Avatar billede kirpo Juniormester
03. marts 2020 - 10:38 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Problem med opstart af stationær Lenovo PC med win10 home

Min hustrus PC har fået problem ved opstart.
Når hun aktiverer power-knap starter PC med at vise Lenovo logo, men så sker der ofte ikke mere.
Man kan høre PC-en arbejder et stykke tid, men den stopper så.
Lysdioder forbliver tændte, men der sker intet yderligere.
Hun slukker så ved at holde power knap nede.
Dette kan så gentages nogle gange, og efter ca tre-fire forsøg "får PC-en fat" og starter op og kører så uden problem.
Vi har forsøgt med diverse rep. ,men har ikke haft succes med dette.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. marts 2020 - 10:46 #1
Prøv at deaktivere funktionen hurtig start i strømstyring. Du skal ind i de avancerede indstillinger og vælge funktioner der ikke lige tilgængelige. Her kan hurtig start deaktiveres. Gem og prøv at genstarte pc.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. marts 2020 - 10:47 #2
Problemet kan dog også være hardware relateret. Strømforsyning er under mistanke for at være ustabil.
Avatar billede poko1 Ekspert
03. marts 2020 - 11:27 #3
Er Computeren på nyeste stand?
Prøv at skrive Winver i søg  Sidste nye version er 1909
https://ibb.co/YfKGw3J
Avatar billede kirpo Juniormester
03. marts 2020 - 12:32 #4
Tak for hurtig respons.
220661  #1  Jeg har prøvet at deaktivere Hurtig start og slukket PC.
Ved ny start var der gevinst i første forsøg - kan muligvis være løsning.
PC var naturligvis varm ved dette forsøg, så jeg vil gerne afvente nogle opstart fra "kold" inden jeg konstaterer, at det var løsning.
Som du antyder i #2 har jeg også spekuleret på,  om der kan være tale om ustabilitet.

poko #3  PC er på version 1909  build 18363.693 - jeg synes selv, jeg er meget omhyggelig med at opdatere vore PC-ere.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. marts 2020 - 16:00 #5
Prøv at teste nogle dage og lad os se om det holder :-)
Avatar billede supportsiden Professor
04. marts 2020 - 06:54 #6
Har den alm. harddisk eller SSD?
Prøv at tjekke disken med CrystalDiskInfo
https://crystalmark.info/redirect.php?product=CrystalDiskInfo
Det er en portable version - ingen installation
Avatar billede kirpo Juniormester
04. marts 2020 - 07:45 #7
Hej supportsiden  #6
Det er en alm harddisk.
Jeg vil se på CrystalDiskinfo, men det bliver først i aften, da jeg har andre gøremål indtil da
Avatar billede kirpo Juniormester
07. marts 2020 - 16:05 #8
#6  Test med CrystalDiskinfo viser helbredstilstand: god og temperatur 29 C.
220661  Som jeg tidligere skrev, var det som om ændring i Hurtig Start hjalp, men ikke med 100% succesrate.
Jeg har forsøgt at aktivere powerknap på lidt forskellig måde og har fundet en måde, som giver positivt effekt næsten hver gang.
Det antyder - som du også skrev - at der kan være tale om "mekanisk svigt".
Undervejs i mine undersøgelser/prøver foreslog PC selv en fejlsøgning/reparation grundet de mislykkede opstartsforsøg.
Denne reparationskørsel har tilsyneladende haft positiv effekt, da PC-en nu starter fornuftigt op.
PC-en har selv udstyret Hurtig Start med flueben igen via reparationen.
Jeg prøver at se tiden an og vender naturligvis tilbage hvis problemerne genopstår.
Jeg giver løsning til dit forslag ang Hurtig Start, da det var det, som fik mig til at fortsætte "kampen".
Avatar billede 220661 Ekspert
07. marts 2020 - 16:33 #9
Ok. Håber den bliver ved med at køre ordentligt :-)
Avatar billede kirpo Juniormester
20. april 2020 - 20:16 #10
Det er jo en "ældre sag", men jeg synes lige, at jeg vil give en opdatering på den.
Det kan jo være, at andre på et tidspunkt får lignende problem.
Ved et tilfælde opdagede jeg, at ved at skifte til anden skærm forsvandt problemet åbenbart, så det er følgelig skærmen, som var problemet.
Jeg forsøgte at opdatere driver for den eksisterende skærm, men blev opmærksom på at det ikke længere var muligt at opdatere for denne model - årsag: skærmen var simpelthen for gammel.
Efter indkøb af ny skærm er alt OK.
Konklusion: man skal vidt omkring, når man støder på problemer.
Håber min opdagelse kan være til glæde for andre - derfor min genoptagelse af indlægget