Avatar billede Jan K Ekspert
14. juni 2020 - 21:26 Der er 5 kommentarer og
3 løsninger

Pc kan ikkevse netværk

Jeg har netop købt en TP-Link AX3000 WiFi 6 router,,,som erstatning for m7n gamle Cisco router. Jeg har oprettet et nyt netværk, og har o9rettet forbindelse til diverse udstyr, tv, tv-boks, telefon, tablets og min bærbare pc, men jeg kan ikke forbinde til k7n stationære Acer Aspire med Windows 10. Den kan simpelthen ikke se mit netværk, selv om den kan se adskillige andre netværk 7 huset, inklusive nogle der tilsyneladende bruger samme router.

Gode ideer modtages gerne.
Avatar billede claes57 Ekspert
14. juni 2020 - 21:51 #1
Wifi kort i pc er for gammelt og kan ikke skelne mellem routers kanaler og .n .ac osv.
Nyt netkort, evt en usb-pind med nyeste standarder kan nok klare det.
Avatar billede Jan K Ekspert
14. juni 2020 - 22:07 #2
Du har sikkert ret, men pc'en er kun et år gammel, mens min bærbare er to.
Avatar billede claes57 Ekspert
15. juni 2020 - 05:10 #3
Prøv i router at navngive wifi i 2,4 og 5GHz forskelligt og test, om pc kan se og logge på begge. Bare for lige at prøve pc wifi. Hvis den kan 5GHz, så bliv på det, og drop brug af 2,4
Avatar billede Jan K Ekspert
15. juni 2020 - 09:06 #4
De er nanvgivet f8rskelligt, ogvden kan ikke se hverken det ene eller det andet.
Avatar billede claes57 Ekspert
15. juni 2020 - 10:01 #5
så skulle det da lige være, at din pc prøver .ax standard, og ikke selv kan håndtere det.
https://www.tp-link.com/us/home-networking/wifi-router/archer-ax3000/#specifications
evt, itlbage til #1, prøv med fx https://www.expert.dk/pc-og-tilbehoer/routere-og-netvaerk/usb-netvaerkskort/tp-link-archer-t2u-nano-usb-adapter/p-747869/
husk at deaktivere det gamle wifi-kort i pc også, så den ikke generer.
Avatar billede Jan K Ekspert
15. juni 2020 - 11:41 #6
Jeg har talt med de n forhandler jeg købte pcen hos, og hvor routeren også er købt. De kontrollerede mens jeg stod ved siden af, at netværkskortet er ok. Jeg har nu opdateret driveren, som de anbefalede, men stadig uden succes.
Avatar billede Slettet bruger
16. juni 2020 - 12:19 #7
hvor langt fra routeren er din stationære placeret? (hvis de er langt fra hinanden kan det være problemet... eller at kanalerne overlapper med nogen andre router)

Har dine netværke skiftet navn, eller er det de sammen navne som på din gamle? (pcen gemmer gamle navne - hvis navnet er det samme, KAN det forekomme, at den ikke viser de samme navne igen fra en ny router... sikkerhedsmæssigt - fjern de gamle gemte neværke)
Avatar billede Jan K Ekspert
16. juni 2020 - 14:55 #8
Jeg prøvede forskellige ting i går, og hvad der præcist gjorde udslaget, ved jeg ikke. Jeg havde forsøgt 5-6 forskellige ting uden held, så jeg opgav, slukkede pcen og lavede noget andet. Da jeg kom tilbage og tændte igen, var netværket pludseligt med - selv om jeg havde ge startet flere gange i løbet af procesen, så hvad i den sidste ende gjorde udslaget, har jeg ingen anelse om. Men nu er jeg på og det er det vigtigste, så tak for alle forslag, som jeg afprøvet. Måske var det alligevel et af dem, der løste problemet.