Avatar billede Siri Juniormester
23. maj 2020 - 12:57 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Videooverførsel til Windows 10

Jeg har et videokamera sony dcr-pc120e pal og vil gerne overføre videobånd til min pc.
Har prøvet med usb, men det virker ikke.
Er der nogen der ved hvordan man gør?
Avatar billede ErikHg Ekspert
23. maj 2020 - 13:30 #1
Jeg har ikke meget forstand på dette emne, men tror jeg har fundet noget der forhåbentlig kan hjælpe:

https://www.youtube.com/watch?v=jhn1TJVy3Fo
Avatar billede puren Ekspert
23. maj 2020 - 13:52 #2
da dit indhold ligger på et analog medie kan du ikke trække dem over via USB, du er nød til at spille dem over i din computer til det skal du bruge en capture enhed kunne være sådan en https://www.proshop.dk/Videoaudio-grabber/AverMedia-Live-Gamer-Portable-GL310-Lite/2488975

personligt havde jeg søgt på google til at finde nogen der kan gøre det for mig, det er sandsynligvis billiger når man regner det hele sammen.
rensebånd til dit cam
strøm
slid på udstyr
capture enhed
TID til, overspilning, fejlfind, finpudsning af indstillinger
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
23. maj 2020 - 20:42 #3
#2 MiniDV er et digitalt medie. Jeg kan ikke umiddelbart se hvordan Avermedia Videograbber kan anvendes.

Det er et MiniDV kamera du har. dvs. du skal overføre med en Firewire forbindelse hvis du vil have den fulde digitale kvalitet. Du vil så typisk overføre filerne som AVI, som i mange tilfælde kan bruges som de er. Men mange vil foretrække at lave dem om til MP4 for maksimal kompatibilitet. Evt. skal deinterlaces for at undgå slør omkring ting der bevæger sig på visse playere. Evt. også opskaleres og konverteres til HD. Herunder konvertering til square pixels, hvis du ikke vil have et for smalt billede ved afspilning på moderne tv eller upload til Youtube.
Du kan også få det udført fx. her
http://www.datanord.dk/videobaand/video-til-dvd-og-usb/
Avatar billede Siri Juniormester
23. maj 2020 - 23:23 #4
Jeg har ikke nogen Firewire stik på min Asus pc. Hvad gør jeg så ?
Avatar billede milter Ekspert
23. maj 2020 - 23:35 #5
Jeg er enig med #3. Du kan ikke bruge den videograbber, puren i #2 henviser til.
Avatar billede milter Ekspert
24. maj 2020 - 00:18 #6
#4.
Hvilken computer har du, dvs. fabrikat og modelnummer?

Og hvor mange timers video har du, som skal overføres?
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
24. maj 2020 - 01:46 #7
#4
Det afhænger af hvor mange bånd du har, enten
1. Indbygge et Firewirekort (hvis det er en stationær du har)
2. Anskaffe dig en pc med Firewire (fx. en brugt Lenovo bærbar af ældre model hvoraf nogle har Firewire, ca. 1000 kr. )
3. Anskaffe en bærbar pc med ExpressCard kortplads (Fx. ældre Lenovo T og X serie). Hertil et IEEE 1394 Expresscard ( fås kun brugt, helst med TI chipsæt )
3. Anskaffe et USB capture device med Firewire fx. de ældre Pinnacle USB 710
4. Eller få nogen til at gøre det for dig.
Avatar billede Siri Juniormester
24. maj 2020 - 09:26 #8
Det er en Asus pc model n73s.
Jeg har 8 kadetter.
Avatar billede Siri Juniormester
24. maj 2020 - 09:26 #9
Mente kasettebånd
Avatar billede milter Ekspert
24. maj 2020 - 12:23 #10
En Asus n73s blev lavet i flere udgaver, den kunne f.eks. hedde ASUS N73SV V1G-TZ531V. Kan du give os hele modelnavnet, for det kan have betydning for, om der er slot til ExpressCard  og/eller FireWire (IEEE 1394) eller ej. Jeg tror det ikke, selv om din Asus nok er ca. 10 år gammel og fra en tid, hvor FireWire var mere almindelig end i dag.

Dit spørgsmål er også emnet i et tidligere spørgsmål, som du kan læse her:

https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1014083
Avatar billede ErikHg Ekspert
24. maj 2020 - 13:04 #11
Jeg har en ældre Sony HDD/DVD optager model RDR HX 720 med DV-IN. Har aldrig brugt denne indgang, men kan forestille mig, at den kan anvendes til dit formål.
Da den som beskrevet indeholder en harddisk (HDD) kan man indspille indholdet fra kassetterne på HDD´en og siden redigere i indholdet.
Der er tale om en maskine der kan optage på DVD-DL (dobbeltlagsdisk)

Linket fører til manualen til maskinen:

https://www.manualslib.com/manual/983479/Sony-Rdr-Hx720.html?page=16#manual
Avatar billede Siri Juniormester
24. maj 2020 - 14:14 #12
Asus model n73s
B6n0 bc2886 5825e
Avatar billede milter Ekspert
24. maj 2020 - 17:54 #13
Jeg har kigget en del på nettet men jeg kan ikke finde nogen Asus N73S med FireWire eller slot til ExpressCard. Hvis du selv vil forsøget overføre DV-båndene til computeren, skal du derfor først bruge et kabel som dette:

https://www.oplader-batteri.dk/sony/dcr/sony-dcr-pc120e/audio-video-kabel-til-sony-dcr-pc120e.html?sPartner=gd#

Måske har du det allerede. Hvis ikke, så skal du købe et. Dernæst skal du have en såkaldt video-grabber, og de findes i mange forskellige kvaliteter og priser. Jeg vil anbefale at bruge minimum 300 kroner, men selv det giver ingen garanti for fejlfri funktion. Kablet i linket forbinder din Sony DCR-PC120E  med video-grabberen. Med video-grabberen følger et USB-kabel, som du forbinder til computeren.

Hvis du gør det på den måde, vil kvaliteten af videobilledet blive forværret noget i forhold til originalvideoen. Hvis du vælget at betale for arbejdet, kan du beholde den fulde kvalitet.

Hvis du vælger at betale for at beholde den fulde kvalitet, skal videoerne gemmes i et format, som formentligt vil fylde ca. 13 GB pr. time, og hvis vi går ud fra, at dine bånd hver er på en time, vil det sige ca. 104 GB, som der skal være plads til på din computers harddisk. Husk, harddiske er ikke glade for at være tæt på at være fyldte!.

Hvis du gemmer dine videoer i formatet MPEG 2, som fylder mindre men også giver en smule kvalitetstab, så kan du måske presse dem ned til at fylde ca. 40 GB i alt uden at bemærke væsentlige kvalitetstab.

Hvis du senere ønsker at redigere i videoerne, vil jeg anbefale dig at gemme dem i den bedste kvalitet, dvs. ca. 104 GB for de otte bånd i det format, de formentligt lige nu er i, nemlig "DV AVI".