19. maj 2020 - 17:40 Der er 33 kommentarer og
1 løsning

Tæl uden dubletter

Hej
Jeg har et Excel ark med lister over navne, der indgår i forskellige grupper. Dvs. én person kan være i flere grupper.
For at få et samlet overblik over det totale antal personer, vil jeg derfor tælle navnene.
Jeg har gjort det manuelt ved at kopiere hele listen af navne for alle grupper, fjernet dubletterne, og talt dem op.
Men jeg tænker på om man kan skrive en formel der gør dette automatisk, og automatisk tælle et evt nyt navn med?
Jeg har prøvet at lave en makro, men det fungerer ikke hvis jeg tilføjer et nyt navn til listen.

Håber det giver mening, og at nogen kan hjælpe 😊
Avatar billede store-morten Ekspert
19. maj 2020 - 17:53 #1
Prøv:
=SUMPRODUKT((A1:A10<>"")/TÆL.HVIS(A1:A10;A1:A10&""))
Avatar billede ebea Ekspert
19. maj 2020 - 17:54 #2
Har du navnene i flere kolonner?
19. maj 2020 - 17:55 #3
Ebea
Nej kun én kolonne
Avatar billede ebea Ekspert
19. maj 2020 - 18:19 #4
Antallet af navne, kan du gøre med Morten's formel i #1.
Hvis du vil have en liste med unikke navne, kan du bruge denne formel, som indsættes i C2, og kopieres nedad:
Formlen er en Matrix formel, og skal afsluttes med Ctrl+Shift og Enter
{=HVIS.FEJL(INDEKS($A$2:$A$50;SAMMENLIGN(0;TÆL.HVIS($C$1:C1;$A$2:$A$50);0));"")}
19. maj 2020 - 21:40 #5
Ebea
Hvad betyder unikke navne?
Avatar billede store-morten Ekspert
19. maj 2020 - 21:47 #6
Unikke navne, så fremstår navnet kun en gang.

Kan formlen i #1 bruges?
Avatar billede thomas_bk Ekspert
20. maj 2020 - 07:44 #7
Såfremt du har nyeste udgave af excel med den nye formel unique(på engelsk) så har du et nemt værktøj til det.

Alternativt kan du også bruge en pivot tabel med et dynamisk afgrænset data område.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
20. maj 2020 - 10:17 #8
@Camilla Berggren

Endnu et alternativ.
Specielt det du skriver i de sidste to sætninger er Power Query/Power forespørgsel velegnet til.
20. maj 2020 - 10:45 #9
Hej Morten, din formel i #1 ser ud til at virke umiddelbart, men jeg er nødt til at stille min data anderledes op i arket, hvis jeg skal bruge den, fordi den naturligvis tæller nogle overskrifter mellem de forskellige grupper med.
Jeg har prøvet at få den til at tage højde for det ved at skrive
=SUMPRODUKT((A1:A10;A12:A22;A24:A34<>"")/TÆL.HVIS(A1:A34;(A1:A10;A12:A22;A24;A34&"")))
Men det virker ikke.

Derudover forstår jeg ikke helt hvad <> og & og "" betyder?
20. maj 2020 - 10:46 #10
Thomas,
Jeg har desværre ikke den nyeste udgave, men 2016 udgaven
20. maj 2020 - 10:55 #11
Ebea,
HVIS.FEJL formlen kan jeg ikke få til at virke. Jeg kan ikke lige gennemskue hvorfor.
Avatar billede ebea Ekspert
20. maj 2020 - 10:58 #12
#11  -  En mulighed er, at du uploader din fil (eller en med samme opstilling), til f.eks. www.dropbox.com
Avatar billede thomas_bk Ekspert
20. maj 2020 - 10:59 #13
Husk det er en array formel og du skal bruge Ctrl+Shift og Enter istedet for bare enter.
20. maj 2020 - 11:03 #14
Morten,
Jeg kan faktisk se at din formel i #1 gør det helt rigtig, når jeg anvender den på én gruppe af gangen. Den tilføjer et nyt navn, men ikke hvis skriver et allerede eksisterende navn på listen. Så langt, så godt :D

Så jeg tænker det måske er fordi jeg ikke får opdelt de forskellige gruppers områder korrekt i formlen?
Eller kan man måske lave din formel for hver gruppe (har 7 grupper), og så lave en sum af formlerne til sidst?
Avatar billede ebea Ekspert
20. maj 2020 - 11:03 #15
#13  -  Hvis du vil levere kommentarer til tråden, så husk at referere til hvilket svar det var (brug # tegnet og så nummer på kommentar).
Avatar billede store-morten Ekspert
20. maj 2020 - 11:22 #16
Prøv at gentage formlen med + imellem og til ret  områderne, her springes A10 over:

=SUMPRODUKT((A1:A9<>"")/TÆL.HVIS(A1:A9;A1:A9&""))+SUMPRODUKT((A11:A20<>"")/TÆL.HVIS(A11:A20;A11:A20&""))
Avatar billede store-morten Ekspert
20. maj 2020 - 11:24 #17
"Derudover forstår jeg ikke helt hvad <> og & og "" betyder?"
så tomme celler ikke tælles med.
Avatar billede thomas_bk Ekspert
20. maj 2020 - 11:25 #18
Jeg tillader mig at gentage :-)
En pivot med et dynamisk område kan være en nem løsning.
Alternativt til et dynamisk område sørg for at datagrundlaget er formatteret som en tabel.
Avatar billede store-morten Ekspert
20. maj 2020 - 11:35 #19
#18 Kan man oprette en Tabel på en kolonne med 7 afsnit (Overskrifter)?
Avatar billede thomas_bk Ekspert
20. maj 2020 - 11:43 #20
#19 hvoraf fremgår det.

Det er vel ikke nogen grund til at afvise en tilpasning af datagrundlaget (som ikke er beskrevet super godt)
20. maj 2020 - 11:49 #21
#18
Tak for dit input, jeg har prøvet at læse på office siden om det med hent og transformation som det åbenbart i hedder i 2016. Jeg aner ikke hvor jeg skal starte eller slutte ift. det :D Men det lyder smart!
20. maj 2020 - 11:51 #22
#16
Hej Morten,
Det kan jeg ikke få til at virke, så spytter den bare 0 ud.
Jeg har nu kopieret mine navne over i en ny kolonne, uden overskrifter, og så virker din formel helt perfekt. Men visuelt, ville det da være mega fedt, hvis man på en eller anden måde kunne få den til at se bort fra overskrifterne, så jeg ikke behøves have to kolonner med navne :)
Avatar billede ebea Ekspert
20. maj 2020 - 11:59 #23
Jeg har prøvet at lave et lille eks. i følgende fil. Se om det passer ind, ellers kan du sikkert se at tilrette den.

https://www.dropbox.com/scl/fi/arz4l0j0jdup3e1ltde6y/t-l-navne-1.xlsx?dl=0&rlkey=8bjaugi79etg2oohtjs767dsu
Avatar billede store-morten Ekspert
20. maj 2020 - 12:17 #25
Glem #24 virker ikke ;-)
Avatar billede store-morten Ekspert
20. maj 2020 - 12:22 #26
Hvis de 7 grupper er unikke, kan du så ikke trække 7 fra?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
20. maj 2020 - 13:19 #27
@Camilla Berggreen

Jeg er i tvivl om, om du i #21 faktisk mente at henvise til #8 i stedet for #18. Det synes jeg, det du skriver, kunne tyde på.

Hvis jeg har ret, og hvis du er interesseret i at se, hvordan det kan løses med Power Query, så upload din fil (eller bare en eksempelfil) til Dropbox, så skal jeg forsøge at give en detaljeret forklaring.
Avatar billede store-morten Ekspert
20. maj 2020 - 20:17 #28
22. maj 2020 - 20:58 #29
#28
Tak for hjælpen!
Jeg er lidt i tvivl om, "-3" henviser til antallet af overskrifter eller skrifttypen Overskrifter 3?
Umiddelbart kan jeg ikke lige få det til at gå helt op, uanset hvilken mulighed jeg prøver. Men den spytter da et tal ud, så vi må være tæt på målstregen nu :)
Avatar billede store-morten Ekspert
22. maj 2020 - 21:10 #30
Der trækkes 3 forskellige overskrifter fra med -3 😉
Avatar billede store-morten Ekspert
22. maj 2020 - 21:14 #31
Så hvis du udvider området og du har 7 grupper, med hver deres forskellige overskrifter, så ret til: -7 🙂
22. maj 2020 - 21:23 #32
#28
https://www.dropbox.com/h?preview=Bilm%C3%A6rker.xlsx
Nu har jeg prøvet at uploade et fiktivt eksempel på opsætningen. Bruger normalt ikke dropbox, så håber det virker :)
22. maj 2020 - 21:38 #33
#31
Nu virker det! Jeg fandt ud af, at fordi jeg har Virksmohed stående som overskrift for hver af de 7 grupper, talte den én "virksomhed" med, og ikke de andre 6, hvilket jo giver super meget mening kva pointen med formlen :D
Hvis jeg bruger fx "virksomhed1", "virksomhed2", osv. virker din formel :D

Tusind tak for hjælpen!
Avatar billede store-morten Ekspert
22. maj 2020 - 21:40 #34
Super :-)
Dit link virker ikke.