Avatar billede Dieselkurt Juniormester
26. august 2019 - 10:21 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Spørgsmål vedr. switch

Hej med jer,

Jeg står for at skulle flytte til et hus med stue, 1ste og 2nden etage.
Router er i forvejen i stueetagen, og ham der bor der har allerede trukket kabel op til etagerne ovenover, dog uden særlig elegance; der ligger bare et løst kabel med han-ende på disse etager.
Jeg skal bruge at kunne sende data over lokalnettet ved mest optimale hastighed, og der kan sagtens være flere enheder i både stue og på 2. etage som skal kobles på LAN.
Så det jeg vil høre efter er om flg. er en god løsning på at kunne klare mange enheder forskellige steder i huset med høj hastighed ved overførsel af filer disse imellem mm.:

På routeren kobles en hispeedswitch med feks 4 porte til hver sin port på routeren - en til stuen, og en til 2. etage.
På hver switch kobles de enheder som skal på nettet (både lokalt og på internet forstås).
Vil enhederne koblet på switchen i stuen sagtens kunne snakke med dem på 2. etage som er koblet på en helt anden switch, der dog er forbundet til samme router?

På forhånd tak!
Avatar billede wjens Guru
26. august 2019 - 12:13 #1
Check lige typen af de eksisterende kabler. Mindst cat5e, gerne cat6 for at få høj hastighed. Er de ældre, bør du se om du kan skifte dem.

Men ellers ser det helt ok ud. Der skal være 1 og kun 1 kabel fra router til første switch, videre 1 kabel til hver etage fra den første switch. Så har du et og kun et netværk, hvor alle kan se hinanden.
Avatar billede Dieselkurt Juniormester
26. august 2019 - 14:47 #2
Tak wjens,

Ok, så det du siger er at alt skal forbindes serielt i stedet for parallelt? I virkeligheden bør jeg vel så koble en switch på routeren, og fra switchen går så kabler ud til flere switche - én i hvert rum hvor flere forbindelser skal muliggøres?

Har du nogle anbefalede små switche med 1GBPS?
Avatar billede wjens Guru
26. august 2019 - 15:20 #3
Aldrig netværkskabler parallelt (medmindre det er top-pro udstyr).

Allerbedst er en central switch med kabler til hver enkelt enhed, men det er jo sjældent særlig praktisk. To gode switches efter hinanden er helt fint, så jeg ville sætte en ved routeren og så en på hver af de to andre etager.

Der er mange 10/100/1000 switches, f.eks.:
https://www.proshop.dk/Switch/TP-Link-TL-SG108/2392880
https://www.proshop.dk/Switch/Netgear-ProSafe-GS108/240216
Avatar billede Dieselkurt Juniormester
26. august 2019 - 15:49 #4
Hej igen,

Ok, så en ved routeren fulgt af en på hver etage.. det er så tre ialt. Hvis det hele skal foregå serielt så må det vel så være ved at forbinde switch 1 til router, så switch 2 til switch 1, og  fra switch 2 et kabel til switch 3?
Avatar billede wjens Guru
26. august 2019 - 16:33 #5
Enig. Tre gange switch. Men, tre kabler: switch 1 til router OG switch 1 til switch 2 OG switch 1 til switch 3. Man kalder det vist stjernekabling.

Du må bare ikke sætte to kabler mellem de samme to enheder. Dit forslag i første spørgsmål kunne læses sådan at du ville sætte flere kabler mellem router og første switch - og det skal man ikke.

Du kan også finde switch med 4 porte, hvis det er nok.
Avatar billede puren Ekspert
26. august 2019 - 17:14 #6
wjens har helt ret, minimum cat5e kabler men cat5e har været en standart siden 2001.
jo højre cat-tal jo højre kvalitet kabel.

se på en switch som en stikdåse https://media.rs-online.com/t_large/F1221103-01.jpg du bruger et udtag til at lave mange nye udtag

laver du det som en lang serie forbindelse og computer i switch 3 trækker meget data ned så er der ikke meget båndbærde tilbage hvis computer1 i switch 1 vil sende data til computer2 i switch 2

tro ikke der er en grænse for hvor mange swifche man kan have efter hinanden
Jeg vil altid anbefale folk at have deres egen router på.

netkabel i parallel..
det kaldes link aggregation, cisco kalder det for portr aggregation. alle os andre kalder det LACP eller trunk det er ikke noget private normalt har brug for,

https://www.proshop.dk/Switch/TP-Link-TL-SG108/2392880
der er en anden her på experten der har knas med dette switch

https://www.proshop.dk/Switch/Netgear-ProSafe-GS108/240216
har selv eget sådan en switch jeg fik mine penge retur et år efter køb.

https://www.proshop.dk/Switch/HP-1820-8G
har en tidliger model af denne, jeg har kastet den, jeg har tabt den, jeg har i det hele taget ikke været sød ved den i de 7 jeg har haft den men den køre stadig som første dag jeg pakket den ud
Avatar billede Dieselkurt Juniormester
26. august 2019 - 20:29 #7
wjens:

Ok, men så er det vel også en parralel proces i og med at to switche, 2 og 3, kobles på switch 1, fremfor hvis man satte switch 3 til switch 2 til switch, hvilket ville være serielt.

Jeg får et indtryk af at switch 1 er der bla. for at al kommunikation sker indenfor denne for at de komponenter der er koblet på 2 og 3 kan se hinanden. Så hvad nu hvis man satte en computer direkte på en af routerens andre porte samtidig med at konfigurationen med de 3 switche kørte. Ville den computer så kunne se de andre computere?
Og hvis det så netop er et problem, ville det så ikke også være et problem med diverse wifi-enheder styret fra routeren, at kunne se de enheder som kører via switch 1, 2 og 3?
Avatar billede Dieselkurt Juniormester
26. august 2019 - 20:31 #8
puren,

Tak for dit råd omkring switch, men det er jo en lidt halvdyr fætter hvis man skal have 3 af dem. Er der noget billigere og med 4 porte som du har god erfaring med?
Avatar billede Dieselkurt Juniormester
26. august 2019 - 21:53 #9
puren,

Hvad med Cisco SG110D-08 Unmanaged L2 Gigabit Switch? Den koster det halve af hvad du foreslår og Cisco plejer jo ikke at være det værste..
Avatar billede wjens Guru
27. august 2019 - 08:41 #10
#7: Det korte svar: ingen problem - alle kan se alle, når du forbinder med switche. Hver switch ved hvilke enheder, den er forbundet med i hver port. Switchen er "bare" en god postcentral.

Det gælder også wi-fi, så længe det er sat op som AP (access point) - endelig ikke som router, for så laver du et lokalt afgrænset net. Wikipedia har mængder af teori, hvis du vil dykke i det.