Avatar billede Slettet bruger
08. oktober 2019 - 15:57 Der er 19 kommentarer og
2 løsninger

Montering af ethernet i en boks.

Monteringen var ikke så let, som jeg troede, jeg kan faktisk ikke finde ud af det.
Kablet har 8 ledninger, som er snoet sammen 2 og 2, altså 4 par.
Jeg går ud fra, at de skal afisoleres og sidde sådan. Men boksen har
8 indgange. Det er en Connection box CAT5e.
Boksen og kablet: https://ibb.co/d07fb2v
Boksen alene, hvis nogen skulle have lyst til at tegne på den:
https://ibb.co/MZRB2Zp
Avatar billede Uvanga Ekspert
08. oktober 2019 - 16:39 #1
Monteres sådan:
Hvid 1
Gul 2

Hvid 5
Blå 4

Hvid 8
Grøn 3

Hvid 6
Brun 7

Normalt skal ledninger ikke afisoleres, da man bruger en montage tang der trykker ledning fast, og klipper overskydende af. Hvis du ikke har en tang kan du prøve at trykke ledning fast med en skruetrækker, og så klippe overskydende af med bidetang. Du bør heller med den metode afisolere kabel, da kabler "bider" bedre med isolering.
Avatar billede Uvanga Ekspert
08. oktober 2019 - 16:44 #2
RETTELSE:
Hvid 1
Gul 2

Hvid 5
Blå 4

Hvid 3
Grøn 6

Hvid 8
Brun 7
Avatar billede Slettet bruger
08. oktober 2019 - 16:46 #3
Tak for dit indlæg, det har jeg godt set på nettet, Men det er jo til montering af et stik.
Og det havde måske også været lettere, men monteringen her er i en boks.
Se billedet. https://ibb.co/d07fb2v
Avatar billede hjolsen Ekspert
08. oktober 2019 - 18:05 #4
Først - du skal ikke afisolere de små ledere , du monterer dem efter farve koden på din boks : 1 hvid/orange  2 orange  4 blå  5 hvid  /Blå
modsatte side samme ende : 8 Brun 7 hvid/Brun 6 grøn  3 hvid/grøn

De er  4 Par er også sonet i ledningen (par sonet for støjdæmpning)
Avatar billede Slettet bruger
08. oktober 2019 - 18:16 #5
#4 Tak det prøver jeg.
Avatar billede Slettet bruger
08. oktober 2019 - 20:20 #6
#4 Nu har jeg prøvet, det gik ikke godt. Jeg har fulgt farvekoderne med tallene, det virker bare ikke. Jeg har genstartet både min router og computer, men nej.
Jeg har set efter med lup, men kan ikke se fejlen.Jeg har presset ledningerne ned i rillerne, var det forkert?
Avatar billede Slettet bruger
08. oktober 2019 - 23:58 #7
Skal man bruge et bestemt redskab til at presse ledningerne fast med?
Jeg brugte en lille skruetrækker.
Avatar billede Uvanga Ekspert
09. oktober 2019 - 06:00 #8
Normalt skal ledninger ikke afisoleres, da man bruger en montage tang der trykker ledning fast, og klipper overskydende af.
Det er en såkaldt Kronetang. Tangen er måske et dyrt køb hvis du kun skal bruge den en gang. Man kan dog få en billig plastik tang der sagtens kan bruges.
Prøv evt. at søge på Google
Avatar billede Slettet bruger
09. oktober 2019 - 09:38 #9
#8  En kronetang til den boks? Ja  jeg må se efter den på nettet, for at forstå det.
Avatar billede hjolsen Ekspert
09. oktober 2019 - 09:59 #10
Hvis du endelig vil købe noget så var det måske bedre med en kabel tester som kan fortælle dig om du har samlet korrekt :
https://www.av-cables.dk/lan-tester/
Avatar billede Slettet bruger
09. oktober 2019 - 10:24 #11
#8 Noget i den retning https://sklep.delta.poznan.pl/krone-tang-ht-364bkr_l18_p6173.html?page=shop/flypage&func=CompereManage&product_id=6173 Men er det bedre end en skruetrækker?

#10 Sådan en? https://www.av-cables.dk/lan-tester/lan-netvaerkstester-4378.html
Men man kan vel sige, at når der ikke, ved indsættelse af stikket i computeren ikke kommer lys?
Avatar billede hjolsen Ekspert
09. oktober 2019 - 10:37 #12
Med den lan tester kan du se hvilken leder(e)  der ikke har forbindelse !
Hvis 1,2,3 og 6 har forbindelse bør du kunne komme oprette forbindelse - dog med lavere hastighed !
Avatar billede Slettet bruger
09. oktober 2019 - 10:53 #13
#12 Så prøver jeg den. Der er ledning nok til at jeg kan prøve  med et nyt stykke.
Men den. Den tang Uvanga skriver om, er vist ikke nem at få fra nettet i Danmark.
Avatar billede Uvanga Ekspert
09. oktober 2019 - 11:01 #14
#13 Jeg har fundet LSA tang hos www.avxperten.dk  Den er noget billigere end jeg troede, 39,00 kr + fragt.
Avatar billede Slettet bruger
09. oktober 2019 - 11:07 #15
#14 Linket viser ikke billedet, men du mener vel denne:https://www.av-cables.dk/netvaerks-vaegdaase-2/n-a-1825.html
Avatar billede Slettet bruger
09. oktober 2019 - 11:20 #16
Nu har jeg købt begge dele, og vender tilbage, når der er noget nyt.
Avatar billede Uvanga Ekspert
09. oktober 2019 - 11:22 #17
#15 Ja det er den jeg mener. Held og lykke med projektet ;-)
Avatar billede Slettet bruger
09. oktober 2019 - 13:05 #18
Takker :-)
Avatar billede Slettet bruger
10. oktober 2019 - 18:06 #19
Så kører det - næsten. det vil sige, at det kører et stykke tid, men så pludselig ryger forbindelsen, uden at jeg har rørt noget. Så tagar jeg stikket ud af computeren et par gange, og så kommer forbindelsen igen.
Jeg har bestil en ny boks, og begynder forfra, og nu ved jeg jo hvad jeg skal gøre.
Jeg har opdaget, at man kan se, om der er strøm på en ledning, med en almindelig polsøger.

Mange tak til jer begge med al den nødvendige info. 😊
Avatar billede Slettet bruger
12. oktober 2019 - 03:06 #20
Det kører helt perfekt, efter at jeg installere ledningerne i en ny boks, ingen udfald.
Man kan jo let bruge tangen lidt forkert første gang, især når man ser dårligt. Men "Übung macht den Meister." Så nu kører det.  😁
Avatar billede Uvanga Ekspert
12. oktober 2019 - 09:57 #21
Det var godt det lykkedes. Og ja, tangen skal vende rigtig. Men det fandt du jo ud af ;-)