Avatar billede ALS Praktikant
24. oktober 2019 - 13:17 Der er 1 kommentar

Delvist understreget typegrafi i Word

Jeg skal have oprettet en ny typografi til en overskrift i Word.

Vores grafiker har valgt at overskrifterne skal være understreget, men kun de første 2 cm. af overskriften. Se evt. https://www.microtec.dk/upload/Udklip.JPG
Hvordan sætter jeg det op i Word?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
24. oktober 2019 - 14:40 #1
Der er meget stor forskel på at lave en opsætning af en brochure eller andet, som man selv gør færdig, og at lave Word-skabeloner og tilhørende typografier, som skal kunne klare, at brugere skriver alskens slags indhold og foretager sig mange ting undervejs. Skabeloner bør altid være sat op, så det virker solidt og stabilt for brugerne, der har til opgave at bruge skabelonerne som udgangspunkt for de dokumenter, der skal skrives.

Det var en noget speciel opsætning (mange vil nok tro, at det er en fejl med en sådan streg, der holder op på et ubestemmeligt sted…).

Du kan i Word definere afsnitstypografier, som har kanter under, over, til venstre eller til højre (eller vilkårlige kombinationer af disse kanter). Men kanterne vil strække sig i hele den tekstbredde, typografien er sat op til. Du kan ikke få en kant defineret i en afsnitstypografi til at slutte før teksten.

Vha. finurlige definitioner af nummerering kan du også få en streg til at være til venstre for teksten, hvor stregen så bliver brugt som nummerering/punkt, der er en streg i stedet. Men du kan ikke få den til at overlappe det område, hvor teksten er. Du kan ikke få den til at virke som en understregning.

Det kunne lade sig gøre at lave en tegntypografi, som føjer understregning til markeret tekst. Men så skulle brugerne anvende den typografi på alle overskrifter ved at markere første del af en overskrift (kunne ikke ramme en nøjagtig bredde pga. forskellige bogstavkombinationer) og vælge typografien. Det ville være en ubrugelig fremgangsmåde i praksis.

Vha. makroprogrammering kunne det lade sig gøre at lave noget, som føjer tegnede streger til under overskrifter. Det er reelt kun en teoretisk mulighed. Det ville ikke være noget, jeg ville byde nogen som helst brugere at arbejde med i den virkelige verden. Dokumenter ville hurtigt flyde med streger, som havnet forkerte steder pga. redigering af teksten.

Forslag: Grafikeren gentænker designet.