Avatar billede Schachtone Seniormester
21. august 2019 - 14:27 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Lenovo T520 mangler lydkort

Har en Lenovo T520 som kører med Windows 10 version 1903 build 18362.295. Den kan ikke finde lydkortet, ikke bare driver, men selve lydkortet. Det kommer ikke frem inde i enhedshåndteringen, så kan ikke fjerne og genstarte. Ikonet med højtaleren i proceslinjen har rød cirkel med kryds i og siger "Der er ikke installeret en lydoutputenhed"

Har forsøgt :
1. Søge efter hardwareændringer
2. Ledt i BIOS efter løsning og har loaded default indstillinger
3. Geninstalleret windows 10
4. Forsøgt med Lenovo Vantage
5. Haft den skilt ad for at se om et stik var røget ud eller ledning kappet

Håber der er en herinde der har løsningen for google er ikke til meget hjælp, ihvertfald ikke der jeg har ledt :-/
21. august 2019 - 14:31 #1
Det lyder som om du har prøvet de fleste åbenlyse ting.
Har du prøvet at downloade audio driver fra lenovos hjemmeside?

Din model:
https://pcsupport.lenovo.com/dk/da/products/laptops-and-netbooks/thinkpad-t-series-laptops/thinkpad-t520/downloads

Direkte link til den rigtige driver:
https://download.lenovo.com/ibmdl/pub/pc/pccbbs/mobiles/8aax04ww.exe
Avatar billede Schachtone Seniormester
21. august 2019 - 14:39 #2
Jeps får en "Driverinstallation mislykket: Kunne ikke finde enheden til denne driver :-(
21. august 2019 - 14:59 #3
Nogle lidt ældre Lenovo maskiner er ikke så glade for Windows10. Hvad er den født med oprindeligt?
Du kører med det sidste nye August build fra Microsoft. Du skriver du har reinstalleret windows; samme version og build som før? Jeg ville prøve enten at manuelt downgrade din build edt. eller installere en version med et andet build.
Avatar billede michael_stim Ekspert
21. august 2019 - 15:05 #4
Hvis intet fungerer kan man altid köbe et eksternt:

https://www.proshop.dk/Lydkort/LogiLink-USB-Soundcard-with-Virtual-3D-S/2296686
Avatar billede 220661 Ekspert
21. august 2019 - 16:11 #5
I enhedshåndteringen hvis du trykker på vis og vælger skjulte enheder bliver den så synlig?
Avatar billede Slettet bruger
21. august 2019 - 16:45 #6
den lenovo er for gammel, og der er ikke en driver til win10, derfor.
Avatar billede 220661 Ekspert
21. august 2019 - 17:01 #7
#6 Sludder.
Windows 10 kan sagtens køre på en Win 8 driver, så det tror jeg ikke på. Jeg har bærbare der er over 10 år gamle der virker fint på Windows 10.
Driver som der linkes til i #1 bør virke.
Men måske skal hardwaren være helt synlig så man peger direkte på den når den er hentet ned
21. august 2019 - 20:07 #8
#6: Enig med #7. Det er noget nonsens! Jeg har kørt både Enterprise og server på tilsvarende - endda ældre- lenovo maskiner! Den officielle driver fra Lenovo til lydkort er endda patchet til Win10- og selvom det ikke var tilfældet, så er næsten alle drivere til WIn10 bagudkompatible med Win7 drivere!

7# Igen; enig! Jeg kan heller ikke gennemskue hvorfor den driver ikke virker. Det tyder på, at der en eller anden enheds corruption der skaber interferens og forvirrer Windows. Det kan også sagtens være et tåbeligt .dll problem.... fucking windows, det er sgu aldrig nemt eller logisk!
Jeg holder dog i første omgang på, at det mest sandsynlige sted for fejlen at ligge, er i build versionen.
Avatar billede puren Ekspert
21. august 2019 - 22:55 #9
Prøv med et andet OS, en Linux Live meget lidt den efterhånden ikke kan køre out of the box og så finder du ud af om det er i hardware eller software problemet ligger
Avatar billede Schachtone Seniormester
22. august 2019 - 08:16 #10
#5 nej den kommer heller ikke der :-(

Prøver at installere et tidligere build og så lader jeg høre fra mig :-)
Avatar billede Schachtone Seniormester
22. august 2019 - 08:18 #11
#9 det må blive last resort :-)
Avatar billede Schachtone Seniormester
22. august 2019 - 08:24 #12
# den er født med Win 7
Avatar billede Schachtone Seniormester
22. august 2019 - 08:30 #13
Installeret 1809 og nu er der lyd på igen :-)
22. august 2019 - 08:33 #14
Fedt mand! Godt at høre, at det lykkedes at få tæmmet bæstet! :)
Avatar billede Schachtone Seniormester
22. august 2019 - 09:23 #15
Ja det var dejligt så må jeg håbe der kommer en fiks i næste update.

Tak for hjælpen :-)
Avatar billede Schachtone Seniormester
22. august 2019 - 12:53 #16
Her en lille opfølgning.

Som nævnt så blev Win 10 build 1809 installeret og fik derefter fundet lydkortet igen. Har nu opdateret til 1903 og alle drivere er opdateret og jeg har STADIG!! lyd :-)
Åbenbart gået et eller andet galt under sidste opdatering, men nu har jeg fået "hevet" lydkortet med fra den ældre build.

Så alt spiller som jeg gerne vil have det
Avatar billede 220661 Ekspert
22. august 2019 - 15:49 #17
#16 Super :-)