Avatar billede phest Juniormester
18. april 2020 - 11:07 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Google photos vil ikke uploade fotos i original kvalitet.

Hej, jeg har just købt en iphone 7, og har derved fået muligheden for at tage billeder i RAW-formatet (der jo som bekendt fylder en del mere en JPEG.

Jeg er lidt et rodehovede, og får ikke altid overført billeder til ekstern harddiske, eller til det sky-lager, jeg betaler for hos Google (Drive).

Derfor blev jheg glad for at opdage, at man ved hjælp af appen Google Photos automatisk kan overføre sine billeder, og at man kan gøre det i original kvalitet.

Det  er i alt fald, hvad Google lover. Der er to indstillinger:

High Quality, der tilbyder at man kan uploade et ubegrænset antal billeder i komprimeret kvalitet til tjenesten Google Photos.

Og så er der Original, der tilbyder at man kan uploade original-billedet mod, at det trækker fra den plads, man betaler for på Google Drive.  Man kan vist ikke bruge sidstnævnte facilitet, hvis man alene har de 15 gb, der gratis  følger med en Gmail-konto.

Men det virker ikke, eller rettere: Det virker kun nogle gange...Lidt som vinden blæser. Nogle gange sender den faktisk billedet i dng format, og i den filstørrelse som det format for det meste har (13-16mb). Andre gange vælger den af sig selv at sende billedet i reduceret kvalitet (2-4 mb), ganske vist i dng-format. Og det er tilsyneladende ligegyldigt, at jeg har indstillet den til at overføre originalerne.

Jeg har gjort, hvad jeg tror man skal:

Knappen, der indstiller tjenesten Google Photos til at lægge originalbilledet i skyen findes ikke i appen Google Photos, men i appen Google Drive. Det giver selvfølgelig en slags mening, al den stund at det er google drive, der bliver taget  plads fra (selvom man ikke kan tilgå billederne i Google Photos i Google Drive).

Men det virker altså ikke altid. Nogen forslag?

Bedste hilsner, Phest.

PS. Jeg er ikke ganske sikker på, at dette forum er det korrekte. Der er jo også grupper herinde, der handler om digital fotografi. Men det forekommer mig, at problemet har med apps at gøre.
Avatar billede INK Ekspert
18. april 2020 - 13:25 #1
I appen Google Fotos kan du i indstillinger indstille til de 2 mulige kvaliteter, så jeg forstår ikke din kommentar herom. I appen går du op i øverste venstre hjørne og trykker på de 3 bjælker (streger). Nu vælger du indstillinger. Her vælger du "Backup og Synkronisering" (her står også google kontoen). I næste billede vælger du "Uploadstørrelse" og vælger derefter "Originalkvalitet". Så skulle det virke.
Avatar billede phest Juniormester
19. april 2020 - 21:16 #2
Hej Ink. Tak for dit svar.

Ganske som du siger er der  i indstillingerne for  Google Photos muligheden for at instruere appen i, at den skal gemme i original kvalitet. På det punkt tog jeg fejl.

Men appen var, opdagede jeg så, indstillet til original kvalitet, og problemet er der fortsat. Jeg lavede derfor en lille test, og tog et billede i RAW-format i min stue.

Det blev umiddelbart og automatisk uploadet til Google Photos, hvor jeg kal læse mig til, at filen (gemt som dng) fylder 1,8 mb.

Derefter uploadede jeg med Google-drive appen manuelt filen fra Iphonens foto-mappe til Google Drive, hvor den har fået  fåe lov til at fylde 12 mb.

Så  kort fortalt komprimerer Google Photos altså filerne ret voldsomt, selvom jeg har bedt den lade være, og selvom jeg i samme hug har sagt ja til, at den må bruge af den plads, jeg har rigligt på Google Drive.

Bedste hilsner, Phest
Avatar billede INK Ekspert
19. april 2020 - 22:23 #3
Hej Phest,
Har du Google Photos på flere enheder? I så fald check de alle står til Original kvalitet.
Check også i en browser, at indstillingen er korrekt. Hvis der så fortsat er problemer vil jeg og sikkert andre gerne høre om det 😀
Avatar billede phest Juniormester
20. april 2020 - 20:33 #4
Hej, tak igen for din hastige respons, og undskyld for min langsomme.

Jeg har kun Google Photos appen installeret på min telefon, og dér er indstillingen sat til original. Og så tilgår jeg naturligvis tjenesten fra min browser på min stationære computer. Dér kan man også vælge "uploadstørrelsen på billeder", og sætte den til "original" eller "høj kvalitet". Den er, som appen på telefonen, sat til original.

Jeg har gentaget forsøget, som jeg nævnte tidligere i tråden. Den uploader fortsat kun en komprimeret udgave.

Bedste hilsner, Phest
Avatar billede INK Ekspert
20. april 2020 - 21:31 #5
Det er noget snavs. Du må nok kontakte Google. Jeg har ikke flere forslag, men hører dog gerne om resultatet.
Avatar billede phest Juniormester
23. april 2020 - 13:44 #6
Tak Ink, jeg sætter pris på din indsats, og har derfor markeret dit sidte forslag som løsning.
Jeg tror nu nok at jeg indtil videre vil uploade mine billeder manuelt til en mappe på Google Drive, for jeg opdagede at appen til overflod også var ligeglad med, at jeg have indstillet den til alene at sende fotos via trådløst netværk og altså afstå fra at sende dem med det mobile. Den brugte lystigt af minge gigabytes hos Telmore, og så løber det altså hurtigt op. Så blev det altså lidt meget op ad bakke :-)

Bedste hilsner, Phest