Avatar billede herch59 Juniormester
01. februar 2020 - 23:21 Der er 7 kommentarer

Hvordan lave linjeskift i field code

Hej
hvordan får jeg lavet et linjeskift med "Field code"?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
02. februar 2020 - 00:13 #1
Der findes mange forskellige typer felter i Word. Der findes ikke en felttype, som i sig selv har til formål at indsætte et linjeskift.

Du er nødt til at forklare nærmere:
Hvilken type felt drejer det sig om?
Hvad skal feltet bruges til/hvor skal det bruges?
Avatar billede herch59 Juniormester
02. februar 2020 - 00:38 #2
Det skal bruges i brevflet.
Når et felt er udfyldt og forskellig fra blank, så skal den dannes et linjeskift,
før næste felt skal indsættes.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
02. februar 2020 - 01:30 #3
Se mit svar i denne tråd:
https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1027605?nid=950905

Følg principperne derfra. Dvs. du skal taste Enter inde i selve feltkoden på det sted, hvor linjeskiftet skal være.

Hvis det ikke er et nyt afsnit, men i stedet et tvunget linjeskift, du vil have, så tast Shift+Enter i stedet for Enter.

Slå formateringsmærker til (Ctrl+Shift+8), så du kan se alle tegn. Så er det lettere at lave det korrekt.
Avatar billede herch59 Juniormester
02. februar 2020 - 18:09 #4
Hej
det har jeg nu forsøgt, men der kommer ikke en linjeskift alligevel, har forsøgt med "Enter",  - alle variationer samt SHIFT+Enter, men der kommer ingen linjeskift ekstra efter:
{MERGEFIELD "T01"  }
Hvad gør jeg forkert?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
02. februar 2020 - 19:43 #5
Har du studeret eksemplet i mit svar (#3) i tråden, jeg linkede til?

Du skriver, at linjeskiftet skal indsættes, hvis resultatet af feltet er forskelligt fra blank. Husk, at feltklammerne skal laves ved at taste Ctrl+F9.

Hvis flettefeltet er { MERGEFIELD "T01" }, vil følgende indsætte feltresultatet + linjeskift, hvis værdien er <> blank (dvs. <> ””):

{ IF { MERGEFIELD "T01" } <> ”” ”{ MERGEFIELD "T01" } ¶
” }

Feltkoden siger: Hvis feltet { MERGEFIELD "T01" } ikke er blankt/tomt, så skal der indsættes feltet efterfulgt af et afsnitstegn/nyt afsnit.

Læg mærke til brugen af citationstegn i feltkoden. De skal stå de rigtige steder.
Avatar billede herch59 Juniormester
02. februar 2020 - 20:14 #6
Tak for info,
ja jeg har brugt Ctrl+F9, helt på samme måde som du beskriver, men den laver alligevel linjeskift mellem alle linjer, selvom nogle skulle være blanke og ikke danne et linjeskift. Jeg har  i alt 22 sæt  af "TXX" filer, så det er som om, den ikke vil acceptere hvis feltet er blankt  ;-(
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
02. februar 2020 - 22:13 #7
Jeg kan se, at du har fået det til at virke, og det var godt.
Du er nok ved en fejl kommet til at skrive din sidste post i den tråd, jeg linkede til i #3, i stedet for at afslutte dette spørgsmål :).