Avatar billede JNC Seniormester
02. oktober 2019 - 12:20 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Auto opdater og udvid tabel ?

Hej Igen
Dagens udfordring

Automatisk overførelse fra tabe, samtidig med udvidelse af vare liste.

tabel i regneark 1 skal føres over i regneark 2.
i regne ark 2 er formlen (=celle i regneark 1)
Der er blot indsat ekstra linjer i bunden, til at kunne udvide med flere vare hvis der oprettes nye vare i tabel i regneark 1.

Tabellen i regneark 1 er egentlig en produkt liste, og produkter er listet efter producent. Derfor, hvis vi skal oprette et nyt produkt så laver i en ny linje, så det nye står rigtig sammen med de andre produkter fra samme producent.

Men, hvis jeg f.eks. laver en ny "linje 50" så kommer den ikke med i regneark 2.
faktisk sker der det at formlerne køre = celle 48-49-51 ?
så jeg har ikke mistet noget, men min formel er åbenbart ikke dynamisk nok til at indsætte nye produktlinjer inde mit i MASTERtabellen ?

Forstår i mit problem, og findes der en løsning ?

Hilsen J.N.C.
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
02. oktober 2019 - 12:47 #1
Prøv noger ala:

=Indirekte(" 'Ark1'!A" & Række()+?)
Avatar billede JNC Seniormester
02. oktober 2019 - 14:09 #2
Hej Jan
tak for hurtigt svar :)

Nu har jeg prøvet men samme resultat.
Den "opdatere" ikke så jeg kan se den nye vare række, men den springer den "nye række nr over" og ændre bare celle ref. på eksist. til 1 højere :(

ellers nogen ideer :)
Avatar billede kim1a Ekspert
02. oktober 2019 - 14:19 #3
Jeg vil tro at du har begge projektmapper åbne, hvis du ikke har det vil den nok ikke "skubbe" linje 50 referencen ned til 51.

Det lyder dog som en ikke alt for optimalt setup - hvis det "bare" er en produktliste var det måske mere optimalt at du angav nyt produktnummer i begge lister og så lader den ene hente ved et opslag.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
02. oktober 2019 - 14:54 #4
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
02. oktober 2019 - 15:18 #5
ved ikke hvad du gør.

denne fungerer her
=INDIREKTE("'Ark1'!A"&RÆKKE()+0)

+0 er til justering hvis rækkerne i de to ark ikke skal være de samme
altså række 1 i ark 1 ikke er række 1 i ark 2
Avatar billede Mads32 Ekspert
02. oktober 2019 - 16:09 #6
Hej JNC

Jeg ville løse det, ved at der efter der er indtastet en eller flere nye data, at lade en makro gøre følgender:
1. sletter indhold i ark2
2. sorterer ark 3
3. kopierer ark11 til ark2
Avatar billede JNC Seniormester
02. oktober 2019 - 16:27 #7
Hej Kim
Du har ret i at jeg forsøgte at redigere Master listen mens begge ark var åbne.
Nu ved jeg det er så simpelt. Det er selv følgelig stadig en potentiel fejl kilde i Vores projekter.

xl-enthusiasiat
Jeg forstår ikke lige hvad der er specielt ved din overførsel af data ?
problemet er/var heller ikke mellem 2 tabeller i samme ark.
Men jeg er nys-gering på hvordan du skriver din formel så "mærkelig" :)
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
02. oktober 2019 - 16:44 #8
Det jeg laver er mellem to tabeller i to forskellige ark, jf. hvad du skrev i dit oprindelige indlæg:

tabel i regneark 1 skal føres over i regneark 2..

Formel:
Men jeg er nys-gering på hvordan du skriver din formel så "mærkelig" :)

Formlen i Sheet2 ser sådan ud:
=IF(PrevShtValue=0;"";PrevShtValue)

I name Manager kan du se hvordan PrevShetValue (Previous Sheet Value) er defineret. Altså, i Sheet2!A4 returnerer formlen det der står i foregående ark i celle A4, altså i Sheet1!A4. Herved kan du indsætte en ny række i Sheet1 (med producent og produkt) hvorefter det bliver korrekt reflekteret i Sheet2. Du skal bare altid sørge for at formlerne i Sheet2 er kopieret mindst lige så mange rækker ned som der er udfyldte rækker i Sheet1.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
03. oktober 2019 - 05:41 #9
@JNC

Fik du svar på det du var nysgerig efter?