Avatar billede Zooien Juniormester
23. august 2019 - 11:42 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Fjern DUBLETTER

Hej Folkesen

Jeg sidder med et lille problem.

Har en stort regne ark, hvor der på " Ark 1" fore kommer en masse forkortelser eks. RB,KB,TC,PC Osv. Disse forkortelser kan forekomme mange gange, og i forskelig rækkefølge, alt efter hvilke værdier der er tilgængelige (bonus info).

Jeg ønsker på "Ark 2" at disse forkortelser bliver listet op, men hvis der eks. er 10 forkortelser af RB på ark 1, vil jeg kun have den vist en gang på ark 2.

Nogle der kan hjælpe :)
Avatar billede Zooien Juniormester
23. august 2019 - 11:42 #1
Jeg ønsker ikke bruge Excel funktion fjern dubletter
Avatar billede kim1a Ekspert
23. august 2019 - 12:45 #2
Du kan lave en pivot?
Avatar billede Zooien Juniormester
23. august 2019 - 12:50 #3
Nix, ikke en mulighed :)
Avatar billede kim1a Ekspert
23. august 2019 - 15:04 #4
En VBA vil nok være ret langsom alt efter mængden. Jeg ved ikke om der ligger mulighed for en matrixformel - dem har jeg lykkeligt holdt mig væk fra :-)
Avatar billede store-morten Ekspert
23. august 2019 - 16:24 #5
Prøv:
Sub Kopier_entydige_poster()
    Worksheets("Ark1").Range("A:A").AdvancedFilter Action:=xlFilterCopy, _
    CopyToRange:=Worksheets("Ark2").Range("A1"), Unique:=True
End Sub
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
25. august 2019 - 06:48 #6
Eller, hvis du har dine data navngivet d, kan du i Ark2!A2 indsætte denne matrixformel:

=HVIS.FEJL(INDEKS(d;SAMMENLIGN(0;TÆL.HVIS($A$1:A1;d);0));"")

og kopiere nedad. Husk at holde Ctrl og Shift nede før tryk på Enter.

Du kan selvfølgelig bruge for eksempel Ark1!A1:A100 (hvis det er der du har dine data) i stedet for d.
Avatar billede Zooien Juniormester
27. august 2019 - 07:29 #7
Hej Alle :)

Tak for svarende.
xl-Enthusiast det var lige den jeg ledte efter ! Tak!