Avatar billede cali1 Mester
29. februar 2020 - 14:12 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Tekst fra felt til faneblade

Hej jeg vil gerne gøre følgende:

Har en række medarbejdernumre i området A1 til A35. Jeg vil gerne have en fane til hvert medarbejdernummer, så laveste nr. er på fanen længst til venstre og så fremdeles....

Hvordan gør jeg det?

På forhånd tak
Bruger office365
Avatar billede jakobdo Ekspert
29. februar 2020 - 14:47 #1
Tror du skal have noget vba i spil. :)

Måske noget ala dette: https://www.automateexcel.com/vba/add-and-name-worksheets/#Create_Worksheets_From_List_of_Names
Avatar billede cali1 Mester
29. februar 2020 - 15:50 #2
@jakobdo - ja det er noget i den stil, jeg kan dog intet vba, så jeg skal nok have en "dummies" opskrift for at kunne føre det ud i praksis.
Avatar billede jens48 Ekspert
29. februar 2020 - 16:11 #3
Det kunne for eksempel være en makro i stil med:

Sub OpretArk()
Dim WS As Worksheet
For x = 1 To 35
Set WS = Sheets.Add(After:=Sheets(Worksheets.Count))
WS.Name = Cells(x, 1).Value
Next
End Sub

Hvis medarbejdernumrene ikke står i rækkefølge kan det evt. lade sig gøre med denne makro:

Sub OpretArk()
Dim WS As Worksheet
For x = 1 To 35
Set WS = Sheets.Add(After:=Sheets(Worksheets.Count))
WS.Name = WorksheetFunction.Large(Range("A1:A35"), 35 - x + 1)
Next
End Sub
Avatar billede cali1 Mester
29. februar 2020 - 18:53 #4
Mange tak Jens48 det vil jeg prøve :)
Avatar billede kim1a Ekspert
29. februar 2020 - 23:33 #5
Lidt simpelt kan du også blot lave en pivot af navnene og så sætte dem som filter - og vælge filter til sider. Så gør pivoten arbejdet på dig.
Avatar billede cali1 Mester
04. marts 2020 - 17:22 #6
@kim1a - der må jeg nok bede om noget hjælp, jeg er slet ikke vant til at arbejde med pivot.
Avatar billede kim1a Ekspert
04. marts 2020 - 17:35 #7
Marker hele området med navne, hvis der ikke er overskrift i A1 så indsæt den først. Vælg indsæt pivot.

Når pivoten er lavet (du bør nok læse mere om pivot idet den nok også kan løse en del af det du ønsker skal på de enkelte faner), skal du sætte din overskrift ind som filter.

Hvis det kan lykkes tager vi næste skridt, som er at finde knappen filter til sider. Den vil nu skabe en fane for hver mulighed i dit filter i pivoten.
Avatar billede cali1 Mester
04. marts 2020 - 19:11 #8
@kim1a - tak for opskriften, kigger på det i weekenden, men bliver nok nødt til at vende tilbage derefter, på forhånd tak.