Avatar billede Pdahl Juniormester
07. februar 2020 - 22:44 Der er 5 kommentarer

Hvordan sletter man sidste linie i et tekstboks-objekt med VBA?

Med nedenstående kode (fra en private sub) indlæser jeg tekstlinier fra en tekst-fil til et objekt af typen Textbox.

Kode-snippet:
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Open "C:\Users\" & User & "\Documents\" & "TextBody1.ini" For Input As #1

    While EOF(1) = False
        Line Input #1, StrLine
        tbBody1.Text = tbBody1.Text & StrLine & vbNewLine
    Wend

Close #1
---------------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg har brug for at fjerne [vbNewLine] efter den sidste indlæste linie.
Er der nogen som har et godt bud på at løse dette?
Avatar billede bvirk Guru
08. februar 2020 - 00:58 #1
Det er en fejl der her floret i 25 år på  nettet, at bruge ... as#1

Jeg ved at det, i den begrænsede brug der nok sker her i praksis, blot må betegnes som en  skønhedsfejl, men  det 30 år gamle stuff har faktisk en kommando til at sikre sig en buffer der ikke er i anvendelse - freefile

Man behøver slet ikke loope og kære sig om at sætte  newlines på  noget hvorfra det er fjernet ved indlæsning.

with createobject("scripting.filesystem").OpenTextFile("C:\Users\" & User & "\Documents\" & "TextBody1.ini",1)
    tbBody1.Text = .ReadAll
end with

Sådan ca.

Af mindre elegante hvis der skulle loopes er afslutende strengafkortning til 1-len, førstegangs undtaget newline foranstilning eller indlæsning til array der afslutningvis joines med newline
Avatar billede bvirk Guru
08. februar 2020 - 01:01 #2
tbBody1.Text=left(tbBody1.Text,len(tbBody1.Text)-1)
Avatar billede Pdahl Juniormester
08. februar 2020 - 17:44 #3
Tak for dit bud, bvirk, men jeg får det ikke rigtigt til at virke - hmmm?

(NB! - Koden er i VBA til Outlook => understøtter ikke OpenTextFile/ (FileSystemObject, selvom jeg har tilføjet forskellige OpenLibrary-referencer
(bl.a. til WORD og EXCEL) ?

Min Procedure ser (efter ændringer) således ud:

[ debug => 'Sub or Function not defined' (=> OpenTextFile) ]
' - - -

Sub ReadTextBody1()
    Const forReading = 1, ForWriting = 2, ForAppending = 8
    Dim fs, f
    Dim User As String

User = Environ$("UserName")
File = Dir("C:\Users\" & User & "\Documents\" & "TextBody1.ini")

If Len(File) > 0 Then

Set fs = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
Set f = fs.OpenTextFile(OpenTextFile("C:\Users\" & User & "\Documents\" & "TextBody1.ini"), ForAppending, TristateFalse)

With CreateObject("scripting.filesystem").OpenTextFile(File, 1)
    tbBody1.Text = .ReadAll
End With

    ' tbBody1.Text = Left(tbBody1.Text, Len(tbBody1.Text) - 1)

End If
End Sub

' - - -
Avatar billede Pdahl Juniormester
08. februar 2020 - 17:53 #4
eller...?  :-)

With fs.OpenTextFile(File, 1)

    tbBody1.Text = .ReadAll

End With
Avatar billede bvirk Guru
10. februar 2020 - 11:03 #5
' kræver ikke office - såkaldt 'late binding' hvor argumentet til createobject er en progId https://stackoverflow.com/questions/345178/question-about-createobject-in-vb6-vba
Function fileAsText1(filename)
    With CreateObject("Scripting.FileSystemObject").OpenTextFile(filename, 1)
        fileAsText1 = .ReadAll
    End With
End Function

'i en office installtion hvor 'microsoft scripting runtime' er reference
Function fileAsText2(filename)
    Dim fs As New FileSystemObject
    With fs.OpenTextFile(filename, ForReading)
        fileAsText2 = .ReadAll
    End With
End Function

Og undskyld den, i #1, harselerende tone - viden er jo blot defineret som det man ved.