Avatar billede Nisc Mester
29. maj 2020 - 15:43 Der er 1 kommentar og
3 løsninger

Chromebook

Sig mig , der er gammel windowsbruger, er de mange chrombooks, der efterhånden er på makedet værd at investere i?. Jeg har set både Asus, Lenovo, HP og  håndfuld flere føre sig frem med chromebooks.De  flyder ikke  over med diskplads og ram, men er det tilstrækkeligt til almindelig brug at gemme det meste i en cloud?. kan Chromebooks være med i Windows løbet? jeg hører gerne fra eksperter som har erfaringer med Chromebooks.
på forhånd tak.
Nisc
Avatar billede ole_madsen Ekspert
29. maj 2020 - 17:11 #1
Det er jo ikke en traditionel PC - så diskplads er irellevant. Konceptet er jo at alt gemmes i skyen (= på Google Drive), så arbejder du meget med internettet og Google Sheets/Docs, er det det helt rigtige koncept.

Har du brug for Windows programmer, er det no-go.

Men netop fordi den kun skal kunne gå på nettet, kan den klare sig med svagere hardware end en Windows PC, og derfor vil den også være billigere og hurtigere... - den skal ikke så meget med selve hardwaren, andet end at få dig på nettet...
Avatar billede Slater Ekspert
29. maj 2020 - 17:33 #2
Generelt skal du mere tænke en Chromebook som en tablet med et keyboard, end en laptop uden ordentlig lagerplads.

Hvis du nogensinde har tænkt "de opgaver jeg laver, kunne lige så godt laves på en tablet, hvis bare den var praktisk og nem at skrive på", så er en Chromebook en god idé.

Ellers sandsynligvis ikke.
Avatar billede claes57 Ekspert
30. maj 2020 - 09:52 #3
med office365 er der word, excel osv også - kræver abonnement hos m$
Men lav en test - over en måned skriver du alle navne på de programmer, du bruger ned. Så se, om der på ChromeOS er en tilsvarende - og tag en beslutning.
Hvis du er typen, der udskriver, så tjek lige om din printer understøttes (jeg gemmer som pdf, og skriver vel 2-3 sider ud til printer pr år - men de sider skal altså udskrives)
Avatar billede Nisc Mester
01. juni 2020 - 20:49 #4
Tak for de 2 svar, de har hjulpet mog til at forstå mere om chromebookens natur.
Jeg ved ikke endnu om jeg sksl dige farvel til win 10 og de tunge programmer. Det må godt tage et stykke tid