Avatar billede christian Juniormester
30. juni 2020 - 13:10 Der er 25 kommentarer

Problemer med bygselv-pc

Hej!

Min tidligere computers bundkort er desværre gået i stykker og det er ikke muligt at skaffe et nyt som passer til kabinettet. Derfor har jeg besluttet at jeg vil samle en ny computer men genbruge CPU og GPU. Jeg har et kabinet med PSU stående som jeg kan bruge og resten af delene køber jeg. Jeg har købt nyt motherboard og ram og CPU køler.

Problemet er at jeg nu har samlet delene i det nye kabinet og kan ikke få den til at boote. Når jeg tænder for pc'en starter blæserne på grafikkort, strømforsyning, cpu køler og blæseren i kabinetet. Derudover er der strøm i USB-stikkene og CPU'en begynder at blive varm. Men der kommer intet billede på skærmen.

Hvad kan der være galt?

lige nogle informationer om hardware:
Hvis i skal bruge andre informationer så bare spørg :-)

CPU:  intel i7 - 6700 3.40 GHZ  -  SR2L2  -  X619C848    (ved ikke hvad de 2 sidste numre betyder men de står på cpu'en)

CPU køler: https://www.computersalg.dk/i/2218241/cooler-master-hyper-tx3-evo

Grafikkort: GTX 1070

Ram:  DDR4 - 8 GB - DIMM 288-PIN - 2133 MHz / PC4-17000 - CL15 - 1.2 V - ikke-ECC
https://www.computersalg.dk/i/2283328/corsair-value-select-ddr4-8-gb-dimm

Bundkort: ASUS B150M-C
https://www.computersalg.dk/i/1248816/asus-b150m-c-bundkort-micro-atx

Kabinet og strømforsyning kommer fra en gammel computer der ikke bliver brugt længere.
Avatar billede thomas_bk Ekspert
30. juni 2020 - 13:39 #1
Du har sat kabel fra monitor i grafikkort og ikke bundkortet?
Avatar billede christian Juniormester
30. juni 2020 - 13:42 #2
Har forsøgt begge dele.

har også prøvet at have kabel i bundkort også boote uden grafikkort tilsluttet
Avatar billede thomas_bk Ekspert
30. juni 2020 - 14:06 #3
Har du kigget i motherboard manualen om der er nogen lysdioder på bundkortet der giver en fejlbesked.

Derudover kan du også se om det er muligt at tilslutte en lille speaker/højtaller på bundkortet der evt kan give en fejlkode via lyd.
Sådan en:
https://www.amazon.co.uk/Tecnostore-Speaker-Motherboard-Mainboard-Computer/dp/B07RKG1436
Avatar billede christian Juniormester
30. juni 2020 - 14:08 #4
så vidt jeg ved er der ikke noget lys eller lyd på bundkortet. Men det er måske en god ide at tilslutte sådan en speaker
Avatar billede thomas_bk Ekspert
30. juni 2020 - 14:11 #5
Det er i hvert fald årsagen til at muligheden er der :-)

Har du sikret dig at ram er i det korrekte slot, når der kun er én stang i så kan de give fejl at placere den forkert.
Avatar billede christian Juniormester
30. juni 2020 - 14:14 #6
har lige checket at RAM sider rigtigt i følge manualen.

Forsøgte også med både 1 og 2 ram moduler og i forskellige slots uden held : (
Avatar billede ErikHg Ekspert
30. juni 2020 - 14:48 #7
Prøv at gå ind i bios og kontroller hvorfra der bootes. Det skal være fra harddisken hvor Windows er installeret. For at komme ind er det sandsynlig vis DEL eller F9 tasten men andre muligheder er der også.
Avatar billede christian Juniormester
30. juni 2020 - 14:51 #8
Jeg kan ikke engang boote min pc. Når jeg tænder min pc forbliver skærmen sort så jeg kan ikke komme ind i BIOS.

Er det nødvendigt med en hardisk i før man kan boote?
Avatar billede christian Juniormester
30. juni 2020 - 14:54 #9
Lige nu har jeg kun bundkort, cpu, cpu køler, psu og ram sat i.
Avatar billede thomas_bk Ekspert
30. juni 2020 - 14:57 #10
Såfremt alt fungerer, så bør du kunne se bios boot skærmen og komme ind i bios.
Avatar billede thomas_bk Ekspert
30. juni 2020 - 14:58 #11
Du har sat det ekstra strømstik fra PSU i grafikkortet?
Avatar billede christian Juniormester
30. juni 2020 - 15:00 #12
Jeg har slet ikke grafikkort i lige nu, da det burde virke fint uden : )

Forsøgte tidligere med grafikkort i, og det ekstra strømstik. Det virkede desværre heller ikke : (
Avatar billede thomas_bk Ekspert
30. juni 2020 - 15:04 #13
Bios bør selv 'nulstille' sig.
Men der er en risiko for at såfremt man først har haft grafikkort i og derefter tager det ud, at bios ikke finder tilbage til at bruge indbygget gfx.

Derfor så vil jeg anbefale at finde i manualen hvad du gør for at nulstille CMOS (bios) indstillingerne.
Det vil typisk være noget med at fjerne det lille knap batteri et øjeblik.

Forsøg gerne dette og derefter igen boote uden grafikkortet i.
Avatar billede christian Juniormester
30. juni 2020 - 15:08 #14
Jeg prøver : )

Og tak fordi i gider at hjælpe!
Avatar billede christian Juniormester
30. juni 2020 - 15:09 #15
Det virkede desværre ikke : (
Avatar billede thomas_bk Ekspert
30. juni 2020 - 15:11 #16
Ikke et særlig kvalificeret bud, men blot for at prøve, så kunne du måske forsøge med en af dine gamle ram stænger der blev brugt i det tidligere bundkort.
Dette udelukkende for at prøve om det giver et resultat.
Avatar billede christian Juniormester
30. juni 2020 - 15:12 #17
Det kan jeg desværre ikke, da min tidligere computer brugte nogle rammoduler som ikke kan sættes i dette bundkort : (
Avatar billede christian Juniormester
30. juni 2020 - 15:14 #18
Men det var forhandleren (computersalg) der fortalte mig at det var disse ram moduller jeg skulle have sammen med bundkortet som jeg også købte hos dem.
Avatar billede thomas_bk Ekspert
30. juni 2020 - 16:10 #19
Det er vist også rigtig, jeg troede lige at den cpu generation var hoppet til ddr4 ram.

Sidste skud fra mig, din skærm, det er ikke sådan at kan risikere at stå på et forkert input. Forstået på den måde at den ikke er sat til auto men til dvi og du bruger hdmi og lignende.
Avatar billede hjolsen Ekspert
30. juni 2020 - 17:33 #20
Du har husket afstands stykker til kabinettet  ? Check også at at CPU sidder korrekt - den bør ikke blive varm ! og sæt en højtaler til som nævnt tidligere i tråden det bør give en bip code !
Avatar billede 220661 Ekspert
30. juni 2020 - 17:43 #21
Christian tror du det bliver løst ved blot at oprette et nyt spørgsmål?

Fortsat herfra https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1033823

Det er ikke tilladt at have 2 tråde med samme emne så luk det ene.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. juni 2020 - 17:47 #22
Hvis du mener du kan få løst dit problem i tråden her så få afsluttet alle de andre med samme emne. Det er jo noget der har kørt på et stykke tid
https://www.computerworld.dk/eksperten/profil/244502
Avatar billede kurtba Ekspert
30. juni 2020 - 20:12 #23
Spørgsmål. I en tidligere tråd skrev du, at konklusionen var, at bundkortet var defekt. Hvordan nåede du frem til den konklusion? Har du fået testet, at din cpu rent faktisk virker? Du skriver, at din cpu bliver varm, hvordan konstaterer du det? Den skulle jo gerne være dækket af  en stor køler, så man ikke kan komme til at røre den? Da du samlede computeren, huskede du da at komme ny kølepasta på cpu?
Avatar billede ErikHg Ekspert
30. juni 2020 - 21:55 #24
#23 Jeg undrer mig også over, at der står at "CPU´en bliver varm" :-O
Der er ikke noget at sige til den bliver varm, hvis der ingen køler er monteret.
Avatar billede Slettet bruger
01. juli 2020 - 12:33 #25
Det er behov for at man indsætter strømforsyninger på dem alle eksempel her:

http://kmpic.asus.com/images/2019/12/25/905b2468-d45c-4e20-a979-02b36992c518.png

Hvad er din strømforsyning model og Watts