Avatar billede DF81 Mester
22. juni 2020 - 09:06 Der er 6 kommentarer

Rullelister og vba?

Hej
Jeg er ved at lære mere omkring vba og hvad excel kan, og her et par problemer jeg er løbet ind i som jeg godt kunne bruge lidt hjælp til.
1:Jeg vil gerne lave en rulleliste over mine ark i f.eks celle A1 og jeg vil have en liste kun over de fem ark og ikke noget af deres indhold hvordan gør jeg det nemmest ud over at bare skrive deres navne i kildefeltet?

2: jeg vil gerne lave en liste i celle A4 ud fra det data der er i det ark jeg har valgt i celle A1 kan det lade sig gøre? og evt. hvordan?

Eksempel på hvad jeg gerne vil opnå.
Der er 3 ark med navne og mobilnummer. når man vælger et ark i A2 skal der kun kunne vælges de navne der er i det valgte ark i listen i A4, og så og deres nummer i C4
      A          B          C
1    ARK
2    Liste
3    Navn
4    Liste         Nummer

er det noget der er lige til eller skal der en større progamering til?

VH Dennis
Avatar billede Jan K Ekspert
22. juni 2020 - 09:24 #1
Prøv evt om du kan blive inspireret her

http://www.kronsell.net/afhaengigedropdowns.htm
Avatar billede DF81 Mester
22. juni 2020 - 09:47 #2
tak for det.
Men det kan jeg godt finde ud af, men det hjælper desværre ikke med noget af det jeg prøver at lave
Avatar billede Jan K Ekspert
22. juni 2020 - 12:14 #3
Så forstår jeg ikke, hvad det er, du ønsker at opnå. I A1, vil du have en rulleliste med navne på de ark, du har? I så fald skal du have en liste med disse arknavne et sted, som du kan bruge i din dropdown.  Jeg er ikke helt klar over, hvad det er du vil have stående iA2 og A3, hvis du har din dropdown, der viser dig de tilgængelige ark i A1. Så er det jo det valg, der skal sikre at du kun får informationer fra det valgte ark, når du vælger i A4.
Avatar billede DF81 Mester
22. juni 2020 - 13:52 #4
det er også lige svært at forklare kan jeg forstå.
men hvis vi nu siger jeg har 4 sheets i mit worksheet lade os kalde dem jylland, fyn og sjælland, i de ark er der en masse personer opdelt i køn og alle har et nummer,
i sheet 1 vil jeg have en rulleliste hvor jeg kan vælge, jylland fyn eller sjælland,
eks.
jeg vælger jylland i rullelisten A2 og under den er endnu en rulleliste A3 som kun har de informationer som er i det ark som er valgt i den første rulleliste,
Avatar billede L_Amtoft Mester
23. juni 2020 - 10:00 #5
hvad er forskellen på valg i A1 og valg i A2 ?
Hvis det eksempelvis er 'Jylland' begge steder, hvorfor så vælge det to gange ?

du ønsker at vælge et område i enten-eller / både-og A1 / A2
A3 skal så indeholde en dropdown med indhold fra det område (ark) du valgte i A1 / A2

hvad er det så du ønsker at vælge i A4 ?
Avatar billede L_Amtoft Mester
23. juni 2020 - 11:52 #6
du kan sætte en hvis sætning ind i dit liste opslag
=HVIS($A$1=$K$2;$O$2:$O$5;HVIS($A$1=$K$3;$O$8:$O$11;HVIS($A$1=$K$4;$O$14:$O$17;HVIS($A$1=$K$5;$O$20:$O$22;"vælg område"))))
kolonne O (og P) er delt i 4. O2:O5 navn på de 4 personer i område Nord, O8:O11 område Midt, …. [det er dem der svarer til dine ark / faner]

i A1 har jeg en almindelig dropdown over område (ark / fane)
kolonne K er områder (listen over ark / faner) [kan selvfølgelig placeres på en skjult fane]
i A3 laver du så en dropdown med en HVIS