Avatar billede Mont22 Juniormester
04. juli 2020 - 09:53 Der er 1 løsning

(gen)Installation af MacOS med USB-stik (Air-2015) fra Windows 10 PC

Kære eksperter

Jeg har rodet mig ud i noget som jeg ikke heelt kan bunde i og vist kommet til at slette både mit MacOS og den interne genoprettelses-dims, der burde ligge derinde et sted. Af uransaglige årsager virker internetgenoprettelse ikke, så jeg vil kaste mig ud i at klare det selv med et USB-stik.

Hvilket OS skal jeg vælge? Jeg kan simpelthen ikke huske hvad jeg kørte inden mit lille uheld, men når jeg forsøger at "internet-installere" er det Sierra den prøver på.
Og hvor vælger (downloader) jeg det?
Det lader til at MacOS er gratis, men har lidt svært ved at finde et sted hvor jeg bare downloader en .dmg fil bestående af OS installer. Nogen der kan være behjælpelig med en uddybning og evt. link?

Hvilken slags USB´skal jeg købe? Påtænker at købe et 3.0 32 GB, men nogle steder kan jeg læse at det også skal være flash og type C?

Kan I sige god for denne guide:
https://pureinfotech.com/create-macos-bootable-usb-windows/
?

Bedste hilsener
Jon
Avatar billede claes57 Ekspert
04. juli 2020 - 12:15 #1
jeg ville gå direkte på nyeste https://apps.apple.com/dk/app/macos-catalina/id1466841314?ls=1&mt=12
den er kompatibel med air-2012 og frem.

usb-hukommelses-pinde har mange navne, flash, ram, stick - men de er ens indeni hvis de ikke er billige defekter fra østen. 32gb har fin plads.

hvis air har både usb2 og usb3 porte, så kan det være en fordel i installation, at bruge usb2-porten da de altid virker uden drivere. På pc er usb3 stik med blå tunge, og usb2 er med sort tunge - apple har nok samme farve-regime.

Guiden er ok ud - men jeg er pc-mand, så ikke testet selv.