Avatar billede Anne Novice
02. maj 2020 - 18:15 Der er 22 kommentarer

OS X El Capitan kan ikke hentes

Jeg har overtaget en IMac og skal nu nulstille den. Jeg har slettet disken og fulgt Apples vejledning men hver gang jeg prøver at installere OS X (Capitan) installere den i ca 30 minutter til en time, og derefter kommer der frem “OS X kunne ikke installeres på computeren. Der var ingen pakker der kunne installeres. Kontakt softwareproducenten for hjælp. Slut installeringsprogrammet for at genstarte computeren og prøve igen.” Hver gang jeg prøver igen kommer det samme frem. Jeg har prøvet med alt cmd+r og cmd+r+alt. Hvad gør jeg ??
Avatar billede Gabriel Praktikant
02. maj 2020 - 19:08 #1
Hej Anne.

Hvilken OS X version kører computeren med i øjeblikket? Hvis computeren er langt bagefter med softwareopdateringer, er det min erfaring, at det nogle gange kan være nødvendigt at opdatere til et andet styresystem før du kan opdatere til det ønskede.

Med venlig hilsen

Gabriel
Avatar billede egonspock Seniormester
02. maj 2020 - 19:27 #2
Det skyldes at den - fjollet  nok - tjekker datoen, og den må hverken være for gammel eller for ny, vistnok. Løsningen er her:

Når du starter fra installationsprogrammet, så inden du starter selve installationen skal man gennem følgende trin:  (set her:  http://www.davidhill.co/2016/06/os-x-could-not-be-installed-on-your-computer-el-capitan/ )

Klik Utilities i menuen
vælg Terminal
Skriv
date
og tryk  retur-tasten
Bemærk datoen,  -  dette skridt  er næppe nødvendigt,  men for sjovs skyld.
Men så:
Skriv følgende:
    date 062112422016
og tryk retur, så bliver tidspunktet for computerens ur sat til at være 21. juni 2016. kl. 12:42 - det er en tilfældig dato som virker.
Quit Terminal (evt. med cmd-Q)
Klik Restart og installer. Så bør det virke. Jeg fik en gammel Macmini til at installere El Capitan på den måde.
pøj-pøj!
Avatar billede INK Ekspert
02. maj 2020 - 21:20 #3
Hvis du vil installere fra internettet, skal du trykke Skift-alt.-Cmd-R, men det er måske det du allerede har prøvet?
Avatar billede Anne Novice
03. maj 2020 - 11:44 #4
Skærmen er helt grå og det eneste jeg kan gå til er Apples support hjemmeside, diskværktøj, timemachine sikkerhedskopi og installering af os X. Jeg kan ikke finde utilities i menuen, heller ikke i bjælken i højre hjørne.

Det er prøvet med shift+alt+cmd+r
Avatar billede Anne Novice
03. maj 2020 - 12:32 #5
Jeg har fundet utilities og trykket på terminal og derefter skrevet date trykket retur og fulgt vejledningen som linket ^ men det virker stadig ikke. Der står “command not found” når jeg trykker retur inde på terminal efter jeg har skrevet dato
Avatar billede Anne Novice
03. maj 2020 - 12:47 #6
Jeg havde glemt et mellemrum og det lykkedes efterfølgende - dog er jeg nu stødt på et nyt problem. Når jeg så vil installere programmet for at se om det virker står der “Der opstod en fejl under forberedelse af installeringen. Prøv at afvikle programmet igen.”
Avatar billede egonspock Seniormester
03. maj 2020 - 13:31 #7
Hvor gammel er maskinen? Hvis det en af de hvide med plastic-hylster, kan den kun opgraderes til 10.7, og ikke El Capitan (10.11), men det kan  også være noget helt andet.
Avatar billede Anne Novice
03. maj 2020 - 13:49 #8
Vi kan ikke helt huske hvor gammel den er. Omkring 6-8 år tror jeg. Det er ikke en af de hvide med plastikhylster
Avatar billede egonspock Seniormester
03. maj 2020 - 16:00 #9
Hvis du  tager terminalen frem og blot skriver date, hvad siger den så?  Det kunne også være batteriet,  der skal skiftes.
Avatar billede Anne Novice
03. maj 2020 - 16:18 #10
Så står der bare bash-3.2 date Tue Jun 21 16.05.52 PDT 2016
Avatar billede egonspock Seniormester
03. maj 2020 - 16:38 #11
Det er i hvert fald godt og batteriet kører (meget træls at skifte).
Jeg faldt over denne note hos apple:
"Hvis du har slettet hele din disk i stedet for kun at slette startdisken på den pågældende disk, tilbyder macOS-gendannelse muligvis kun den version af macOS, der fulgte med din Mac, eller den tætteste version, der stadig er tilgængelig. Du kan opgradere til en nyere version bagefter."

https://support.apple.com/da-dk/HT204904

Det med muligvis skal den muligvis tvinges til ;-)
Jeg ville så prøve med: Skift-Alternativ-⌘-R og se hvor gammel version du får lov til at installere, for det kan være at der mangler noget fra en mellemliggende version, som skulle have været installeret. (f. eks. en firmware-ting). Derefter ville jeg så sikre at der ikke var opdateringer til styresystemet og så opgradere til El Capitan på  ny.
Avatar billede Anne Novice
03. maj 2020 - 16:51 #12
Når jeg starter den op med skift+alternativ+cmd+r får jeg det samme frem som de andre gange jeg har prøvet. Der kommer kun el capitan op (som jeg heller ikke kan få lov til at insralllere) og ikke andre versioner
Avatar billede INK Ekspert
03. maj 2020 - 17:08 #13
Det ville være rart at vide hvilken iMac, vi taler om. Ved du om den har været løbende opdateret med styresystem? Ved du hvilken version af MacOS, der rent faktisk har kørt på maskinen? Har du et serienummer, så kan vi identificere præcis hvilken udgave og hvad den er leveret med oprindeligt.
Kører du kablet forbindelse til internettet?
Jeg følger lidt med på sidelinien, men synes du får kvalificeret hjælp fra egonspock.
Hvis du har adgang til en anden Mac, kunne det overvejes at lave en bootbar usb med det ønskede styresystem.
Avatar billede egonspock Seniormester
03. maj 2020 - 17:11 #14
Ok. Da jeg måtte installere en ny disk i en gammel MacMini forleden, installerede jeg først 10.6, mener jeg det var og derefter 10.6.8, så der kom en Mac App Store frem, så jeg. kunne komme til at downloade installationsjobbet til 10.11(el Capitan). Jeg havde installations-DVD'er liggende, så det hjalp. Jeg havde vist en udfordring med filsystemet,  der ikke HFS+(journaliseret),  så det er måske også værd at undersøge, og det kan også have noget med partitioner eller mangel på samme at gøre,  så tjek disken, hvis du ikke allerede har gjort det. Måske skal der en sletning af PRAM til. (hold cmd-alt-p-r nede under opstart og lad den bonge et par gange inden du giver slip), derefter skal dato måske sættes igen.  Der kan være mange krumspring der skal til.
Avatar billede Anne Novice
03. maj 2020 - 17:28 #15
Jeg ved ikke ret meget om den, heller ikke hvornår den er fra - kan jeg tjekke det på en måde? Jeg har overtaget den fra mine svigerforældre som ikke brugte den og de kan heller ikke huske hvornår de købte den. Den kører på wifi, og serie nummer ved jeg heller ikke hvor man ser. Jeg har desværre ikke adgang til en anden mac lige pt
Avatar billede Anne Novice
03. maj 2020 - 17:38 #16
Jeg prøvede med cmd alt p r og nu er der hvid skærm og en blinkende mappe med et spørgsmålstegn. Jeg prøvede derefter at holde afbryder knappen på computeren nede og starte den op igen med cmd r men mappen med spørgsmålstegnet er der stadig
Avatar billede INK Ekspert
03. maj 2020 - 19:08 #17
Dette link anviser vejen:
https://support.apple.com/da-dk/HT204323

Men du ender jo nok samme sted igen, når du skal geninstallere MacOS.
Avatar billede egonspock Seniormester
03. maj 2020 - 19:10 #18
Hmm, det er vist lidt for spændende, men skal nok lykkes :-) Gode spørgsmål fra Ink, i øvrigt, og det vigtigste der er hvordan den tilgår internettet, hvis det er et kabel er det nemmest, men man bør kunne komme udenom, hvis ikke.

Spørgsmålstegnet ved opstart betyder at computeren ikke kan finde et styresystem at starte med. Lige et spørgsmål: er det et tastatur med eller uden ledning? Det er muligt at denne operation kræver et med ledning, og det kan være hvilketsomhelst USB-tastatur.

Den bedste måde, når det driller som det gør, er at finde de originale DVD'er, der var med computeren og starte fra en af dem og geninstallere systemet derfra,  hvis de stadig findes. De var i en pæn Apple-æske med computeren, men skulle kun bruges i nødsituationer som denne.

Prøv i øvrigt også med cmd-shift-r og cmd-shift-alt-r ved opstart.
Avatar billede Anne Novice
03. maj 2020 - 19:27 #19
Jeg har fulgt Apples support vejledning men uden held. Jeg kan slet ikke komme væk fra det blinkende spørgsmålstegn. Tastaturet er uden ledning og DVD’erne haves desværre ikke mere..
Avatar billede egonspock Seniormester
03. maj 2020 - 21:29 #20
Øv, tastaturet skulle jeg have spurgt om inden nulstilling af PRAM'men. Problemet er at man nulstiller forskellige ting, herunder tid, mus, hvilke diske man har i, og - desværre også bluetooth-forbindelser. Det giver god mening hvis man har problemer med at få disken til at makke ret, som ved visse installationsproblemer, men jeg  tænkte ikke over at du sad med et trådløst tastatur. For at få installationsjobbet til at starte igen, skal man nok desværre have et tastatur med ledning, men det behøves til gengæld ikke at være et Apple-tastatur, jeg brugte et fra en boghandel sidst,  som jeg med vilje har til at ligge.
Avatar billede Anne Novice
03. maj 2020 - 21:34 #21
Okay! Jeg må prøve ud og finde  et tastatur med ledning i morgen. Hvad skal jeg gøre når jeg har tastaturet?
Avatar billede egonspock Seniormester
03. maj 2020 - 22:09 #22
Så skal du starte og holde taster der svarer til. cmd-shift-r nede under opstart.  Bemærk at cmd-tasten nogle gange svarer til alt/opt-tasten op PC-tastaturer, andre gange til windowstasten.

Derefter skal du gå i diskværktøj og se efter om disken er formatteret som HFS. extended eller + samt (journaled). Hvis ikke, skal den formatteres som det. Så skal datoen sættes som beskrevet ovenfor og du kan forsøge at installere igen. Det er muligt at du skal gøre det med cmd-shift-alt-r i stedet,  for at få en tidligere udgave af macOS. Men jeg tror du har nogenlunde fat i det, så det skal nok gå :-)