Avatar billede arnepedersen Forsker
24. juni 2020 - 10:14 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Slettet private filer ved installation af Windows.

Jeg har startet helt forfra. Downloadet Windows 10 og installeret den på en extern harddisk Og geninstalleret Windows. Alt ok.

MEN jeg havde alt mit private liggende på denne externe harddisk, og nu har Windows opdelt harddisken i to. E: hvor Windows installations filer, og G: drev som er helt tom. D.v.s. at alle mine private filer er væk.
Jeg havde desværre  alle mine private filer liggende på denne harddisk, så nu har jeg et gigantisk problem.
Kan i hjælpe mig? Hvordan får jeg genskabt mine gamle private filer?
Ring gerne til mig hvis det kan løses den vej.
Mvh Arne tlf. 42601322
Ps. bor i Kgs. Lyngby.
Avatar billede ErikHg Ekspert
24. juni 2020 - 10:32 #1
Jeg undrer mig over at systemdrevet (hvor Windows ligger) er på E-drevet. Systemdrevet er altid C-drevet. Hvorfor har du dog ikke installeret Windows på den interne harddisk?
Avatar billede 220661 Ekspert
24. juni 2020 - 10:55 #2
Kan forstå du har brugt en ekstern disk til at lave et installations medie. Og desværre har du så accepteret at disken formaterer når man opretter sådan et medie. Man bliver tydeligt gjort opmærksom på dette undervejs. Så du har lavet en grim fejl. Hvor meget du kan få gendanne er svært at svare på. Det kommer an på hvor defragmenteret disken har været.
Avatar billede arnepedersen Forsker
24. juni 2020 - 10:57 #3
Jeg downloade Windows 10 på externt drev idet jeg mente det skulle man. Derefter installerede jeg det på C drevet fra mit E drev hvor jeg havde allle mine personlige filer liggende. Det er dem der nu er væk.
Avatar billede arnepedersen Forsker
24. juni 2020 - 10:58 #4
windows ligger på C drevet
Avatar billede ErikHg Ekspert
24. juni 2020 - 11:06 #5
Selv om Windows nu ligger på C-drevet så er Windows jo først blevet installeret på E-drev, men dine vigtige filer, hvorved disse filer er blevet overskrevet.
Du skulle have downloadet Windows på en USB-nøgle med tilstrækkelig plads og derefter installeret Windows på C-drevet.

  https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
Avatar billede arnepedersen Forsker
24. juni 2020 - 11:14 #6
Det er meget godt jeg får at vide hvad jeg skulle have gjort. Det løser bare ikke mit problem, vel.
Jeg vil nu meget hellere høre om hvordan jeg løser problemet.
Avatar billede ErikHg Ekspert
24. juni 2020 - 11:50 #7
Avatar billede 220661 Ekspert
24. juni 2020 - 12:20 #8
Flere programmer har over tid blevet nævnt til at gendanne med. Både købe program og gratis. Jeg har ikke erfaringer med nogle af dem. Som gratis er Recuva og Testdisk nævnt en del. Som købe har jeg hørt om File Scavengner.  Håber du finder et program der kan hjælpe dig Arne. Husk når du gendanner så skal de fundne filer først gemmes på anden destination end der hvor du gendanner fra.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
24. juni 2020 - 13:01 #9
Har du mulighed for at tage disken ud og køre gendannelsesprogrammet fra en anden pc?
Ved installation af programmer på den nuværende Windows disk vil endnu flere slettede filer blive overskrevet.
Undgå helst at starte pc'en. Windows skriver til disken, mens den arbejder.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
24. juni 2020 - 13:13 #10
Er det en SSD disk? Jeg mener, at den arbejder på en anden måde ved almindelig sletning af filer, men måske er det anderledes med formatering.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
24. juni 2020 - 13:22 #11
Jeg har lige afprøvet den gratis Recuva på en SSD disk. Den fandt masser af slettede filer, så der er håb.
Avatar billede 220661 Ekspert
24. juni 2020 - 14:12 #12
Finn Rasmussen det er en ekstern disk der er patienten. :)
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
24. juni 2020 - 14:34 #13
Jeg har ikke læst grundigt nok.
Avatar billede Slettet bruger
24. juni 2020 - 16:14 #14
Hvis Windows er installeret på den disk plads hvor de private filer lå, så er det ikke sandsynligt, at de kan genskabes, for så er de overskrevet.
Og der ligger næppe noget på G drevet, men ok, hvorfor ikke prøve med Recuva?
Avatar billede 220661 Ekspert
24. juni 2020 - 16:19 #15
#14 Installationsmediet til Windows 10 er oprettet på den eksterene harddisk hvor der lå backup af private ting. Hele disken er blevet formateret og installationsmediet er oprettet i starten af dette drev. Alt efter hvor defragmenteret disken var kan man formodentligt gendanne filer.
Men jeg tvivler på man kan få gendannet der hvor der er over skrevet.
Avatar billede ErikHg Ekspert
24. juni 2020 - 16:23 #16
Har du en ekstra harddisk liggende et eller andet sted, så kan du evt. koble denne til. Så overfører data fra din eksterne HDD til den anden HDD. Skal den bruges som ekstern HDD kræver det at den er i et kabinet. Eller er det bare at installere den i maskinen. Er der tale om en stationær pc, så skulle der ingen problemer være med at installere en intern HDD. Dette kræver kun et SATA kabel og et ledigt strømkabel fra strømforsyningen. Er der derimod tale om en bærbar er et kabinet nødvendigt til den eksterne HDD, men et sådant kabinet er en mindre udgift, når man gerne vil redde sin slettede data. Husk at der er både er 2,5" og 3,5" HDD.
Avatar billede Slettet bruger
24. juni 2020 - 17:44 #17
#15 Jeg er overbevist om, at når noget er overskrevet, så er det umuligt at gendanne,  for det ville jo kræve, at det lå under det ny skrevne, men det gør det jo ikke. Og så fremgår det desværre, at spørger har begået den fejl, at tro, at når man lægger sine data på en ekstern disk,så har man backup.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
24. juni 2020 - 18:37 #18
#15 og #17
Overskrevne filer er tabt for evigt, men som 220661 skriver, er det kun de par GB som installationsfilerne fylder, der er overskrevet.
En expres formatering overskriver ikke, men sletter kun filtabellen. I Recuva vælger man "Aktiver dyb scanning" til formaterede drev.
Det er anderledes med en "rigtig" formatering, Low Level Format, som overskriver hele disken. Den tager adskillige timer.
Avatar billede Slettet bruger
24. juni 2020 - 19:43 #19
#18
Installationsfilerne?  Men spørger skriver jo
:"Jeg har startet helt forfra. Downloadet Windows 10 og installeret den på en extern harddisk Og geninstalleret Windows."
Det fremgår da ikke, at det kun er installations filerne, som blev installeret.
Men ok, det er det måske?
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
24. juni 2020 - 21:21 #20
#19
Oprettelse af installationsmediet minder om en installation. Den forlanger at formatere disken, så der kan bootes fra den.
Avatar billede arnepedersen Forsker
24. juni 2020 - 22:25 #21
Jeg har kontaktet en ekspert på området firmaet skal have ca. 400 kr for at undersøge og et ukendt beløb hvis de finder noget. Jeg spurgte om hvor meget de eventuelt kunne genskabe. Det vidste han ikke.
Jeg har nu opgivet at fortsætte og har formateret begge drev. Nu bygger jeg mine personlige filer op igen. Jeg havde nogle få filer på andre harddiske. I skal have tusinde tak for Jeres forsøg på at hjælpe mig.
En sidst bøn, jeg vil gerne sammenføje de adskilte drev der ligger på harddisken, kan i hjælpe med en metode?
.
Avatar billede Slettet bruger
24. juni 2020 - 22:59 #22
Du kan bare slette de 2 partitioner i Windows Diskmanager og derefter oprette 1.
Avatar billede Slettet bruger
24. juni 2020 - 23:04 #23
Det hedder Diskhåndtering på dansk. Windows knappen plus X.
Højreklik på disken: Slet diskenhed.
Avatar billede arnepedersen Forsker
26. juni 2020 - 10:41 #24
Tak for Jeres hjælp
Avatar billede Slettet bruger
26. juni 2020 - 10:53 #25
OK :-)