Avatar billede Boe Seniormester
04. juli 2020 - 14:52 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Formatering af ugedag kombineret med dato(y,m,d)

Jeg har celler, der opbygger datoer ud fra hhv. år, måned og tal. Jeg har formatteret cellerne, så de viser hvilken UGEdag, der svarer til den "skabte" dato. Nu vil jeg gerne have en betinget formatering lagt på cellerne - dvs. hvis ugedagen er fx lørdag, så går cellen grå. Men teksten "lørdag" eksterer jo ikke - ugedagen er resultatet af den formatering jeg har valg på cellen.
Er der nogen der vil lege med på at få dette løst?
vh.
Avatar billede Mads32 Ekspert
04. juli 2020 - 15:10 #1
Hej

Når du har ugedag, kan du lave betinget formatering, og bruge en formel som betingelse.

hvis du ikke kan løse det så upload din fil.
Brug Dropbox, som er et gratis program, der anvendes af mange her på sitet.

m v h mads32
Avatar billede Boe Seniormester
04. juli 2020 - 15:13 #2
jeg ved ikke hvordan jeg uoploader via dropboks til siden...
Avatar billede Boe Seniormester
04. juli 2020 - 15:24 #3
Jeg prøver at forklare...
B2 står året - det kan ændres
B3 står måned. Det vælges på en rulleliste. Valgte af rulleliste-værdi giver et månedsnummer i en skjult celle (d3) så jeg får et tal for måneden jeg kan arbejde med - fx juni = 6
i kolonne a står der fast numre ("datoer") - men blot tal dvs.
a5 = 1
a6 = 2
a7 = 3 osv.
Jeg laver ugedagene således: bruger datoformel =dato(år, måned, dag) --> =dato(b2,d3,a5) og giver cellen formatet "dddd" - det virker perfekt, ugedage returneres. Men nu vil jeg gerne have at de celler, hvor der står "lørdag eller søndag" i også farves...
Avatar billede ebea Ekspert
04. juli 2020 - 15:33 #4
Jeg er ikke sikker på jeg helt forstår hvad du mener.
Men hvis det er at du har lavet så ugedagen vises med navn, så prøv denne, i betinget formatering.
Navnet på dagen i A1.

=UGEDAG($A1)=7
Avatar billede Boe Seniormester
04. juli 2020 - 16:19 #5
Det virker - men kan du forklare mig lidt om hvorfor? Jeg gætter mig til at lørdag er ugedag 7 og søndag er ugedag 1?

Og en sidste finesse... Nu har jeg styr op at få gjort den celle grå, som der står lørdag eller søndag i - kan jeg få "hele rækken" til at skifte farve? Dvs. når formlen i den betingede cellen giver ugedag=7, så bliver hele rækken grå?
TAK!!!!!
Avatar billede ebea Ekspert
04. juli 2020 - 17:29 #6
#5 - Ja, nr. indikerer ugedag.
Hvis du vil have rækken markeret, vælger du en lidt anden tilgang.
marker hele det område som du vil have farvet rækkerne på. I betinget formatering, vælger du "Ny regel" og vælger "formel", og indsætter følgende formel.

=UGEDAG($A1;2)=>5

A1 i formel, erstatter du med den celle som er den første ugedag du har i din opstilling. F.eks. (onsdag, som er 01-07-2020)
Avatar billede Daffodil Professor
06. juli 2020 - 08:40 #7
Tryk på "Hjælp" i Excel og søg på "Ugedag" og læs artiklen, så får du meget viden omkring det at brug datoer i excel og hvorledes det er strikket sammen.