14. februar 2020 - 11:13 Der er 11 kommentarer

Udskiftning af vinduer og døre

Hej alle. Jeg ved, at det måske ikke er det helt rette forum, men jeg tænker alligevel at give det et forsøg. Vi er i gang med et større renoveringsprojekt derhjemme, og vi har lige fundet ud af, at vinduerne på hele overetagen skal skiftes, og dørene i hele huset skal også skiftes... Det kan jeg absolut ikke overskue, og det er da heller ikke en helt billig affære. Jeg har ingen forstand på vinduer, så jeg vil høre, om I har nogle tips til, hvad man skal kigge efter? Hvor køber man de bedste vinduer og døre, som samtidig ikke koster det hvide ud af øjnene? Jeg har selv kigget på nogle online på https://www.sparvinduer.dk/yderdore/, men jeg er virkelig i tvivl om det er en god idé at købe sådan noget online. Plusset er dog noget af en prisbesparelse...

Håber at der sidder nogle handymans der kan hjælpe med lidt tips

Vh Kasper S. Jensen
Avatar billede milter Ekspert
14. februar 2020 - 11:45 #1
Du skriver:  "... og vi har lige fundet ud af, at vinduerne på hele overetagen skal skiftes, og dørene i hele huset skal også skiftes".

Det lyder voldsomt, medmindre da alt er råddent. Er det termoruder? Er alle rammerne rådne? Hvem mener, alt skal skiftes? Hvis ikke træværket er råddent, burde en udskiftning af glasset være tilstrækkeligt.

https://www.bolius.dk/udskiftning-af-ruder-i-nye-og-gamle-vinduer-16794

https://www.bolius.dk/koeb-og-valg-af-nye-vinduer-17474
Avatar billede 220661 Ekspert
14. februar 2020 - 13:24 #2
Hej Kasper.
Jeg har selv købt døre og termoglas gennem Sparvinduer, og jeg er helt tilfreds med det jeg har købt. Købte 2 døre her for snart 1 år siden. En til bryggers og en hoved dør med sideparti. Firmaet her bruger Assa Abloy låsekasser og IPA hængler som andre fabrikanter også bruger. Så det eneste jeg ikke ved noget om er holdbarheden på det træ der er brugt. Måden det er samlet på er faktisk lidt bedre end enkelte andre producenter bruger. Karm er tappet sammen i toppen og tærskel har jeg valgt som komposit. Det fungerer helt fint.
Et råd med hensyn til yderdøre. Har du plads ved døren, vil jeg anbefale udadgående døre på grund af vandtæthed. Har oplevet en gang ved hård vindpåvirkning at der kom en smule vand ind. Andre producenter har samme problemer og løser det på forskellig måde med mere eller mindre held.
Kender det af erfaring da jeg har arbejdet i tømrerfaget siden 1986 ;-)
Avatar billede claes57 Ekspert
14. februar 2020 - 13:27 #3
få et overslag/tilbud fra en tømrer, så det bliver lavet korrekt. Ellers er det 'pengene ud af vinduet' spild...
Avatar billede milter Ekspert
14. februar 2020 - 14:01 #4
Et lille råd ang. vinduernes glaslister. Sidste sommer opdagede jeg, at nogle af glaslisterne i mine 23 år gamle vinduer (jeg satte selv vinduerne i) var begyndt at rådne. Det viste sig, at lige netop den type glasliste ikke blev produceret længere, så jeg fandt en venlig snedker, som lavede nogle nye til mig til en forholdsvis billig pris med en af de gamle som skabelon. Alternativet havde været at skifte alle listerne i alle 23 vinduespartier, fordi jeg gerne ville have ens lister hele vejen igennem.

Så rådet er, at hvis du kommer til at skifte en masse vinduer ud, så skal du samtidig købe en mængde ekstra glaslister af passende længder. Medmindre selvfølgelig, du  ikke regner med at skulle blive boende i huset i 23 år mere :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
14. februar 2020 - 19:54 #5
I dag er glaslister typisk aluminium. En del producenter gør det på den måde at listerne samles i en ramme, og trykkes på plads i nogle clips på glasset. Glas har jo også i dag typisk falske sprosser der er påklistret glasset for at stabilisere rammen/ døren.
Avatar billede milter Ekspert
14. februar 2020 - 20:26 #6
#5.
Så lærte jeg noget nyt. I mine vinduer og andre vinduer, jeg har arbejdet med, har der kun været aluminium i bundlisterne. Undtagen dem, jeg har arbejdet med i Irland siden 2001, hvor der næsten udelukkende er blevet brugt plastik hele vejen rundt. Mine erfaringer derfra  gjorde, at jeg altid anbefaler andre ikke at købe vinduer med plastik i konstruktionen.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. februar 2020 - 08:57 #7
#6 Ikke alle producenter bruger alu hele vejen rundt. De døre jeg har købt af Sparvinduer er alu i bunden og træ på sider og top. De pålimede sprosser er dog også aluminium udvendigt og træ på indersiden. Synes til prisen man giver får et fornuftigt produkt når men tænker på at stumperne er kendte produkter.
Avatar billede ErikOlesen Juniormester
19. februar 2020 - 17:20 #8
Som en anden også skriver, så få et tilbud på opgaven, eller endnu bedre, få 3 tilbud. Det er der flere sider på nettet, der tilbyder at skaffe f,eks https://www.billighaandvaerker.dk/ som jeg selv har brugt et par gange.
Avatar billede 220661 Ekspert
19. februar 2020 - 18:13 #9
Hopper af tråden.
Avatar billede Søren H Juniormester
08. marts 2020 - 11:33 #10
Hejsa, her finder du en side med masser af artikler om vinduer, se her https://altomteknik.dk/indhold/bygge-teknik/vinduer/ - måske det kan bruges til inspiration
Avatar billede ITP Praktikant
28. maj 2020 - 21:28 #11
Faldt over denne artikel og vil blot lige nævne at du kan få håndværkerfradrag for udskiftning af vinduer, ruder døre mm. Så er der en del at spare på en sådan entreprise, hvis du husker dette.

Denne side beskriver reglerne meget godt:
https://www.haandvaerkerfradrag.dk/energirenovering/udskiftning-ruder-vinduer-doere.asp