Avatar billede MePa Novice
03. juni 2020 - 10:25 Der er 2 kommentarer

Data i tabel fordelt på perioder

Jeg har en sum baseret på en formel, som henter data fra en tabel.

Eksempel på formel:
+SUM.HVISER(Tabel1[Beløb];Tabel1[Aktivitets nr.];$K5;Tabel1[Periode];L$3)

hvor L3 = specifik måned.

Jeg vil gerne have tidsfordelt summen på månedsbasis. Dvs. jeg vil gerne kunne trække formlen, så alene L3 ændres til M3, N3 osv. uden at øvrige forudsætninger ændres (dvs. f.eks. Tabel1[Beløb] holdes uændret). Men jeg kan ikke få lov at anvende $ for at låse forudsætningerne ved en tabel-henvisning, som man kan,hvis det havde været en kolonne-henvisning:
+SUM.HVISER($I:$I;$B:$B;$K5;$D:$D;L$3)

Hvad kan jeg gøre i stedet, når jeg gerne vil have, at det henviser til en tabel?
Avatar billede thomas_bk Ekspert
03. juni 2020 - 10:58 #1
Umiddelbart giver det ikke mening at låse noget i en tabel reference da data jo er 'enslydende'.

Hvordan ser din tabel ud siden du ønsker at låse noget der?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
03. juni 2020 - 11:41 #2
Som så ofte før - jeg kan kun opfordre til at uploade din fil (selvfølgelig uden fortrolige data) til Dropbox. Det kan næsten altid spare en masse skriveri frem og tilbage. En tråd med 25 eller flere indlæg er, sagt på jysk, træls.