Avatar billede FaMeQui Juniormester
24. maj 2020 - 11:34 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Hvordan udvikler man apps?

Jeg sidder med ideen om at udvikle en app med 2 af mine medstuderende.
Men ingen af os har erfaring med det.

Er der nogle som har råd og tips herinde, ift. hvad der er smartest at gøre når man vil udvikle en app?

Har søgt rundt på nettet og kan se der er mange bud på "skabelon - hjemmesider", hvor man kan designe app'en der osv. men vil ikke gå i krig med det, før jeg ved om jeg så lige pludselig bliver mødt med "Du skal betale xxx, for at offentliggøre din app".

Håber nogle af jer herinde kan hjælpe os godt på vej.

Ideen vi vil lave, er noget der minder om et idekatalog til bevægelsesaktiviteter integreret i undervisningen.
Hvis du selv har erfaring med at udvikle apps, og har lyst til at hjælpe os, siger vi hjertens gerne tak til at have en erfaren med på vognen :)
Avatar billede Slater Ekspert
24. maj 2020 - 12:39 #1
Det er godt nok et bredt spørgsmål. Det er der mange, mange måder at gøre på.

Første spørgsmål er om I vil gå native eller hybrid.
Native apps er de "rigtige" apps, som kører bedst og som større apps med ordentlige budgetter bag som regel er. De skal skrives i to helt forskellige versioner til Android og iPhones. Android-versioner skrives typisk i f.eks. Java eller Kotlin, og iOS-apps skrives typisk i Objective-C eller Swift. Det er altså helt forskellige sprog og helt forskellige API'er, så det kræver en del arbejde og viden.

Lidt nemmere for begyndere er hybrid apps, som egentlig bare er websider vist i en chromeless browser (webview) på telefonen, men installeres og køres som en normal app. Disse har langt dårligere performance, og med mindre man gør en særlig indsats for det, har de ulempen af én UI på begge platforme, som får dem til at føles lidt forkert for brugerne, da de ikke vil passe ind i design guidelines på platformen. Lidt ligesom at køre Java GUI programmer på Windows. Man kan bare mærke der er noget lidt out of place. Til gengæld skrives de i helt almindelig HTML/CSS/Javascript.

Dog er hybrid nok vejen at gå for jer. I så fald er der dog stadig masser af valgmuligheder og værktøjer til det. Xamarin, PhoneGap, Apache Cordova, Ionic framework, og mange flere. Det er ikke til at pege på et bestemt, og det kommer meget an på hvad I selv er i stand til.

Ud over det, er processen for at få en app på App Store og Play Store ganske kompliceret, især for App Store. I forhold til at lave et website, er en app langt mere besværlig. Det er ikke uden grund, at de services der forsøger at gøre det lettere ofte koster penge.
Avatar billede FaMeQui Juniormester
24. maj 2020 - 12:45 #2
Tusind tak for din detaljerede uddybelse af det hele.

Vidste godt det var et noget bredt spørgsmål, men vi har simpelthen ingen erfaring med app-udvikling.
Men som du beskriver det her, lyder det til at enden skal vi være klar til at smide nogle penge i det, eller også skal vi vælge en anden vej.

Ift. selve formålet som egentlig blot er at skabe det her "ide-katalog" over bevægelsesaktiviteter integreret i undervisningen.
Ville det så måske være en bedre mulighed, at starte ud med at lave det som en blog tror du?
- Ved nemlig at det kan man lave gratis, samt det er ganske simpelt at gå til og skrive på en blog.

Hele processen til at udvikle det her, har vi ca. 3 uger til, som både skal indeholde troværdigheden og fagligheden i aktiviteterne, samt at vi får afprøvet nogle af dem og at vi selvfølgelig beskriver og kategorisere alle aktiviteterne.
Avatar billede Slater Ekspert
24. maj 2020 - 12:58 #3
Jeg vil umiddelbart sige, med tre uger til det og ingen erfaring med apps, kan I godt skyde en hvid pind efter at få en app i luften. Det er ikke realistisk overhovedet.

Hvis I kan lave det som et almindeligt website, evt. en blog, så vil det være en god idé. Disse kan også laves til webapps på de fleste telefoner - og der findes services derude, der kan lave et website om til en app, selvom jeg dog ikke selv har nogen erfaring med dem, og mange nok koster penge. Men selvfølgelig får man så ingen af fordelene ved en app, så man kan lige så godt bare lave et website.
Avatar billede Slater Ekspert
24. maj 2020 - 12:59 #4
- Det kan sagtens tage 2-3 uger bare at få sin app godkendt til at komme på App Store. Så allerede der er tidsrammen meget snæver.
Avatar billede FaMeQui Juniormester
24. maj 2020 - 13:01 #5
Tusind tak for sparring Slater, det har været en kæmpe hjælp!

Det er ikke altid lige let at beslutte sig, når man gerne vil lave noget nyt, men ingen erfaring har på området... xD

Tror vi holder til at lave en blog som en start, og så må vi jo se om det senere kan udvikle sig til mere, hvis vi vil ligge tiden i det efter vores bachelor-eksamen.
Avatar billede keysersoze Guru
24. maj 2020 - 16:28 #6
Det er ikke en app men man kan ret lave såkaldt pwa - en pwa er meget kort fortalt en almindelig hjemmeside man via browseren kan tilføje en genvej til så den kommer til at ligne en app og kan startes op via et app-ikon ved næste besøg. Den kommer ikke ind i app store eller lignende men derimod kræver det at man besøger siden først.