27. maj 2020 - 08:47 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Flere HVIS(OG( argumenter i samme formel

Hej eksperter

Håber der er nogen der kan svare mig på det her.
Kan det passe at jeg ikke kan lave mere end én HVIS(OG( funktion i samme formel?
Min formel ser sådan her ud:

=HVIS(C47="";"";HVIS(C47="G";Bilag!$K$8;HVIS(C47="F";Bilag!$L$10;HVIS(C47="E";Bilag!$L$4;HVIS(C47="T";Bilag!$T$4;HVIS(OG(C47="W";'Hjælpe ark'!B2>0,1);Bilag!$L$4;Bilag!$P$4))))))

Og jeg ville gerne tilføje en HVIS(OG( funktion magen til den der er sidst i linjen, hvor W bare er skiftet ud med G og så skal den hente information to andre steder i Bilaget.

Grunden til denne funktion er, at W og G kan forekomme 2 gange inden for C47 til C52 og hvis det forekommer en gang skal informationen hentes et sted, og hvis det forekommer 2 gange, skal informationen hentes et andet sted..... håber det giver lidt mening :-)

Allan
Avatar billede thomas_bk Ekspert
27. maj 2020 - 09:01 #1
Det burde fint kunne lade sig gøre.

Med lange komplekse formler som dette er det en god ide at bygge dem trinvist i separate celler og se at de fungerer i hvert element. Herefter kan man så sætte de forskellige sammen i en samlet formel.
27. maj 2020 - 09:16 #2
Tak for indput Thomas,

Jeg har faktisk også lavet det trinvis og testet om det virker hver for sig, og det gør det. Men når jeg klasker det sammen stejler Excel.

Den færdige formel ser sådan her ud, men den godtages ikke:

=HVIS(C48="";"";HVIS(C48="F";Bilag!$L$10;HVIS(C48="E";Bilag!$L$4;HVIS(C48="T";Bilag!$T$4;HVIS(OG(C48="W";'Hjælpe ark'!B3>0,1);Bilag!$L$4;Bilag!$P$4;HVIS(OG(C47="G";'Hjælpe ark'!C2>0,1);Bilag!K9;Bilag!$K$8)))))))

Jeg kan ikke gennemskue hvorfor det ikke virker :-)
Avatar billede ebea Ekspert
27. maj 2020 - 09:32 #3
#1 - I stedet for diverse vejledninger, var det så ikke bedre med en løsning?

Og til OP (spørgsmål stilleren); prøv om du kan uploade din fil. Det vil gøre det nemmere at se hvad du har sammensat, og undgår en tråd der blir' unødvendig lang. Du kan blot bruge andre data, hvis det er følsomme data.
brug evt. www.dropbox.com  til at uploade filen til
Avatar billede thomas_bk Ekspert
27. maj 2020 - 09:37 #4
#3, jeg har tilgangsvinklen 'lær en mand at fiske...' hvis du forstår.

Mange gange så gør det mere lykke at hjælpe med hints til at fejlrette end faktisk at udføre arbejdet for folk.
27. maj 2020 - 10:33 #5
Så har jeg delt filen i Dropbox

https://www.dropbox.com/s/4enh53dfde38ga4/Skabelon%20Dropbox%2027-05-2020.xlsx?dl=0

Det jeg gerne vil have arket til at gøre, er at i cellerne C47 til C52 har man mulighed for i dropdown menuen at vælge mellem W, G, F, E og T.
W og G kan forekomme to gange i området, og jeg vil gerne have at der i E47 til E52 returneres nogle værdier fra fanen Bilag.
Hvor der skal være forskel på hvad der returneres, alt efter om der står W eller G, 1 eller 2 gange.

Som skrevet ovenover, så har jeg fået det til at virke for W, men når jeg tilføjer næsten den samme formel for G, går det galt......
Avatar billede thomas_bk Ekspert
27. maj 2020 - 10:50 #6
Er du 100% bundet af din tilgangvinkel til arbejdet med denne fil!

Hvis ikke, så synes jeg det er værd at overveje om hele fundamentet for filen skal bygges anderledes, således at opslagsdata er muligt at tilgå via lopslag eller xlookup.

Jeg siger dette fordi ikke alle overvejer dette, men føler sig bundet unødvendigt af en skabelon og ikke overvejer om denne præmise kan ændres.
27. maj 2020 - 11:16 #7
Thomas, jeg er ikke mere bundet af tilgangsvinklen, end at fanen Bilag skal se stort set sådan ud som den gør.

Jeg kender godt lidt til LOPSLAG, men vil den kunne bruges på fanen Bilag, eller er jeg så ude i at skulle overøre data fra Bilag til en tabel?
Avatar billede ebea Ekspert
27. maj 2020 - 11:19 #8
#5 - Du skriver, at der kan forekomme flere bogstaver i samme linje fra din Drop Down  (W og G). Jeg kan dog ikke lige se, hvordan det skulle forekomme, ud fra det som er i din fil, og det som du bruger i din HVIS formel.
Kan du uddybe det lidt nærmere!
27. maj 2020 - 11:32 #9
#8

Det er nok mig der ikke får det forklaret godt nok.... ;-)
I området C47 til C52, kan det samme bogstav - W og G forekommer mere end en gang, men selvfølgelig kun en gang per celle.

Så der ville kunne stå

W
G
T
W
G

Håber det giver lidt mening.
Avatar billede ebea Ekspert
27. maj 2020 - 11:50 #10
#9 - Ja, det er jeg godt med på. Men i din formel, som jo kun dækker én linje, henviser du jo kun til denne ene linje som er valgt.
Så det du vil, er det at du vil dække området C47 til C52 i samme HVIS formel?
27. maj 2020 - 12:06 #11
#10

Ja okay, nu kan jeg se hvad du mener.
Det er fordi jeg har den samme formel til de 6 linjer hvor resultatet skal skrives i E47 til E52, og så ændres formlen til C47 til C48, C49 C50, C51, C52.

Men jeg kan godt se nu at det her slet ikke er den rigtige løsning og det jeg skrev længere oppe med at jeg havde fået det til at virke for W, det er vist bare en tilfældighed på baggrund af en fejl...
Avatar billede ebea Ekspert
27. maj 2020 - 12:17 #12
#11 - Men er det korrekt, at du vil have resultatet som bruges i din HVIS formel, men du vil kunne dække området C47 til C52, i tilfældet af at der både forefindes et W og E i kolonnen?
Eller vil du ændre det til noget andet?
27. maj 2020 - 12:43 #13
#12

Det jeg er ude efter er, at hvis der kun står W EN gang i området C47 til C52, så skal formlen returner en værdi fra Bilag celle L4 og hvis der står et W to gange i området C47 til C52, skal formlen returner en værdi fra Bilag cell P4

Det samme gør sig gældende for G, men ikke for F,T eller E
Avatar billede ebea Ekspert
27. maj 2020 - 14:23 #14
#13 - Jeg prøver at kigge på det, senere i aften!
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
27. maj 2020 - 14:31 #15
Er det sådan:

=IF(C47="";"";IF(C47="F";Bilag!$L$10;IF(C47="E";Bilag!$L$4;IF(C47="T";Bilag!$T$4;IF(AND(OR(C47={"W";"G"});'Hjælpe ark'!B2=1);Bilag!$L$4;IF(AND(OR(C47={"W";"G"});'Hjælpe ark'!B2=2);Bilag!$P$4;""))))))

IF = HVIS
AND = OG
OR = ELLER
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
27. maj 2020 - 14:45 #16
Glem #15. Den dur ikke.

Iøvrigt - forbandet være flettede celler!
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
27. maj 2020 - 14:52 #17
Er i tvivl, men måske denne er bedre:

=IF(C47="";"";IF(C47="F";Bilag!$L$10;IF(C47="E";Bilag!$L$4;IF(C47="T";Bilag!$T$4;IF(AND(C47="W";'Hjælpe ark'!B2=1);Bilag!$L$4;IF(AND(C47="W";'Hjælpe ark'!B2=2);Bilag!$P$4;IF(AND(C47="G";'Hjælpe ark'!B2=1);Bilag!$L$4;IF(AND(C47="G";'Hjælpe ark'!B2=2);Bilag!$P$4))))))))
28. maj 2020 - 07:08 #18
#17

Jeg prøver det lige af :-)
28. maj 2020 - 09:37 #19
#17

Så er det prøvet af og den er altså ikke helt på plads.

Jeg har skiftet IF og AND ud med HVIS og OG, for det engelske kunne min excel ikke forstå :-)

Når jeg sætter W ind, finder den fint informationen i Bilag celle L4, men når jeg så sætter et W mere ind, skriver den FALSK i feltet i stedet for den information som står i Bilag celle P4, som var meningen.
28. maj 2020 - 09:45 #20
#17

Jeg fandt fejlen, det var mig der havde ændret noget på fanen Hjælpe ark, så W'er ikke blev talt sammen det rigtige sted.

Næste problem er så, at når jeg vælger W i første linje, så trækker den fint teksten fra Bilag celle L4, men når jeg så vælger W igen, trækker den sådan set fint nok teksten fra Bilag P4 som er meningen, men den ændre den første linje hvor jeg valgte W, til OGSÅ at trække teksten fra P4......
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
28. maj 2020 - 10:58 #21
Kan du ikke prøve i en blank fil at lave en række eksempler på tænkelige kombinationer i C47:C51 og så angive, hvad der i for de enkelte kombinationer skal stå i E47:E51?
Ellers kan vi blive ved at skrive frem og tilbage i en uendelighed.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
28. maj 2020 - 11:09 #22
Jeg havde glemt at lave Bilag!B2 til absolut reference, så prøv denne i stedet for:

=IF(C47="";"";IF(C47="F";Bilag!$L$10;IF(C47="E";Bilag!$L$4;IF(C47="T";Bilag!$T$4;IF(AND(C47="W";'Hjælpe ark'!$B$2=1);Bilag!$L$4;IF(AND(C47="W";'Hjælpe ark'!$B$2=2);Bilag!$P$4;IF(AND(C47="G";'Hjælpe ark'!$B$2=1);Bilag!$L$4;IF(AND(C47="G";'Hjælpe ark'!$B$2=2);Bilag!$P$4))))))))

Det er stadigvæk et (og åske flere) problem(er).

IF(C47="F";Bilag!$L$10 er det andet argument, men Bilag !L10 (igen det forbandede Flet celler) er tom.
03. juni 2020 - 12:03 #23
Tak for de mange bud på en løsning på dette problem.

Jeg har fået svar på om man kan have flere HVIS(OG( argumenter i samme formel, det kan man godt, men det bliver lynhurtigt uoverskueligt og er svært at få til at virke.

Jeg har fået massiv hjælp fra ebea (#3) som har hjulpet mig frem til en løsning med betingede Drop Down menu og en LOPSLAG funktion. 1000 tak for hjælpen.

Spørgsmålet lukkes.
Avatar billede ebea Ekspert
03. juni 2020 - 12:09 #24
#23 - Du er velkommen ;-)