Avatar billede Agerbo Mester
15. marts 2020 - 20:11 Der er 12 kommentarer

Gem filen med et navn som står i en celle

Hvordan kan jeg lettest gemme en kopi af et Excel dokument i et nyt dokument med det filnavn som står i en bestemt celle
Jeg har et Excel dokument som jeg gerne vil have at den automatisk gemmer en kopi af filen med det navn som står i celle C1 på Ark1 og meget gerne uden brug af makro.

Hvordan gør men det?
Avatar billede kim1a Ekspert
16. marts 2020 - 07:27 #1
Du kan ikke uden makro, medmindre du kopierer cellens navn og vælger "gem som".

Du kan dog lave en makro som selv gør det for eftertiden, så du kun skal være makro-skarp første gang.
Avatar billede Agerbo Mester
16. marts 2020 - 07:41 #2
Hej Kim1a
Hvordan skrives makroen så?
Avatar billede kim1a Ekspert
16. marts 2020 - 08:05 #3
Avatar billede Agerbo Mester
16. marts 2020 - 08:35 #4
Hej kim1a

Hvad skal jeg så indsætte som kode, hvis jeg ønsker at den skal gemme filen med det navn som står på ark1 og i celle C1 ?

Private Sub Workbook_Open()

' Put your code here

End Sub
mvh Agerbo
Avatar billede kim1a Ekspert
16. marts 2020 - 09:00 #5
display alerts= false

Private Sub Workbook_Close()

Activeworkbook.saveas filename:worksheets(1).range("C1").value

display alerts = true
End Sub
Avatar billede kim1a Ekspert
16. marts 2020 - 09:01 #6
Tror jeg, det er ikke lige testet.
Avatar billede Agerbo Mester
16. marts 2020 - 13:49 #7
Hej Kim1a
Det virker ikke her !
Avatar billede kim1a Ekspert
16. marts 2020 - 15:52 #8
Nå men det er jo nemt at arbejde ud fra. :-) Næste gang så giv gerne fejlbeskrivelsen.

Så er her en testet løsning:
Private Sub Workbook_BeforeClose(Cancel As Boolean)
Activeworkbook.saveas worksheets(1).range("C1").value
  MsgBox "Goodbye " & Environ("Username") & "!"

End Sub

Måske det blot var filename der skulle væk, men nu googlede jeg en anden løsning.
Avatar billede Agerbo Mester
16. marts 2020 - 17:10 #9
Hej Kim1a

Undskyld jeg ikke lige fik indsat fejlkode.
Jeg har navngivet min macro gem
øverste linje bliver gul når jeg afprøver den
dernæst så får jeg en compile error ved display (sub or function not defined)

Sub gem()
display alerts = False

Private Sub Workbook_Close()

ActiveWorkbook.SaveAs Filename: Worksheets(1).Range("C1").Value

display alerts = True
End Sub
Avatar billede kim1a Ekspert
16. marts 2020 - 18:25 #10
Yes, brug i stedet den jeg skrev sidst.
Avatar billede Agerbo Mester
16. marts 2020 - 18:45 #11
Hej Kim1a
Jeg glemte også at fortælle at filen er på et SharePoint og at den er sat til at gemme automatisk.
Så måske er en makro ikke løsningen her, men derimod gem en kopi ?
Jeg ville dog gerne om den selv indsatte den tekst som står i Ark1 og i Celle C1 som værende filnavnet, da det er det eneste som ændres i kopien.

Men 1000 tak for at du i det mindste prøvede at hjælpe.
Avatar billede kim1a Ekspert
16. marts 2020 - 19:42 #12
Jeg skulle nu mene at det vil være det samme. Jeg går ud fra at du har sat dit sharepoint til at syncronisere på lokal-drev også (ellers så gør det). Så vil jeg mene makroen virker efter hensigten.

Du kan nok ikke få teksten fra en celle til at være forudvalgt i gem som vinduet.