Avatar billede wickedd Juniormester
30. juli 2019 - 16:37 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Kan en bank afvise betalingsservice?

Hejsa alle sammen. Jeg har fået et spørgsmål fra min mor som har lidt problemer med sin bank (Jyske bank). Hver gang hun opretter en betalingservice aftale, betaler de den ikke. Istedet annullere de aftalen. Selv hendes telefonselskab kan ikke hæve 79kr om måneden på hendes betalingskort automatisk.

Det skal siges at der penge på kontoen til at dække disse regninger. Jeg er selv ved at være temmelig træt af det, da jeg skal køre 20km hver gang der skal betales regninger da hun ikke selv kan finde ud af det via netbank. Jeg har også rådet hende til ikke at tilmelde f.eks. hendes husleje og strøm, i frygt for at banken igen annullere aftalen.

PT har jeg ingen anelse om banken kan eller ikke kan dette, og hivs de kan, på hvilket grundlag?

Tak for svar fra dem der har forstand på sådan noget :)
Avatar billede michael_stim Ekspert
30. juli 2019 - 16:58 #1
Har i snakket med banken?
Avatar billede Slater Ekspert
30. juli 2019 - 17:00 #2
Har I spurgt banken? Det virker som første skridt, men du skriver ikke hvad de i så fald har svaret.

Men umiddelbart vil jeg sige svaret er nej, det må de ikke hvis der er dækning på kontoen. Specielt eftersom Betalingsservice ikke har noget med banken at gøre, det er drevet af NETS, og de trækker bare penge gennem et kort eller konto som enhver anden privat virksomhed ville.
Avatar billede milter Ekspert
30. juli 2019 - 18:40 #3
Og medens du venter på svar fra Jyske Bank, kan du kigge på deres betingelser for tilmelding til betalingsservice:

https://www.jyskebank.dk/wps/wcm/connect/jfo/551a7f85-6bda-46e1-84e4-42b5f3aceb41/Regler+for+debitorer+i+BS.pdf?MOD=AJPERES
Avatar billede claes57 Ekspert
30. juli 2019 - 21:10 #4
Som milter skriver
"Hvis du ønsker at bruge Betalingsservice, skal du henvende dig til dit pengeinstitut. Dit pengeinstitut er ikke forpligtet til at indgå en tilslutningsaftale med dig, men afgør efter en individuel vurdering, om du må bruge Betalingsservice.
Når du har indgået en tilslutningsaftale med dit pengeinstitut, kan du indgå betalingsaftaler.
Hvis du ikke har en tilslutningsaftale, har dit pengeinstitut ret til at tilbageføre eventuelle gennemførte betalinger og afmelde eventuelle betalingsaftaler"

så den aftale mangler - hvis banken ikke vil, så skift til en anden.
Avatar billede wickedd Juniormester
01. august 2019 - 14:57 #5
Mange tak for svar alle sammen, det er forresten heller ikke Jyske Bank men Sydbank. Der kan i se hvor træt af det hele jeg er hvad dét angår :)

Da hun ikke selv har forstand på det, så bliver jeg nød til at ta' hende med ned i banken og se hvad der lige forgår. Jeg kan åbenbart ikke tale med dem om det over telefonen, hvilket er fint nok, ellers kunne alle jo bare ringe ind.

Jeg vil helt sikkert spørge om en tilslutningsaftale, for dét vidste jeg ikke lige om selv.
Avatar billede claes57 Ekspert
01. august 2019 - 15:18 #6
Nyere regler kræver, at banken 'kender en' så man skal have været forbi og skrevet under på nogle papirer, og de skal have set noget id. Når det besøg er klaret, så kan resten køre over nettet. Tag pas eller anden foto id med.