29. maj 2020 - 10:56 Der er 12 kommentarer

Tæl uden dubeltter med et kriterie

Jeg fik hjælp herinde til en formel der kan tælle uden dubletter og overskrifter.
Den fungerer fint, og ser således ud: =SUMPRODUKT((A:A<>"")/TÆL.HVIS(A:A;A:A&""))-15
(-15 fordi der er 15 linjer med overskrifter).

Nu har jeg dog brug for at den også kan tage højde for et kriterie.
Så at den tæller navne i kolonne A uden dubletter, tomme felter og overskrifter, men kun de navne, der har "Ja" i kolonne F.

Det meste af det jeg har prøvet giver bare 0.

Håber nogen kan hjælpe :)
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
29. maj 2020 - 12:09 #1
Jeg håber virkelig ikke der er nogen der har anbefalet dig at bruge denne formel:

=SUMPRODUKT((A:A<>"")/TÆL.HVIS(A:A;A:A&""))

"Full column references" i matrix- og matrixlignende formler (som SUMPRODUKT) er den mest sikre vej til at gøre Excel ulideligt langsom, i værste fald lægge Excel død. Begræns altid referenceområdet til det der er nødvendigt. A1:A100 er bedre end A1:A1000 som igen er bedre end A1:A10000 som igen er langt bedre end A:A.
Det sidste ser måske smart ud, men det er en "dødssynd" i Excel.

Til spørgsmålet:

=SUM(1/MPRODUKT((HVIS((A1:A100<>"")*(F1:F100="Ja");A1:A100)=TRANSPONER(HVIS((A1:A100<>"")*(F1:F100="Ja");A1:A100)))+0;RÆKKE(A1:A100)^0))-1-15

Det er en matrixformel så husk at holde Ctrl og Shift nede før tryk på Enter.
29. maj 2020 - 13:31 #2
#1

Jo det er der :)

Hvis du kender en formel der er smartere, er jeg da åben over for det. Jeg skal bruge en der tæller navne uden dubletter og tomme felter (og uden overskrifter), samt en der kan medtage kriteriet "Ja".

Den formel du foreslår her - jeg kan ikke helt gennemskue om du mener den også er en dødssynd, eller er det bare det at bruge SUMPRODUKT i dette tilfælde?

Din formel ser ud til at virke, men kun hvis jeg sletter -15 til sidst. Det forstår jeg ikke helt i og med der også er overskrifter i kolonne F. Men jeg er så heller ikke helt sikker på jeg overhovedet forstår din formel :)
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
29. maj 2020 - 14:58 #3
Nej jeg mener ikke den formel jeg selv har foreslået er en "dødssynd"; så havde jeg ikke foreslået den. Det jeg opponerer imodved SUMPRODUKT-formlen er brugen af "full column references".Ved i øvrigt ijkke, hvad du mener med din midterste sætning.

Til din sidste sætning - det virker fint for mig, så hvis jeg skal kigge nærmere på det bliver du nødt til at uploade din fil (selvføgelig uden fortrolige data) til for eksempel Dropbox.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
29. maj 2020 - 18:11 #4
Hvis ikke du kan få formlen i #1 til at fungere, kan du så være fordi du ikke har indtastet den som en matrixformel sådan som jeg skrev? I hvert fald virker den.
Men hvis du foretrækker SUMPRODUKT så prøv:

=SUMPRODUCT((A1:A100<>"")*(F1:F100="Ja")/COUNTIF(A1:A100;A1:A100&""))-15

dansk

=SUMPRODUKT((A1:A100<>"")*(F1:F100="Ja")/TÆL.HVIS(A1:A100;A1:A100&""))-15

Hvis ikke række 1:100 er tilstrækkelig, så tilpas formlen, men ikke til et større område end nødvendigt. Det er altså ikke SUMPRODUKT-formlen der er noget i vejen med, det er dit brug af A:A i formlen. Otg det er det sidste jeg håber, at ingen har anbefalet dig.
Avatar billede store-morten Ekspert
29. maj 2020 - 19:14 #5
Det gjorde jeg ikke ;-)
Brugte A1:A10
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
30. maj 2020 - 09:06 #6
@store-morten

Nej, det ville jeg heller aldrig ha' forventet af dig. :-)
08. juni 2020 - 14:30 #7
#5 og #6 - sorry det er mig der har misforstået det! :) Forstod ikke lige det var forskellen på A:A og A1:A10 i henviste til - men så har jeg lært det :D
08. juni 2020 - 14:50 #8
#4
Jeg kan nok bedst forstå sumprodukt-formlen, selvom jeg ikke forstår den helt :)

Jeg kan få den her formel til at passe med min manuelle optælling:
=SUMPRODUKT((A1:A300<>"")*(F1:F300="Ja")/TÆL.HVIS(A1:A300;A1:A300&""))

Hvis jeg tilføjer -15 regner den 15 for lidt. Kan ikke lige gennemskue hvorfor jeg skal trække 15 fra (pga. overskrifter mellem de navne den skal tælle), når jeg bare skal tælle navnene i kolonne A, men ikke når jeg skal tælle navnene i kolonne A hvis der står Ja i kolonne F.

Er der evt. en af jeg der kan forklare (meget pædagogisk) hvad den formel egentlig gør? Vil meget gerne lære at forstå det, så jeg kan blive bedre :)

Og tusind tak for jeres tålmodighed! :D
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
08. juni 2020 - 19:46 #9
Hermed tilløb til en forklaring, men bemærk venligst det jeg skriver til sidst - SUMPRODUKT-formlen dur ikke i det her tilfælde.

https://www.dropbox.com/scl/fi/6txe2cyefoo4rvcprr5x5/Sumprodukt_Mprodukt.xlsx?dl=0&rlkey=72hcwcinodr68mupr9l46x5th
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
09. juni 2020 - 05:26 #10
Glem venligst #9.

Jeg sender en revideret SUMPRODUKT-formel og en ny forklaring senere.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
22. juni 2020 - 11:47 #12
@Camilla Berggreen

Du skrev:

Er der evt. en af jeg der kan forklare (meget pædagogisk) hvad den formel egentlig gør? Vil meget gerne lære at forstå det, så jeg kan blive bedre :)

Det gjorde jeg så faktisk et seriøst forsøg på, af hensyn til dig, men det er åbenbart ikke din stil at svare på den slags, er det?