Avatar billede __Allan__ Seniormester
05. oktober 2019 - 03:35 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Nem måde at administrere/tracke installationer af applikation

Jeg har i C# udviklet et lille program til en virksomhed, og har aftalt et lille fast beløb pr. installation.
Jeg har i mellemtiden fået programmet pakket ned i en squirrel installation, så virksomheden reelt kunne installere programmet selv.
Jeg vil jo gerne undgå at skulle onsite for hver gang de ønsker programmet  installeret i en ny afdeling (by).
Men hvis jeg blot sender dem installationsfilerne, riskerer jeg at miste den indtjening installationen gir...

Jeg tænker at den rette måde ville være en form for web shop eller side med brugerkonto, hvor salget registreres og faktureres automatisk.
Men da det ikke er ret store beløb der er tale om, vil det formentlig blot blive en underskudsforretning.

Nogen der kender en nem og billig løsning til dette problem?

På forhånd tak...
Avatar billede claes57 Ekspert
05. oktober 2019 - 09:15 #1
Avatar billede __Allan__ Seniormester
05. oktober 2019 - 11:06 #2
Tak for tippet. Men selve faktureringen har jeg styr på. Det er mere for at sikre, at den software der så downloades, ikke blot bliver kopieret til andre computere uden at blive betalt...
Altså en sikring for at 1 download og installation = 1 gange betaling.
Avatar billede claes57 Ekspert
05. oktober 2019 - 11:40 #3
så burde du indbygge en 'opdateringsservice' så programmet kalder hovedkontoret (ie dig) fx hver fredag for at 'søge efter opdatering' - samtidig afgives ip-adresse. Du optæller antal ip-adresser med antal solgte licenser, og sender faktura ved mangler på registrering. Evt kan program bringe en note til brugere uden internetadgang - fix det, eller funktion ophører.
Avatar billede kurt54 Ekspert
05. oktober 2019 - 12:01 #4
Nu vil PC erne nok ikke være direkte på internettet - men bag NAT og prozy. Og selv på Intranet køres der med dynamisk ( skiftende) IP-adresser.
Avatar billede __Allan__ Seniormester
05. oktober 2019 - 12:51 #5
#3: Arh, det var en god idé... Måske jeg ved installation kunne få programmet til at danne en unikt nr. (GUID?) og lægge det i en db med dd, og sende mig en mail med info om brugeren og nummeret.
Samme db skal jeg så have adgang til, for at kunne sætte en "betalt" egenskab på nummeret.
Hver gang programmet starter, kontrolleres for og det unikke nr. er betalt.
Hvis det er betalt, starter programmet.
Hvis ikke og dato for installation er over 30 dage, nægter brugeren adgang til programmet.
Dermed undgår jeg det isse omkring ip'er som #4 påpeger.

Men så kommer jeg lidt i tvivl om hvordan jeg får programmet C# til at sende mig en mail? Og kan jeg gøre det uden problemer fra en andens pc uden at kende vedkommendes mail oplysninger?
Avatar billede claes57 Ekspert
05. oktober 2019 - 13:11 #6
en GUID er smart, og hvorfor mail? se evt https://stackoverflow.com/questions/36892372/twitter-send-direct-message-c-sharp du skal bare kode en twitter-bruger ind i dit program, og så have en anden konto til at modtage på.
Jeg ved ikke, om det kan virke uden at twitter selv er installeret.
Avatar billede __Allan__ Seniormester
05. oktober 2019 - 22:46 #7
Hmm.. Twitter bruger jeg ikke rigtig.
Tænker det vil være mere praktisk med en mail.
Har dog lige forsøgt at følge en guide til at sende en mail fra en C# app.
(bruger Gmail)
Men det fejler, og jeg får en sikkerhedsadvarsel fra Google tilsendt, hvor jeg skal bekræfte at jeg kender til aktiviteten.
Så dén løsning er vist heller ikke for god, da jeg bare vil risikere at mails bliver stoppet.