omvendt?

jeg har så disabled proxy server på pc'en og forsøgt mig med at indtaste IP adresse til routeren i en browser. Men der kommer ikke hul igennem så jeg kan logge på routeren :-(
Avatar billede claes57 Ekspert
05. august 2019 - 17:36 #11
Igen, ring dog til Novomatrix support - det er dem, der låser router, og evt vil give adgang til den. At wifi virkede de første timer er kun pga Novomatrix kun tjekker data fx en gang i timen. Det kan blive løst på 10 minutter, eller du tester selv til du flytter, og stadig ikke har adgang.
Avatar billede claes57 Ekspert
05. august 2019 - 17:38 #12
Btw, stik fra udbyder skal i wlan (wide lan = de andre) og internt i huset er du på lan (lokal area network)
Avatar billede jqrn Mester
05. august 2019 - 21:15 #13
Tak Claes57, du lyder overbevisende. Det er bare vanskeligt for mig at være hjemme i tidsrummet 9-16. Men det må blive det næste.
Avatar billede jqrn Mester
20. august 2019 - 17:28 #14
Tak for hjælpen allesammen. Sagen er nu løst. På en måde som vi slet ikke har været inde på. Det viser sig, at den "router" jeg har med fra tidligere, slet ikke kan fungere som router, kun som access point. Tidligere har det været lige meget, da ISP havde en router under deres kontrol, men installationen hos Novamatrix har ikke det. Så jeg har købt en router og det virker. Så nu har jeg et AP, jeg kan slutte til, hvis jeg får brug for bedre dækning f.eks.
Avatar billede claes57 Ekspert
20. august 2019 - 17:41 #15
tak for afslutning - marker lige dig selv som løsning, så spg lukkes.