Avatar billede Søren Mortensen Juniormester
22. maj 2020 - 12:09 Der er 2 kommentarer

I5 vs I7

Davs har lige et spørglsmål som nok mange, har svaret på før.....

Jeg står til at vil købe ny GAMER PC og er lidt i tvivl om hvilken cpu jeg skal gå med?
Som jeg kan læse mig frem til vælger mange I5 frem for I7 hvorfor er det lige det?
Jeg tænker ikke så meget på prisen, da jeg ikke syntes der er kæmpe forskel på dem.......
Avatar billede Slater Ekspert
22. maj 2020 - 12:23 #1
De vælger dem vel bare fordi de mener de er gode nok, og ikke vil bruge flere penge på en opgradering. De færreste mennesker køber det allerbedste hardware der findes.

For nogle år siden var det dog sådan, at i7 og i5 var præcis samme CPU, med den forskel at i7 havde hyperthreading, hvilket i5 ikke havde. Det betyder at f.eks. en i7 med fire fysiske CPU-kerner kan opføre sig som om den har 8. Hver kerne kan fungere som som logiske kerner.
Det giver en fordel i mange programmer og til almindelig multitasking, men i spil er det ikke en god ting, da man som regel kører færre tråde ad gangen, men har brug for fuld kraft på hver af dem.
Derfor valgte mange gamere en i5 i stedet for i7, fordi i5 faktisk i visse tilfælde kunne være bedre til spil.

I dag er det dog ikke længere tilfældet. i7 er faktisk opgraderinger af i5. Men derfor kan det godt være der stadig er nogen der tror det andet er tilfældet.

Dog skal det siges, at hvis du gerne vil have den bedste CPU til spil lige for tiden, skal du helt skippe Intel og gå med AMD i stedet. De er bedre for pengene ind til Intel får udskiftet deres aldrende arkitektur.
Avatar billede Slater Ekspert
22. maj 2020 - 13:11 #2
Hov, der skulle stå "Hver kerne kan fungere som som to logiske kerner."