Avatar billede Lotte Novice
17. marts 2020 - 20:48 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

DVD til pc

Hej
Jeg har lige købt Sony CD/DVD player. Den spiller fint, når den tilsluttes tv.
Jeg købte den med det formål at overfører mine DVD ér til min pc. Hvordan tilslutter jeg DVD afspilleren til min pc?
Jeg satte HDMI stikket i pc og DVD afspiller, men der sker ikke noget.
Håber I kan guide mig.
Venligst
Lotte
Avatar billede ole_madsen Ekspert
17. marts 2020 - 21:12 #1
Ja, hvis bare det var så let :-)

Men begge HDMI porte er udgange, beregnet til at sætte en skærm på. PC´en vil ikke kunne modtage signal på den måde.

Du skal have fat på en DVD-afspiller der kan sættes direte i din PC, enten internt på en SATA port, eller eksternt via USB.

Når først du har det, kan du begynde at "rippe" DVD´en - og det er en historie for sig selv.
Avatar billede Jan Seniormester
17. marts 2020 - 21:21 #2
køb et lille usb ekstern usb drev som dette, det er til en computer.
du har desværre købt noget forkert :)
https://www.proshop.dk/Optiske-Drev-DVD-BR-Floppy/LG-GP57EB40-DVD-RW-Braender-USB-20-Sort/2470310

herefter kan du rippe dvd med programmet handbrake
https://handbrake.fr/downloads.php

at rippe dvd kan være vanskeligt, men behøver ikke at være det
handbrake kan gemme som mp4 fil, men du skal huske at få evt tekster med

men man kan også rippe hele dvd, med titelskærm, tekstkstmenu, og film
til en ISO fil

herefter skal du benytte en virtuel DVD for at bruge dine dvd ISO filer.
til det formål har vi poweriso
https://www.poweriso.com/index.htm

personligt foretrækker jeg mp4 filer skabt med handbrake
Avatar billede ole_madsen Ekspert
17. marts 2020 - 21:22 #3
Når der rippes en DVD til harddisken, skal du bruge et program der ikke bare kan afspille filmen på DVD´en, men er  i stand til at læse den digitale data fra den, og konvertere den til et andet videoformat. Det videoformat der skal konverteres til, skal selvfølgelig være et format der understøttes af det afspillerprogram, du senere vil bruge til at afspille med.

Der findes masser af programmer der kan sådan noget: https://www.bluraycopys.com/da/resource/best-free-dvd-ripper-review.html

Men du vil opdage, at der er kopibeskyttelse på de fleste købe-DVD´ere, hvorfor DVD-ripper programmet ikke nødvendigvis er i stand til at kopiere filmen. Derfor skal du også finde en måde at omgå kopieringsbeskyttelsen på DVD´en.

Det findes der også programmer der kan - men der er ikke så mange, fordi det mange steder er ulovligt. I Danmark må man tage en digital kopi til eget brug, men det er faktisk ikke tilladt aktivt at omgå en kopibeskyttelse...

Personligt bruger jeg "AnyDVD" fra https://www.redfox.bz/da/ - og har gjort det i mange år. programmet ligger i baggrunden af PC´en og fjerner automatisk kopibeskyttelsen fra de DVD´ere jeg sætter i.
Efterfølgende bruger jeg gratis-programmet https://handbrake.fr/ til at danne den videofil, jeg bruger i mit medie-system.

Har du aldrig beskæftiget dig med ovenstående før (Det lyder ikke sådan), så vær forberedt på at bruge MANGE timer før resultatet er som du vil have det. Det er desværre ikke så ligetil, selv om det ikke skorter på folk der mener at "Det er bare lige at...."
Avatar billede ErikHg Ekspert
17. marts 2020 - 21:38 #4
#3 Any DVD kan varmt anbefales :-)
Men jeg giver dig ret - det er ikke noget bare lige gør.
Avatar billede kurt54 Ekspert
17. marts 2020 - 21:42 #5
Den lette måde uden konvertering er at læse DVDen ind som et image (iso) - og siden mounte det som et virtuelt drev.
Avatar billede puren Ekspert
17. marts 2020 - 22:43 #6
programmen DVDfab https://www.dvdfab.cn/ kan ALT hvad du søger også fjerne kopibeskyttelsen

er det film med surround sound vil jeg ikke råd dig til MP4 formatet da det kun kan have 2 lydspor (højre og venstre) så er MKV nok et bedre valg
Avatar billede Lotte Novice
17. marts 2020 - 22:47 #7
Tak for svarene og Ja,jeg har købt en forkert DVD afspiller ØV.
Flere af jer taler om hvordan jeg ripper mine DVD`er . Det kan jeg godt bruger Any player.
Problemet er at dvdafspilleren i min gamle pc  ikke længere virker og den dvd afspiller jeg lige har købt  ikke kan  tilsluttes min nye pc.
Avatar billede puren Ekspert
17. marts 2020 - 22:54 #8
??
Avatar billede eurositi Ekspert
18. marts 2020 - 00:12 #9
Jeg byder lige ind med MakeMKV, som er ganske gratis og tager en ren kopi af DVD-filmen, som gemmes som en MKV-fil på din harddisk: https://www.makemkv.com/download/