Avatar billede Philip Kuhlmann Seniormester
08. februar 2020 - 15:31 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke se RAW foto filer i nogen programmer

Hej Nørder
Jeg har tidligere kunnet se og billedbehandle *.RAW filer for et par år siden.
Men kan ikke huske hvilket program jeg anvendte. Har prøvet med IrfanVieW, Windows "Billed" og andre, men får en error meddelelse.
Har prøvet at søge efter et program, og installeret dem, men ingen af dem viser RAW filerne. Nu står jeg og har panisk brug for diverse foto.
Hvilket program kan I anbefale til at vise RAW foto?

På forhånd tak
Avatar billede kurt54 Ekspert
08. februar 2020 - 15:49 #1
Raw er en fællesbetegnelse for mange forskellige filtyper hver camera  fabrikant har sit eget format - hvilket kamera stammer de fra.
Har du i iefanview installeret alle plugins ?
Avatar billede Philip Kuhlmann Seniormester
08. februar 2020 - 16:10 #2
Jae, jeg fik godt nok en meddelelse om at der manglede: "Formats.dll" til Windows 10.
Så jeg har lige  slettet og downloadet Irfanview igen, men kan stadig ikke se disse 2 typer:
RAW foto og *.png foto .
Hvilket er mystisk, nogen forslag?
Avatar billede Philip Kuhlmann Seniormester
08. februar 2020 - 16:16 #3
Ups, fik ikke svaret at RAW foto stammer fra Nicon D40.
Har de et program der kan vise de RAW filer?
jeg har prøvet at søge, men mit engelske er ikke så godt at jeg forstår hvad de skriver.
Avatar billede sonnic Juniormester
08. februar 2020 - 16:32 #4
Du kunde forsøge at installerer https://raw.pics.io/
Det er et convateringsprogram som mange anvender.
Avatar billede kurt54 Ekspert
08. februar 2020 - 16:47 #5
hvis du installerer plugins fra https://www.irfanview.com  bør irfnview vise billederne.
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2020 - 17:45 #6
Virker det med Microsoft Camera Codec Pack for Windows 8.1 installation?

https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=41337
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2020 - 17:52 #7
Eller prøv med NEF cidec og NRW codec. Det ser ud til at det ikke længere understøttet generelt for Windows 10, da det understøttet generelt for Windows 7 og Windows 8.1 med Microsoft Camera Codec Pack.
Her er alternativer:
*1
https://www.free-codecs.com/download/nef_codec.htm
*2
https://www.free-codecs.com/download/nrw_codec.htm
Avatar billede milter Ekspert
08. februar 2020 - 18:27 #8
ViewNX-2 fra Nikon burde kunne klare det, hvis intet andet virker.

https://www.nikonusa.com/en/Nikon-Products/Product/Imaging-Software/NVNX2/ViewNX-2.html
Avatar billede Philip Kuhlmann Seniormester
08. februar 2020 - 20:12 #9
Har prøvet igen igen at afinstallere IrfanView
Men får stadig denne meddelelse:

Decode error!
Can’t load Plugin: ”FORMATS.DLL”!
Please install og update Plugins from IrfanView homepage!

Men inde på deres hjemmeside kan jeg ikke finde den "FORMATS.DLL"

Det er håbløst, hvis ikke nogen har et svar?
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2020 - 20:36 #10
Afinstaller alt andet og hent dette fra Microsoft Butik: RAW Image Extension:

https://www.microsoft.com/da-dk/p/raw-image-extension/9nctdw2w1bh8?activetab=pivot:overviewtab
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2020 - 20:38 #11
Der er mere at hente fra her, det er udviklet fra dem, mht. RAW Image Extension:

http://www.libraw.org
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2020 - 20:41 #12
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
08. februar 2020 - 21:21 #13
Prøv https://www.acdsee.com/en/free-trials/
der er en gratis trial og løbende diverse rabatter
Avatar billede Philip Kuhlmann Seniormester
08. februar 2020 - 22:10 #14
ViewNX 2 fungerer heller ikke med RAW foto i Windows 10
Og viser desuden kun små ikon foto af *.jpg originalerne.
Avatar billede falster Ekspert
09. februar 2020 - 00:41 #15
Blot et indskud.

"Formats.dll" bør være en del af den "almindelige" irfanview installation af plugins (#5) og ligge i mappen "Plugins".

Hvis den mangler, så hent "All plugins" (installer eller zip) på hjemmesiden. Den er i pakken. Seneste udgave er af 12-11-2019.
Avatar billede Philip Kuhlmann Seniormester
09. februar 2020 - 10:17 #16
Der er et problem til, for at kunne komme ind og hente/downloade, skal man være registreret hos IrfanView.
Og jeg kan ikke registrere, da der står noget i retning af: "Du er registreret som 'YOU' men det virker ikke (har aldrig registreret mig som 'YOU').
Jeg har flere gange prøvet at læse inde på "Bulletin" hvordan man gør, men det fungerer heller ikke: https://irfanview-forum.de/showthread.php?t=10570&p=44838
Når jeg prøver at registrere fremkommer denne meddelelse: "Authorization Required. This server could not verify that you are authorized to access the document requested. Either you supplied the wrong credentials (e.g., bad password), or your browser doesn't understand how to supply the credentials required."

Hvad jeg ikke helt forstår hvad betyder. Nogen der ved det?
Er det min virusbeskyttelse, eller VPN (har været hacket - derfor VPN) der forhindrer at IrfanView kan 'se' hvem jeg er?
Avatar billede falster Ekspert
09. februar 2020 - 10:33 #17
Skal du registrere for at downloade herfra:

https://www.fosshub.com/IrfanView.html

(som Irfaviews hjemmeside åbner, når man "trykker" på de røde downloadknapper)
Avatar billede milter Ekspert
09. februar 2020 - 12:25 #18
Noget tyder på, der er fejl i Windows 10's systemfiler. Prøv at køre en DISM.exe efterfulgt af en  sfc. scannow som beskrevet herunder og se, om det gør en forskel:

https://support.microsoft.com/da-dk/help/929833/use-the-system-file-checker-tool-to-repair-missing-or-corrupted-system .
Avatar billede milter Ekspert
09. februar 2020 - 12:27 #19
Jeg glemte lige at tilføje, at de to kommandoer skal skrives nøjagtigt, som du ser dem i linket, inklusive mellemrum.
Avatar billede Philip Kuhlmann Seniormester
09. februar 2020 - 14:10 #20
Milter
Tak for link til support.microsoft
Der var flere fejl i installationen, som blev rettet

Men det løste desværre ikke problemet med at få IrfanView til at virke - i denne omgang. Jeg prøver at følge nogle af ovenstående råd.
Avatar billede Philip Kuhlmann Seniormester
09. februar 2020 - 14:14 #21
Måske har jeg fundet noget af forklaringen, idet jeg ikke længere kan huske om jeg sidste gang lod Windows overtage installationen af IrfanView (har slettet og geninstalleret ca. 5 gange) eller om jeg fortsatte direkte med IrfanView.
Læste: " Can I add more PlugIns to the App version (from Microsoft Store)?
No. The App folder is protected by the system and it is not permited by add or change files there. "
Så nu vil jeg slette atter en gang - i morgen - for nu skal jeg på besøg.
Og så geninstallere IrfanView igen igen ;-)
Avatar billede milter Ekspert
09. februar 2020 - 16:25 #22
#21.

Du skriver, du har fundet:  "Can I add more PlugIns to the App version (from Microsoft Store)?  No. The App folder..."

Du skal ikke bruge app-versionen af IrfanView fra Microsoft Store, eller sagt på en anden måde, du skal bruge IrfanView fra linket herunder, og med den kan du godt installere det plugin, du finder i samme link. Jeg går ud fra, du har en 64-bit version af Windows 10:

https://www.irfanview.com/64bit.htm

Det plugin, du skal vælge, er det med teksten Download IrfanView-64 PlugIns (Version 4.54, EXE-Installer, 26.20 MB)
Avatar billede milter Ekspert
09. februar 2020 - 17:00 #23
Og så har jeg fundet det her, som du kan prøve at installere:

https://downloadcenter.nikonimglib.com/en/download/sw/97.html
Avatar billede Philip Kuhlmann Seniormester
13. december 2020 - 17:32 #24
Tak til Milter for løsningen (først svar nu da jeg har haft problemer med min PC).