Avatar billede Brian_Skovgaard Juniormester
07. januar 2020 - 13:54 Der er 5 kommentarer

beregning af arbejdstid - fuld dags afspadsering

Jeg skal kunne registrere arbejdstid, evt ekstra timer og afspadsering.

A4 Dag
B4 Dato
C4 Start
D4 Slut
E4 Pause
F4 Kode for Ferie, Syg, Afspadsering
G4 Ekstra timer
=HVIS(OG(C4<>"";D4<>"";F4>Info!$B$6);JAN!F4-Info!$B$6;"")
H4 Afspadsering
=HVIS(OG(C4<>"";D4<>"";F4<Info!$B$6);Info!$B$6-JAN!F4;"")

I arket "Info" der ligger normaltiderne for de enkelte arbejdsdage

Der er ferie og sygdom med løn og det kan klares ved at der tastes alm start og sluttid i C4 og D4 samt tastes fx FER eller SYG i F4. Ligeledes hvis der laves delvis afspadsering, så gøres det ved at skrive den faktuelle start og sluttid på dagen, hvorefter H4 udregner differencen i forhold til normaltid.

Men hvordan skal jeg gøre, hvis H4 stadig skal lave den beregning, men samtidigt kunne lave en beregning hvis der afspadseres en hel arbejdsdag?
Avatar billede claes57 Ekspert
07. januar 2020 - 15:16 #1
hvis du i H4 sætter en HVIS() uden om, og C4=0 og tager standardtimer for dagen som afspadsering. Er C4 <> 0, så din oprindelige formel
Avatar billede Brian_Skovgaard Juniormester
07. januar 2020 - 15:29 #2
Kan det lade sig gøre, at lave det i samme felt, om det er overarbejde eller afspadsering - og så med minus foran hvis det er afspadsering?

Evt at det omregnes til kommatal?
Avatar billede claes57 Ekspert
07. januar 2020 - 16:00 #3
hvis feltet er defineret som alm tal, og du ganger tiden med 24, så få du decimaltal for timeantal (14:35 vises som 14,58)
hvis du tester på F4=AFS (afspadsering?) og så ganger med -1 så har du timer negativt.
Avatar billede Brian_Skovgaard Juniormester
07. januar 2020 - 23:37 #4
Dit første svar er inkorporeret nu, det virker tak.

Hvis jeg skal kunne samle det i et felt, hvor den enten har et plustal (overarbejde) eller minustal (afspadsering) skal jeg så over i alm tal?
Avatar billede claes57 Ekspert
08. januar 2020 - 10:55 #5
ja - men om det kan samles kan jeg ikke lige gennemskue - det bliver i givet fald en meget lang formel. overarbejde*24 minus afspadsering*24
begge timer/tal positive, og hvis overarbejde er 0 (ikke tom) minus afspadsering (kan være 0), så passer det i et felt.