Avatar billede Bricar Praktikant
28. maj 2020 - 14:18 Der er 14 kommentarer

Hjælp til formel

Hej,

Jeg vil gerne have lavet en formel i et Excelark, hvor der hver måned den 1. skal tillægges 2,08. Er der en, der kan hjælpe? Det skal starte på en bestemt dato.

På forhånd tak.
Avatar billede thomas_bk Ekspert
28. maj 2020 - 14:34 #1
Prøv denne

=100+(DATEDIF(DATO(2.020;2;1);IDAG();"m")*2,08)

100 er en startværdi
I Dato formlen skal ændres til din startdato eller ændres til at henvise til en celle hvori startdatoen er angivet.
Avatar billede thomas_bk Ekspert
28. maj 2020 - 14:36 #2
Ovenstående har dog den forudsætning at den tillægger 2,08 per påbegyndt måned siden startdatoen.
Avatar billede Bricar Praktikant
28. maj 2020 - 14:43 #3
Jeg er i tvivl om, hvor jeg skal indsætte min startdato i formlen. Min dato står i cellen P8 - kan du omskrive formlen, hvis jeg oplyser dette?

I øvrigt - mange tak for hurtig respons :o)
Avatar billede thomas_bk Ekspert
28. maj 2020 - 14:48 #4
=100+(DATEDIF(P8;IDAG();"m")*2,08)
Avatar billede Bricar Praktikant
28. maj 2020 - 14:58 #5
Er vi ikke enige om, at hvis jeg indsætter formlen i en celle i mit Excel-ark, at så burde det virke, når jeg har datoen stående i P8. Det virker dog ikke. Den skriver #NAVN?

Startværdien skal i øvrigt være nul, dvs. den skal tælle pr. den 1. i hver måned, fx pr. 1. maj skal den fremadrettet hver måned automatisk lægge 2,08 til i feltet.
Avatar billede thomas_bk Ekspert
28. maj 2020 - 15:06 #6
=(DATEDIF(P8;IDAG();"m"))*2.08
Så er der ikke nogen startværdi.

Husk at lave en test på den regner som du gerne vil.
For at test kan du evt slette "idag()" og pege mod en celle med en dato du kan ændre ifm. test.
Avatar billede Bricar Praktikant
28. maj 2020 - 15:12 #7
Øv, jeg kan ikke få det til at virke :o(. Kan ikke lige se, hvad jeg gør galt.
Avatar billede thomas_bk Ekspert
28. maj 2020 - 15:13 #8
Jeg arbejder med engelsk excel.

Du skal nok skrive
=(dato.forskel(P8;IDAG();"m"))*2.08
Avatar billede Bricar Praktikant
28. maj 2020 - 15:32 #9
Hvis jeg sætter den seneste formel ind og sletter "IDAG()", så skriver den, at der er angivet for få argumenter til funktionen??
Avatar billede thomas_bk Ekspert
28. maj 2020 - 15:34 #10
Den nye formel fungerer, formoder jeg.

idag() må ikke slettes medmindre du istedet indskriver navnet på en celle som indeholder en dato angivelse.
det er kun relevant såfremt du ønsker at teste hvordan formlen regner i forhold til en anden end dags dato.
Avatar billede Bricar Praktikant
29. maj 2020 - 09:40 #11
Hej Thomas,

Det virker ikke, og jeg kan ellers godt kopiere andre formler til andre celler, og hvor det fungerer. Vil du se, om du kan få det til at virke hos dig?
Avatar billede thomas_bk Ekspert
29. maj 2020 - 09:52 #12
=(dato.forskel(P8;IDAG();"m"))*2.08

virker denne ikke såfremt den blot sættes ind?

hvis ikke, hvad så med denne
=(datoforskel(P8;IDAG();"m"))*2.08

Husk at feltet denne sættes ind i skal være formatteret som tal og feltet P8 skal være formatteret som dato.

Hvis ingen af disse fungerer, så kan jeg desværre ikke hjælpe videre da jeg arbejder på engelsk og ikke dansk. derfor så har jeg ikke de danske formler i min udgave.
Avatar billede Bricar Praktikant
29. maj 2020 - 10:30 #13
Nu har jeg fået den til at lave beregningen, men når den laver beregningen, angiver den det til 1.446,08, hvilket burde være 2,08, da jeg har indsat datoen 1. maj 2020, dvs. den skal først tælle for første gang denne måned. Jeg har ændret dit gange-tegn til plus.
Avatar billede Bricar Praktikant
29. maj 2020 - 10:31 #14
Nej, glem det. Det virker nu. TUSIND TAK for hjælpen :O)