Avatar billede thosko Juniormester
14. april 2020 - 10:23 Der er 8 kommentarer

Udfald på dækning i overgangen mellem 2 access points

Hej alle

Jeg har oprettet et WIFI netværk, hvor jeg i skuret har et modem fra Stofa og herfra kablet forbindelse til trådløs router (TP-Link TL-WR841N).
Fra routerens LAN porte er der forbindelse til 2 access points (Ubiquiti UniFi UAP-AC-LR 2.4/5GHz), som står i hver ende af huset.
I midten af huset, hvor de begge dækker, ryger vi ofte af netværket og i Wi-Fi indstillingerne skriver netværket "Ingen internetforbindelse".
Så kan der gå lidt tid og så kommer den pludselig på med internetforbindelse - eller hvis vi går i den ene eller anden ende af huset.
Jeg har forsøgt at slette de to access points og tilføje dem igen, men med samme resultat... Samt reset trådløs router.
Inden jeg opsatte dette netværk med 2 access points, havde jeg to trådløse routere, hvor jeg deaktiverede DHCP i den ene...

Håber nogen kan være behjælpelig - på forhånd tak
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. april 2020 - 10:37 #1
Det vil ikke komme til at virke ordentligt - dine enheder vil vælge det stærkeste AP, og vil derfor hele tiden skifte, afhængig af hvilket AP der ses som det stærkeste. Under skiftet vil der naturligt være et udfald.

Det du søger er et MESH netværk. En række Access Points der understøtter MESH teknologien - som netop er designet til at se ud som det samme netværk for enhederne, så de ikke skal indlæse ny oplysninger og IP adresse, når de beslutter sig for at skifte til et nyt AP.

Alternativt skal du lave forskellige netværksnavne på dine AP, og indstille alle dine enheder til at bruge begge netværk. Så vil de forsøge at holde forbindelsen til et eventuelt svagt AP i længere tid, før der skiftes til det kraftige. Du har samme problematik, men vil formentlig opleve det sjældnere...
Avatar billede hjolsen Ekspert
14. april 2020 - 11:16 #2
Begynd med at lave samme SSID og kode på alle adgangspunkter ....
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. april 2020 - 12:34 #3
Samme SSID og kode vil ikke hjælpe - den vil stadig skifte til stærkeste AP, og skulle bruge tid på skiftet/forny IP adresse m.m.
Avatar billede Rune1983 Ekspert
14. april 2020 - 14:08 #4
Køre dine Ubiquiti UniF access points med forskellige kanaler?
Har selv Ubiquiti UniF i mit hos med 3 access points. Har ingen problemer.
Avatar billede thosko Juniormester
14. april 2020 - 14:33 #5
Rune1983: Hvordan ser jeg om de kører med forskellige kanaler?
Avatar billede Rune1983 Ekspert
14. april 2020 - 14:54 #6
Jeg satte mit netværk op via Unifi controller.

Prøv følgende https://www.ui.com/download/unifi/
Schroll ned til Software. Der anvendte jeg.
UniFi Network Controller 5.12.66 for Windows

Satte Wifi instillinger op og tilføjede derefter enheder til controlleren, som så sender alle instillinger over til enheden.
Avatar billede Rune1983 Ekspert
14. april 2020 - 14:57 #7
Når du har tilføjet en enhed kan du nemt ændre kanaler. Og den viser sågar hvilke kanaler den selv kan se i nærheden. Så er det jo bare at vælge en der ikke er i brug.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. april 2020 - 16:15 #8
Jeg tror ikke jeg gjorde mit forarbejde godt nok - Ubiquiti er et mærke jeg ikke kender til.
Det kører ikke mesh, men da det er et mini-enterprise AP, vil jeg tro Controller softwaren kan sætte dem op til at køre med samme WiFi identifier (UID tror jeg det hedder), hvorfor det vil fungere som et mesh netværk.
Jeg melder mig derfor ud af snakken - jeg kender ikke nok til dem til at vide, hvordan de kan sættes ordentligt op.