Avatar billede ErikHg Ekspert
16. februar 2020 - 14:10 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Creative Soundblaster ZrX: Ingen lyd ved optagelse fra Hi-Fi anlæg.

På min stationære hjemmebyggede pc med Windows 10, har jeg et Creative Sound Blaster ZrX lydkort. Problemet er, at når jeg vil afspille en vinylplade på min B&O pladespiller med phono-stik så komme lyden fint ud i højttalerne. Forstærkeren er en Sony TA E9000ES med indbygget RIAA forstærker. Jeg vil så via phono-kabel tilslutte forstærkeren til phono-indgangen på lydkortet. Der er både en analog- og en optisk indgang på kortet (ligeledes er der også en analog- og en optisk udgang). PC´er tilkoblet forstærkeren via tape in/out.
Skidtet virkede fornylig, og lydkortet er ganske nyt, så det er meget frustrerende, at det ikke virker :-(

For at kontrollere om det kunne være udgang på forstærkeren, der fejlede koblede jeg en MD-optager til, men alt var ok, så det er ikke forstærkeren. Problemet er nu, at der ingen lyd er. Jeg har programmet, Magic Audio Cleaning Lap 17 installeret på min pc. Der er ingen lyd i "potentiometrene", i programmet og der kommer heller ingen lyd ud af højttalerne. Jeg har installeret de nyeste drivere fra producentens hjemmeside, men lige lidt hjælper det. Jeg har været inde i enhedshåndtering og har slået det indbyggede lydkort fra, også uden held. Jeg prøvede at installere Windows 7 på en separat SSD, for det kunne jo være at det var Windows 10 der drillede, men resultatet var det samme: ingen lyd.

Håber at nogen kan hjælpe

Mvh.
ErikHg
Avatar billede poko1 Ekspert
16. februar 2020 - 14:35 #1
hjælper det at slå mixeren til i kontrolpanelet lyd?
https://ibb.co/r5KNPJJ
Avatar billede 220661 Ekspert
16. februar 2020 - 14:52 #2
Som poko1 er inde på så er mit bud også at stereomix skal være aktiveret.
Kan du ikke se muligheden i lyd kontrolpanelet, skal du måske finde en anden driver til dit lydkort
https://support.creative.com/Products/ProductDetails.aspx?prodID=21383&prodName=Sound%20Blaster%20ZxR
Avatar billede ErikHg Ekspert
16. februar 2020 - 15:06 #3
#1 Nej det hjælper ikke spor..... jeg synes at jeg efterhånden har prøvet alt, men uden held. Kortet der består af to separate lydkort; et såkaldt "Mainboard" og et "Daughter Board" har kostet over 1400 kr. så det skulle og bare være til at sætte i, installere softwaren, og derefter skulle det bare virke, men virkeligheden er desværre
en anden :-(.
#2 Jeg prøver igen igen, at gå ind på producentens hjemmeside og imens krydser jeg fingre for det vil lykkes.
Under alle omstændigheder kommer jeg med en tilbagemelding.
Avatar billede milter Ekspert
16. februar 2020 - 18:30 #4
Vi skal lige have styr på, om du anvender 100% ens tilslutninger, kabler og indstillinger, når du kobler til din PC og din minidisc.

Min Nakamichi IA1 forstærker har to ind-og udgange for tilslutninger til to båndoptagere, og på frontpanelet skal jeg så vælge, om der skal optages fra CD, AUX, tuner, phono eller den anden båndoptager. Indstillingen afgør så, hvor der skal afspilles fra og til hvilken "Tape" indgang. Jeg ved ikke, om det samme gælder for din Sony?

Og du kører selvfølgelig med "stereo-lyd" hele vejen gennem systemet?
Avatar billede milter Ekspert
16. februar 2020 - 18:58 #5
PS til #4.

Jeg overførte for "utallige år" tilbage i PC-jargon mange, mange plader og lydbånd til CD'er, og jeg brugte altid hovedtelefonudgangen på forstærkeren til forbindelsen til PC'en. Optagestyrken blev så reguleret på PC'en via det nu afdøde program Cool Edit og renset for støj og klargjort til CD via diverse plugins.
Avatar billede ErikHg Ekspert
16. februar 2020 - 19:48 #6
Jeg brugte først den analoge MD/DAT ind- og udgang (phono stik)
For at være sikker på at der ikke var nogle problemer med forstærkeren flyttede jeg kablerne til TAPE ind- og udgang. Heller ikke der var der nogen lyd. Så koblede jeg MD optageren til tape-udgangen og nu var der lyd. Jeg kunne se LED-metrene på MD maskinen lyste op. Ergo kan det ikke være forstærkeren der driller. Jeg har også selv overført utallige vinylplader til CD, og det har virket fint, men nu kniber det. Jeg har altid brugt Magix Audio Cleaning Lab, og da det har virket også med Windows 10 så er det særdeles uforståeligt.
Der er også optiske ind- og udgang på forstærkeren og det samme gælder for Creative lydkortet.
Avatar billede milter Ekspert
16. februar 2020 - 20:26 #7
Har det virket tidligere med dit nye lydkort med forbindelse til PC'en?

Herunder er en brugsanvisning til dit Creative Sound Blaster ZrX lydkort:
https://images-eu.ssl-images-amazon.com/images/I/C1qKbB1GubS.pdf

På side 3 og fremefter vises ind-og udgange på kortet. Hvilke af dem bruger du til forbindelsen til PC'en?
Avatar billede milter Ekspert
16. februar 2020 - 20:28 #8
Rettelse til #7.
"forbindelsen til PC'en?" skulle selvfølgelig være "forbindelsen til din Sony".
Avatar billede ErikHg Ekspert
16. februar 2020 - 21:01 #9
På "mailboardet" bruger jeg:

Phono L/R Out på main boardet fra pc til forstærker
Phono L/R In på daughter boardet fra forstærker.

Fra pc´en har jeg også anvendt optisk out, så lyden bliver digitalt overført.
Der er diverse digitale ind- og udgange på Sony forstærkeren.

https://www.google.dk/url?sa=i&url=http%3A%2F%2Fwww.audiocostruzioni.com%2Fr_s%2Fpre%2Fsony-e9000es-pre-audio-video%2Fsony.htm&psig=AOvVaw3znAzSyiJzlShvfUfivQGn&ust=1581969424851000&source=images&cd=vfe&ved=0CAIQjRxqFwoTCPDm0L7t1ucCFQAAAAAdAAAAABAs
Avatar billede ErikHg Ekspert
16. februar 2020 - 22:11 #10
Hej milter
Jeg har prøve og prøvet igen og igen og igen, uden positivt resultat :-(
Så var det jeg kom i tanke om at der må findes en analog til digital konverter (phono stik indgang og USB udgang. Jeg fandt en sådan, og jeg tror at det må blive enden på problemet. Jeg koblede mine pc højttalere til kablet fra forstærkeren og der var lyd, så det må være noget i pc´en der kommer i konflikt. Jeg prøvede at afspille noget fra YouSee Musik og der slog LED-metret ud så der er altså lyd, men ikke fra forstærkeren.
Linket viser den omtalte konverter:

https://www.av-cables.dk/optisk-converter/hifi-audio-usb-konverter-phono-toslink-192khz.html?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner
Avatar billede milter Ekspert
16. februar 2020 - 22:39 #11
Mener du virkeligt det, du skrev:
"Phono L/R Out på main boardet fra pc til forstærker
Phono L/R In på daughter boardet fra forstærker."

Jeg mener, jeg har aldrig hørt andet, end at "Phono" er til grammofon alene.

Jeg har kigget lidt på dit Soundblasterkort, og jeg er lidt i tvivl om, om "RCA Aux-In 1 jack (L)" og RCA Aux-In 1 jack (R)" er analoge indgange. Det burde de være. Hvis de er, ville jeg forbinde dit anlæg sådan her:

Grammofon forbindes til din Sonys "Phono".
"Line Out" eller mikrofonudgang på forstærkeren kobles til det, som på din Soundblasters såkaldte Daughter Board er "RCA Aux-In 1 jack(L)" og "RCA Aux-In 1 jack(R).

Med det udstyr, du har, burde der ikke være nogen brug for den konverter :-)
Avatar billede ErikHg Ekspert
17. februar 2020 - 00:28 #12
Jeg har nok udtrykt mig forkert. Med "phono-stik" mener jeg "RCA stik".
Jeg har forbundet min B&O pladespiller til Sony forstærkerens RIAA indgang. Fra Sony forstærkerens "Tape-udgang" (RCA) er der forbindelse til RCA "In" på Creative lydkortet. Der er tale om en analog forbindelse.

https://www.av-connection.dk/?ML=154&gclid=EAIaIQobChMIjqOpn5nX5wIV2uWaCh3wYwzVEAAYASAAEgLGE_D_BwE
Avatar billede ErikHg Ekspert
19. februar 2020 - 22:11 #13
Jeg har nu droppet projektet med at installere Creative lydkortet. Jeg har tilkoblet Sony forstærkeren til pc´ens medfødte lydindgang, og pc højttalerne til udgangen. Jeg har prøvet stort set alt, men uden held. Jeg fatter ikke, at man nærmest skal være IT-ingeniør for at få et sk*** lydkort til at fungere. Til sidst kunne lydindgangen ikke en gang registreres. Det gjorde at jeg rullede Windows tilbage til før Creative driverne blev installeret. Så virkede det igen, men vel at mærke uden Creative lydkortet.
Jeg betragter dette indlæg som løsning, men takker alle for deres forslag.