Avatar billede milter Ekspert
01. oktober 2019 - 18:10 Der er 5 kommentarer

Skift fra fastnettelefon til IP-telefoni.

Jeg har gennem årene holdt fast i et fastnetabonnement til telefoni fra YouSee (tidligere TDC) pga. en meget dårlig dækning for mobile telefoner i mit område.
Nu er dækningen blevet bedre det meste af tiden, men ikke altid.  YouSees månedlige abonnement for fastnetforbindelsen er på 169 kroner plus forbrug, så jeg er ved at overveje at prøve deres bredbåndstelefoni, som de kalder det. Andre kalder det IP-telefoni. Min kone og jeg har også mobiltelefoner og mine udregninger viser, at vi kan spare en del ved at skifte til bredbåndstelefoni fra Yousee med det rette abonnement.

Og spørgsmålet er så: Er der nogen her, som har gode eller dårlige erfaringer med YouSees bredbåndstelefoni? Jeg har tænkt mig at genbruge det gamle fastnetnummer, og det koster iflg. YouSee 195 kr.
Avatar billede INK Ekspert
01. oktober 2019 - 18:18 #1
Har tidligere haft IP-telefoni fra YouSee i sommerhuset, og det virkede fint.
Har nu IP-telefoni på fiber fra Fibia. Det virker også fint.

Man skal huske det kun virker når routeren kører. Ved strømafbrydelse virker det selvfølgelig ikke. Det gør alm. fastnet.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
01. oktober 2019 - 19:19 #2
Jeg har IP konto hos Onfonefastnet.dk - ikke at jeg har valgt dem, men de overtog mig som Telefin kunde ved opkøb for en del år siden.

Jeg har absolut ingen problemer haft, andet end med min IP-adapter, der gik i stykker efter 14 år her forleden. Jo, og så med at finde ud af at sætte de rette porte m.m. op på min router... - men det er så også fordi jeg selv styrer konfigurationen.
Til gængæld koster abonnementet kr. 20,- om måneden, plus tale.
Tale koster en del - afhængig af aftalen omkring en krone pr. minut.

Men da vi har den som en reserveløsning, betyder det ikke det store..
Avatar billede milter Ekspert
01. oktober 2019 - 20:08 #3
Tak begge to.

Hos os er det også ment som en reserveløsning, og derudover har vi ikke helt styr på, hvor mange af vores forbindelser kun har fastnetnummeret :-)

Min erfaring er, at strømnedbrud er meget, meget sjældnere end fejl i router eller tekniske fejl hos udbyderen Vi havde gennem mange år en Linksys Cisco CIT400, som udelukkende blev brugt til samtaler med Irland og Kenya, men den døde kort efter, de dejlige og samfundsbevidste mennesker hos Microsoft overtog Skype.

Det ender nok med et "Telefoni Fastpris Ekstra" abonnement fra YouSee, men jeg venter på lidt flere inputs. Medmindre selvfølgelig YouSee og Discovery Networks fuldstændigt afbryder samarbejdet, for så skal der nok tænkes lidt mere :-)
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
02. oktober 2019 - 07:48 #4
Jeg benytter et skype Dansk fastnet nummer 3698 1033, samt taler ubegrænset til alle Danske fastnet og mobilnumre for 49,- kr. pr. måned. Indbefatter ligeledes telefonsvarer og mulighed for viderstilling.

Det virker perfekt både på mobil og Desktop, har dog ikke nogen fysisk "knogle, men skal besvare enten via mobil eller desktop.

Men i min situation er det optimalt.

Tilbage i 2005 da vi flyttede til Thailand, benyttede jeg også Telefin. Men der gik "rod" i det da de blev handlet.
Rent faktisk er det blevet en forbedring med et skype DK fastnet nummer, da jeg ikke nødvendigvis skal være indenfor min egen wifi forbindelse for, at modtage opkald. Men nu kan besvare dem uanset forbindelsen via mobilen.
Avatar billede milter Ekspert
02. oktober 2019 - 20:21 #5
Tak, a3-seo.dk,

Jeg vil helst beholde det gamle fastnetnummer, indtil jeg er sikker på, at alle mine/vores kontakter er klar over, at vi ikke længere kan kontaktes på det nummer. Det vil nok sige et års tid eller deromkring, men det kan, så vidt jeg ved, ikke lade sig gøre med Skype, som både min irske kone og jeg gennem flere år benyttede.