Avatar billede christian Juniormester
20. juni 2020 - 15:19 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Kan man genbruge delene fra en computer når bundkort er stået af?

Jeg har en stationær computer, hvor bundkortet er stået af. Uheldigvis kan bundkortet ikke købet længere og der er ikke andre der passer til casen.

Jeg skal derfor have mig en ny computer, spørgsmålet er om man kan bruge nogle af de resterende dele fra den gamle computer i en ny og om det kan betale sig? f.eks. grafikkort, CPU og hardiske
Avatar billede Slater Ekspert
20. juni 2020 - 15:52 #1
CPU'en er det eneste du sandsynligvis ikke kan genbruge, da det skal matche socket på det nye bundkort. Alt andet er standard, så længe det er mindre end ti år gammelt.
Avatar billede poko1 Ekspert
20. juni 2020 - 15:53 #2
Nok ikke alle dele:
men Harddiske. CD/DVD Drev og " Måske Strømforsyning og Grafikkort hvis intakte"
Du skal ikke forvente genbrug af RAM og CPU.
Avatar billede perwolf Forsker
20. juni 2020 - 15:54 #3
Det korte svar er ja.
En lidt længere besvarelse er, om de dele du har fra din gamle PC er up-to-date/kompatible med et nyt og moderne bundkort.
Det ville hjælpe, hvis du beskev, hvad dit grafikkort og CPU du har nu. Harddiskene kan umiddelbart indsættes og bruges, hvis de benyttes som lagerplads uden styresystem. Harddisken med styresystemet kan med nogle kunstgreb benyttes med det nye bundkort. Dette har jeg læst, at andre har gjort, men har ikke selv erfaring med dette.
Avatar billede ErikHg Ekspert
20. juni 2020 - 16:02 #4
Det kommer an på flere ting. F.eks. kan det godt være at CPU´en rent fysisk passer til soklen. Der findes adskille sokler. Jeg kan nævne Intel 1155, 1156, 1366 og 2011, samt 2011 v3. Derimod er dette ingen garanti for at komponenterne kan samarbejde i praksis.

Se linket:

https://en.wikipedia.org/wiki/Category:Intel_CPU_sockets

Harddiskene skulle ikke være noget problem. Jeg formoder stærkt, at der er tale om SATA harddiske. Men hvis der er tale om harddiske, så vil det være en fordel at installere en SSD i stedet. En SSD bliver ikke særlig varm, den er hurtigere og skal aldrig defragmenteres, og desuden fylder den kun hvad en 2,5" harddisk fylder. Grafikkortet skulle nok kunne anvendes. Der kan også blive et problem med RAM.
Avatar billede christian Juniormester
20. juni 2020 - 16:07 #5
Her er nogle informationer om min computer:
https://www.edbpriser.dk/produkt/msi-aegis-034eu/

caset og CPU'en er så specielle at de formentlig ikke kan bruges igen.
Avatar billede poko1 Ekspert
20. juni 2020 - 16:27 #6
Kan det passe at den har 11 1Tb HDD og 2 stk. 128 GB SSD  som kører Raid  "256GB" ?
Avatar billede christian Juniormester
20. juni 2020 - 16:29 #7
hmm... det ved jeg faktisk ikke. Er der en måde man kan se det på? sidder med computeret åben foran mig
Avatar billede poko1 Ekspert
20. juni 2020 - 16:34 #8
Kan du se mere end 1HDD ? Der sidder måske 2 M2SSD Diske på bundkortet?
Avatar billede poko1 Ekspert
20. juni 2020 - 16:39 #9
Jeg ville gå efter et MSI Bundkort igen Find et med samme RAM Og CPU.
https://www.pricerunner.dk/cl/35/Bundkort?man_id=7849
Avatar billede christian Juniormester
20. juni 2020 - 16:40 #10
Der sidder 1 HHD-disk, hvor der står skrevet  1TB på siden. Derudover har jeg også selv sat en i efterfølgende.

Ved ikke helt med SSD'en
Avatar billede christian Juniormester
20. juni 2020 - 16:41 #11
"Jeg ville gå efter et MSI Bundkort igen Find et med samme RAM Og CPU."
Det synes jeg lyder som en god ide. Hvilke specifikationer skal jeg kigge efter for at finde ud af om RAM og CPU er de samme? og om grafikkortet passer?
Avatar billede milter Ekspert
20. juni 2020 - 17:17 #12
Det største problem kunne have været CPU'en, men jeg tror, jeg har fundet et bundkort, som kan bruge din i7 6700 og med næsten 100% garanti også dine RAM.

https://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-B250-FinTech-rev-10/support#support-cpu
Avatar billede ErikHg Ekspert
20. juni 2020 - 17:22 #13
Jeg kan se at kabinettet er er et noget lignende det der beskrives i et tidligere  spørgsmål. Det er noget specielt må jeg sige. Smart men ikke praktisk.

https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1033564
Avatar billede christian Juniormester
20. juni 2020 - 18:03 #14
Computeren er ca. 4 år gammel og er blevet brugt meget på de 4 år. Hvor meget bliver de forskellige dele slidt og hvad kan det betale sig at genbruge?
Avatar billede christian Juniormester
20. juni 2020 - 18:05 #15
#12 jeg synes umildbart også det ligner at det passer. Men hvordan tjekker man at det både passer fysisk sammen og at de kan samarbejde, som der blev skrevet i #4
Avatar billede milter Ekspert
20. juni 2020 - 20:25 #16
Jeg har kigget lidt mere, og jeg har set dit kabinet omtalt som "small form factor". Det betyder, at bundkortet, jeg linkede til i #12, formentligt ikke kan bruges i dit nuværende kabinet. Jeg har ikke kunnet finde nogen specifikationer på dit nuværende bundkort på MSI's sider eller andre steder, så kan du give os mærke og modelnummer på dit nuværende bundkort?

Du vil sikkert kunne bruge alle delene i et nyt kabinet med et nyt bundkort som det i #12, men du vil nok gerne beholde dit nuværende kabinet, eller ...?

Dit Aegis kabinet ser så specielt ud, at der er mulighed for, at strømstik i det er specielt udformede, så de kun kan bruges med netop den type bundkort, MSI bruger til det.
Avatar billede christian Juniormester
20. juni 2020 - 22:10 #17
#16
Du har ret i at mit kabinet er lidt specielt og det er strømforsyningen og stikkene dertil også. Bundkortet er også specielt og er selv kommet frem til at det desværre ikke er muligt at skaffe en bundkort.

På bundkortet er der 2 numre:
MS-B0901 VER : 1.1
G816471834  048007

Jeg tror at den bedste løsning er at putte dele over i et nyt karbinet med ny strømforsyning.
Avatar billede christian Juniormester
20. juni 2020 - 22:13 #18
Jeg har en gammel computer stående som heller ikke fungere længere. Hvordan finder jeg ud af om dens kabinet og strømforsyning kan bruges sammen med bundkortet og de resterende dele?
Avatar billede ErikHg Ekspert
21. juni 2020 - 00:02 #19
Det kommer an på hvilket kabinet der er tale om.

https://en.wikipedia.org/wiki/Computer_form_factor

Hvis man køber et "full tower" kabinet, kan man installere et af de fysisk største bundkort i dette. Samtidig kan et sådant kabinet også rumme et stort grafikkort samt en stor CPU-køler.  Jeg har selv et "full tower" kabinet, men i dette er der ikke installeret et af de fysisk største bundkort, men der er installeret en stor CPU´køler. Hvad strømforsyningen angår kan man altid installere en strømforsyning med større ydelse, men med samme fysiske mål. Hvis man bruger computeren som gamer-pc som er det også en stor fordel, at der er plads til et stort grafikkort.
Avatar billede christian Juniormester
23. juni 2020 - 23:40 #20
Jeg har nu fundet et kabinet som burde kunne bruges, derudover kan jeg stadig bruge grafikkortet, harddiske og CPU'en fra min gamle computer men magler bundkort og RAM.

Min CPU er en I7-6700 (6. generation)
Mit grafikkort er et GTX 1070

Bundkortet og RAM jeg har kigget på er :
https://www.computersalg.dk/i/1248816/asus-b150m-c-s1151-b150-ddr4-vga
https://www.computersalg.dk/i/3619148/crucial-8-gb-ddr4-2666-mhz-pc

Jeg vil købe 2x8 RAM

Passer bundkort og RAM sammen med de andre dele jeg har?
Avatar billede perwolf Forsker
24. juni 2020 - 11:05 #21
Hvis man vil checke, om de valgte dele passer sammen, så kan man måske bruge denne side: https://pcpartpicker.com/list/
Jeg benyttede den, da jeg samlede min nuværende computer.